Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Versnellingsbak defect?

vragen over de T4
stephan_m65
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 mei 2019, 12:23
Locatie: Zoetermeer

Versnellingsbak defect?

Bericht door stephan_m65 »

Beste mensen, Ik heb met mijn T4 welke ik nog niet zo lang heb een probleem met schakelen. Ik heb heel veel zitten zoeken en lezen op dit forum maar mijn klacht kan ik toch niet in terug vinden. Hij schakelt namelijk prima op van 1 t/m 5, maar bij het terug schakelen van 4 of 3 naar zijn 2 gaat hij met geen mogelijkheid in de 2! Wel wanneer hij bijna stilstaat dan gaat het weer heel soepel. Heel af en toe lukt het wel maar dat is maar sporadisch.Dit probleem doet zich soms ook voor van 5 naar 4 maar als ik eerst naar de 3 gaat pakt hij wel. Zou dit nu echt de bak zijn of het schakelmechanisme? Dit mechanisme heb ik wel opnieuw ingespoten met speciaal vet zoals hier beschreven en hij schakelt echt super op maar helaas dus niet terug. Er is best mee te rijden maar ik wil over twee maanden er mee naar Italië en dan is de 2de versnelling wel makkelijk! Ik hoop dat jullie tips of ideeën hebben! Alvast bedankt ! Stephan
Gebruikersavatar
Bikeman
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 mei 2015, 20:59
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Versnellingsbak defect?

Bericht door Bikeman »

Hallo Stephan,

Het lijkt mij op een probleem met de synchromes ringen IN de bak.

Maar wat belangrijk is om te weten, heb je genoeg koppeling pedaal slag, kun je controleren door je koppeling in te trappen (bij stilstand) en dan je pedaal omhoog laten komen. Duurt het even voor dat de auto gaat rijden of reageert hij direct.
Wat voor type T4 heb je (ik heb een blauw i tje (88 pk) deze koppeling grijpt standaard juist "hoog" aan.

Waarmee je ook kunt testen of het de synchromes ringen zijn is bij het terug schakelen "dubbel te koppelen" Dat moet bij oude vrachtwagens zonder gesynchroniseerde bakken ook.

Je rijd in de 4 en wilt terug naar de 3.
Dan rij je in de 4 (te laag in toeren) trapt de koppeling IN en zet hem in de vrij, koppeling LOS en dan weer IN trappen, nu naar de 3e versnelling schakelen, gaat dat zonder of met veel minder krassen dan weet je het zeker.

Olie aftappen en kijken of hier metaal deeltjes in zweven voor dat je de bak uitklaar haalt.

Mogelijk zijn er nog meer ideeën van collega wjw.

Groet Ab
stephan_m65
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 mei 2019, 12:23
Locatie: Zoetermeer

Re: Versnellingsbak defect?

Bericht door stephan_m65 »

Hoi Ab,

Allereerst bedankt voor de snelle reactie! De koppeling grijpt vrij snel aan, dwz wanneer ik hem op laat komen gaat hij vrij snel rijden. Ik heb de beide cilinders vorige week vernieuwd omdat er één lek was dus ik hoop dat daar ook verandering mee zou komen maar helaas.

Ik ga proberen wat jij vertelde met dat terugschakelen. Hij doet het trouwens van 4 terug naar 3 perfect hoor. Het is echt alleen van 3 naar 2 en van 5 naar 4.

Ik ga het testen!
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Versnellingsbak defect?

Bericht door brugseb »

Had dit ook met mijn ruilbak. Soms een hele rit geen probleem, soms deed ie het niet. Ik vermoedde een fout op de syncro van de 2de versnelling.
Oplossing was hetzij wachten tot heel laag toerental, of even een dot gas geven na het ontkoppelen en dan gleed ie zo in z'n 2.
Je leert er zo snel mee leven - heb er eigenlijk nooit echt "last" van gehad nadien.
Echt oplossen kan je het alleen door de bak te laten reviseren...
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
stephan_m65
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 mei 2019, 12:23
Locatie: Zoetermeer

Re: Versnellingsbak defect?

Bericht door stephan_m65 »

Even een Update,

Ik heb vandaag nog eens even een behoorlijke proefrit gemaakt, maar wat ik ook probeer, koppeling intrappen en opnieuw op laten komen met meer of minder gas maakt geen verschil! Wat mij nu wel opvalt is dat wanneer ik van 3 naar 2 gaat en hem eerst een beetje richting 1 duw dan pakt hij wel prima. Zelfs zonder kraken. Dit doet hij ook van 5 naar 4 en dan eerst een beetje richting 3 en dan gaat hij prima in zijn 4!

Vind het een bijzonder verhaal maar ik heb het nu een paar keer geprobeerd en het werkt prima. Alleen kan het niet bedoeling zijn dat ik zo moet schakelen.

De koppeling pakt trouwens niet direct vanaf de grond, maar na een een centimeter of 2 a 3.

Nou ben benieuwd of iemand hier iets in herkend op een oplossing weet.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Versnellingsbak defect?

Bericht door Hanz »

Als ik dit zo lees dan denk ik dat het eerder in het schakelmechanisme zit dan in de bak zelf. Met een beetje aangepaste schakeltechniek zijn immers alle versnelling goed in te schakelen, zowel opschakelen als terug schakelen. En het schakelprobleem zit vooral in de zijdelingse beweging, dat is de kiesbeweging. De schakelbeweging (voor- en achteruit bewegen) gaat wel goed/beter als ik jouw verhaal goed lees.
Ik zou als eerste de schakelbolletjes eens goed controleren en zo nodig vervangen, want die spelen een rol bij de kiesbeweging (eerste plaatje de gele en zwarte cirkel). En daarna eventueel nog de schakelpook afstellen.
Schakelmechanisme 2.jpg
Schakelmechanisme 3.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
mozer
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 aug 2011, 22:10
Locatie: (Rock) Werchter-Haacht

Re: Versnellingsbak defect?

Bericht door mozer »

Ik herken het zeker, heb net hetzelfde voor met mijn bus. Ik verdenk synchromeshen of de schakelstangen.
Vorige eigenaar zegt dat de bollen al vervangen zijn geweest. Moet ik nakijken.

Ik hoop op de schakelstangen, ik rijd morgen de bus boven de smeerput en kijk het eens na.
Bij mij gaat van 3 nr 2 verschrikkelijk moeilijk tenzij ik zoals jij eerst richting 1 (of R) duw om dan toch in 2 te geraken??
Kraakt nooit, gaat er gewoon niet “in”.
Stilstand met draaiende motor gaat idd wel prima zowel opgaand en terug. :bonk

Ik ga dit volgen, heb reeds soortgelijk topic gestart. Geen idee hoe ik de link kopieer, sorry. ( damn iPad)


Succes daar.
W
stephan_m65
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 mei 2019, 12:23
Locatie: Zoetermeer

Re: Versnellingsbak defect?

Bericht door stephan_m65 »

Hoi Mozer,

Inderdaad heel veel overeenkomsten. Ik weet dat het schakelbolletje voor al vervangen is maar misschien inderdaad de rest ook aanpakken. Het schakelen op zich gaat vrij strak en soepel allemaal, maar ik heb een nieuw setje bolletjes e.d. al besteld en reeds binnen. Nu nog alles vervangen pfff...benieuwd of mij dat gaat lukken, maar ik ga nog even hier spitten over de werkwijze.

Ik hoop dat je je bevindingen deelt Mozer dan kan ik er misschien ook wat mee!
mozer
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 aug 2011, 22:10
Locatie: (Rock) Werchter-Haacht

Re: Versnellingsbak defect?

Bericht door mozer »

Net eens gekeken.

Schakelbol vooraan heeft 1mm speling, geen zichtbare schade. Weet niet of dit teveel is of aanvaardbaar?

Onderaan de pook (helemaal achteraan) is de geleidingsbus versleten en heeft mijn inziens teveel speling. zie tek. De kunststof geleiders op en neer (2x?) die om de stang zelf zitten (7D0711124A) wil ik ook vervangen.

Iemand info wat OEM nr betreft? ik vind enkel de bolletjes vooraan...thx. (1995) OK gevonden... :peace

(Update: de geleidingsbus is nr 191711208A, bij mij zit deze vast met een halfronde PVC beugel 701711699, latere modellen hebben blijkbaar een vierkante behuizing??)

@stephan, kan je eens kijken of bij jou ook die achterste geleider is uitgesleten, ik laat nog weten of dit mijn probleem oplost.
stephan_m65
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 mei 2019, 12:23
Locatie: Zoetermeer

Re: Versnellingsbak defect?

Bericht door stephan_m65 »

Ik ga kijken wanneer ik even de tijd heb om eronder e kruipen. Ik heb geen brug of zo dus het is een beetje behelpen.

Ik wil eigenlijk de schakelboel allemaal los halen en alles vervangen waar nodig. Maar weet niet precies waar en hoe te beginnen, Ik hoop dat er een wjw'er is in de regio Den Haag / Zoetermeer die mij kan helpen.

Eerst maar hier een beetje info zoeken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Versnellingsbak defect?

Bericht door Multivan Generation »

Via een site als oempc of 7zap kun je zelf uitzoeken welke onderdelen je nodig denkt te hebben. En die bestel je.
Dan ga je met wat basic gereedschap naar je auto en gaat beginnen.
Daar heb je meer aan als uren 'verspelen door op een forum te gaan rondspitten..
een forum lost je probleem niet op, dat moet je toch echt hands-on, zelf doen..

https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/tran ... 999-230/3/

en belangrijker:
https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/tran ... 999-230/7/

Sla deze algemene link ook even op voor de toekomst.. (geldt ook voor anderen)
https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/transporter/tr/

groeten Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 12 jun 2019, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
idh
Berichten: 400
Lid geworden op: 23 dec 2015, 11:32

Re: Versnellingsbak defect?

Bericht door idh »

Advies: Demonteer heel het schakelmechanisme. Vervang alle slijtage gevoelige componenten. Er zijn complete revisie sets in de omloop. Kijk dan nog eens. 1 mm vooraan en een paar mm op de bolletjes kan al genoeg zijn.
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
mozer
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 aug 2011, 22:10
Locatie: (Rock) Werchter-Haacht

Re: Versnellingsbak defect?

Bericht door mozer »

Schakelbolletje (oranje) achteraan intussen vervangen, 10 min werk incl. opruimen.
Helaas geen verschil, alle andere punten zijn reeds vervangen, terug nr de synchromesh vrees ik. :ikrij

fijn weekend.
stephan_m65
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 mei 2019, 12:23
Locatie: Zoetermeer

Re: Versnellingsbak defect?

Bericht door stephan_m65 »

Hey Mozer,

Dat is balen, soms hoop je gewoon dat je probleem makkelijk opgelost is.

Peter, bedankt voor de info, ik ga er inderdaad onder kruipen en dan het hele mechanisme vervangen.

Gr. Stephan
stephan_m65
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 mei 2019, 12:23
Locatie: Zoetermeer

Re: Versnellingsbak defect?

Bericht door stephan_m65 »

Nou inmiddels gisteravond met z'n tweeën $ uur bezig geweest om alle bolletjes en houdertjes ed te vervangen. We zijn heeel lag bezig geweest om het kleine schakelbolletje ( nr 42 ) in het hulsje te krijgen maar helaas. We hebben alles geprobeerd... wigjes..hefboompjes...heel veel kracht maar het wil maar niet lukken. Vanavond maar opnieuw proberen met een soort breekijzer. Dat hier zoveel kracht aan te pas moest komen had ik natuurlijk wel gelezen maar nooit gedacht dat het zo extreem was.

Nog een apart verhaal, ik heb ook de houder nr 20 vervangen achteraan maar die zit zo strak om de buis dat hij met de nieuwe huls en al weer uit het rubber ( 55 ) komt. Bij mij zie ik ook geen klem nr.25, maar alleen een rubber nr.55 waar hij in zit? Iemand ideeën hierover, of mis ik een onderdeel?

Mvg Stephan


download/file.php?mode=view&id=44114
Schakelt4.png
Plaats reactie