Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vreemd probleem met Tellerbak

vragen over de T4
Plaats reactie
Pollux
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 mei 2019, 13:27
Locatie: Eindhoven

Vreemd probleem met Tellerbak

Bericht door Pollux »

Hallo

Ik heb al een tijdje problemen met mijn instrumentenpaneel. Soms doet hij het goed, soms niet. Als hij problemen heeft, dan werkend de brandstof en toerental meter niet goed. Snelheidsmeter is altijd ok.

Als je goed luistert, dan hoor je een soort van zoemend geluid wat optreedt als de meters raar doen:



Zit er een ventilator achter de tellerbak, of wat kan dit geluid zijn?
1996 VW T4 2.5TDI California
Pollux
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 mei 2019, 13:27
Locatie: Eindhoven

Re: Vreemd probleem met Tellerbak

Bericht door Pollux »

Dank Jan, heb het gelijk aangepast. En vergeten te melden: de tellerbak is al eens doorgesoldeerd. Niet door mijn persoonlijk, maar in de garage. Het zoemend geluid hoor je alleen als de tellers raar doen, dus daar hangt het wel mee samen.
1996 VW T4 2.5TDI California
Pollux
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 mei 2019, 13:27
Locatie: Eindhoven

Re: Vreemd probleem met Tellerbak

Bericht door Pollux »

Bumpje :)

Weet iemand wat het geluid aan het einde van het filmpje hierboven veroorzaakt? Er zit toch geen ventilator achter de tellerbak, of heb ik het mis?
1996 VW T4 2.5TDI California
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Vreemd probleem met Tellerbak

Bericht door sgsdebruijn »

Ik heb nog zo'n tellerbak liggen als je er nog 1 zoekt, functioneert goed, kwam uit mijn '96 TDI bus.
Ik heb daar ook al eens een kapotte gehad, idd ook met ratel en niet goed functionerende wijzers.
Tellerbak is zo over te zetten, kmstand weet ik niet of die zo aan te passen is.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Pollux
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 mei 2019, 13:27
Locatie: Eindhoven

Re: Vreemd probleem met Tellerbak

Bericht door Pollux »

Ik heb inmiddels de tellerbak uitgebouwd. De printplaat zit met wat clipjes vastgemaakt, maar hij zit nog ergens vast en ik wil niks forceren. Ik zie een connector die van de PCB naar wat lampjes voor verlichting loopt.. Weet iemand hoe ik deze los krijg? Of mis ik iets anders wat los moet?
Bijlagen
IMG_20190709_165408.jpg
IMG_20190709_180209.jpg
1996 VW T4 2.5TDI California
Pollux
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 mei 2019, 13:27
Locatie: Eindhoven

Re: Vreemd probleem met Tellerbak

Bericht door Pollux »

Thnx black bull, maar die klok is toch wel anders dan de mijne!

Inmiddels heb ik met de hulp van een behulpzaam forumlid een andere (werkende) klok erin gehangen, en daarmee heb ik exact hetzelfde probleem! Het ligt in dit geval dus niet aan het instrumentenpaneel. Waarschijnlijk een probleem in de voeding: kortsluiting of los contact. Ga eerst relais 109 en zekering 16 vervangen in de hoop dat het dat is..
1996 VW T4 2.5TDI California
Gebruikersavatar
Andre Buskop
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jun 2019, 16:11

Re: Vreemd probleem met Tellerbak

Bericht door Andre Buskop »

Omdat het voltage van de auto varieert tussen 12 en 14 volt werken alle analoge meters op 10 volt, die 10 volt wordt gemaakt door een halfgeleider bijvoorbeeld een TS 7805 (kost 35 ct). Deze halfgeleider zit ergens op de printplaat vastgeschroefd op een koelelement. De halfgeleider zit met z’n pootjes in een connector en die zitten soms los waardoor de spanning onregelmatig wordt of zelfs wegvalt. Wanneer je de pootjes van de halfgeleider iets ombuigt en daarna de halfgeleider weer terugzet en vastschroeft maken ze beter contact en kan het probleem opgelost zijn.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5269
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Vreemd probleem met Tellerbak

Bericht door René »

Als na het plaatsen van een andere teller de symptomen blijven denk ik eerder aan een probleem in je bedrading tussen tellerbak en zekeringen kast.
De stekkers op je zekeringen kast al eens losgemaakt en weer terug geplaatst?
Lijkt in ieder geval op slechte spanning of slechte massa.

René
Pollux
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 mei 2019, 13:27
Locatie: Eindhoven

Re: Vreemd probleem met Tellerbak

Bericht door Pollux »

Inderdaad, het probleem zit in de massa of voeding en niet in de tellerbak. Ik heb de betreffende zekering vervangen, of bedoel je stekkers die naar de zekeringkast lopen? (kan nu niet in mn bus kijken)

Ik heb ook een 109 relais besteld, aangezien die ook vaak slecht is.
1996 VW T4 2.5TDI California
Plaats reactie