Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

HELP met spoed, adapter casetteluifel past niet :(

vragen over de T4
Plaats reactie
JiPluim
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jun 2019, 19:12

HELP met spoed, adapter casetteluifel past niet :(

Bericht door JiPluim »

Wij waren in de veronderstelling een Reimo multirail te hebben, daar zou de adapter die we bij Obelink hebben aangeschaft op passen.
De adapter:
Afbeelding


Echter, zoals je kunt zien in de foto, dit past niet... Het zit vast, maar de luifel hangt scheef naar rechts en ik vertrouw de constructie niet helemaal...
Afbeelding

Wat nu te doen?

optie 1: linkervoetje wat schuin afzagen zodat de twee voetjes in het geultje passen en de luifel recht komt te staan. Echter de steun aan de onderkant van de adapter komt dan nog verder van de bus te staan, ik neem aan dat die behoort te leunen tegen de carrosserie aan?

optie 2: toch erg erg erg last minute (we gaan zaterdag op vakantie) een brandrup rail installeren?? en de adapters intact laten.

optie 3: ??? Een adapter die wel past, maar welk type rails hebben we dan?

Iemand enige suggesties? :ie

Alvast heel erg bedankt!
JiPluim
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jun 2019, 19:12

Re: HELP met spoed, adapter casetteluifel past niet :(

Bericht door JiPluim »

Yes, die hadden we dus, maar is geen succes. De luifel is net nieuw aangeschaft en willen we graag al gebruiken.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: HELP met spoed, adapter casetteluifel past niet :(

Bericht door J vd Pal »

Gezien de tijd die je hebt zou ik proberen de adapters aan te passen MAAR dan wel zo dat de steun aan de onderkant tegen de bus aan komt te steunen. Betekent zo te zien dat beide pootjes aangepast moeten worden.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: HELP met spoed, adapter casetteluifel past niet :(

Bericht door Hanz »

Je kan ook de rail aanpassen. Op de plaats van de adapters een stukje van de linker opstaande rand weghalen (dus aan de kant van de bus) zodat het linker pootje van de adapter wat dieper in de rail zakt. Materiaal van de adapter afhalen maakt hem (in theorie in ieder geval) wat zwakker. De pootjes wat dieper in de rail maakt de constructie steviger.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
JiPluim
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jun 2019, 19:12

Re: HELP met spoed, adapter casetteluifel past niet :(

Bericht door JiPluim »

Ja, maar de pootjes in het geultje van de rail komen wel al helemaal tot het einde, dus dan moeten we die ook inkorten zodat de steun iig tegen de carrosserie komt.

Pffft wat een gedoe zeg zo last minute...

Een brandrup rail plaatsen is lastig of nog wel te doen? In amersfoort zijn ze nog op voorraad
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: HELP met spoed, adapter casetteluifel past niet :(

Bericht door Hanz »

Ja, een Brandrup rail plaatsen is natuurlijk de mooiste oplossing want daar zijn je adapters voor gemaakt. In dit artikel van Peter (Multivan Generation) is uitgebreid beschreven hoe je dit kan doen: http://www.eldiape.com/toprail/toprail.htm
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: HELP met spoed, adapter casetteluifel past niet :(

Bericht door Multivan Generation »

Heel simpel.. optie 4 kiezen en dat is je luifeladapter goed plaatsen. Vergelijk jouw foto maar eens het het voorbeeld .. :zwaai

Sterkte..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: HELP met spoed, adapter casetteluifel past niet :(

Bericht door Sjoerds »

Dat zegt mijn gevoel ook. Volgens mij is het gewoon niet goed geplaatst/in elkaar gezet.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: HELP met spoed, adapter casetteluifel past niet :(

Bericht door Erdem50 »

de adapter, de 2 pootjes zeg maar zijn te breed voor de rails als ik dat zo zie, dus je gaat die 2 pootjes vd adapter niet tussen de opstaande randjes vd rails krijgen.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: HELP met spoed, adapter casetteluifel past niet :(

Bericht door Sjoerds »

Zou kunnen inderdaad, maar de foto is van boven genomen dus het is niet helemaal goed te zien zo.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: HELP met spoed, adapter casetteluifel past niet :(

Bericht door Multivan Generation »

@Erdem,
Dat is een kwestie van de luifelrail inwendige breedte opmeten en ook van die 2 pootjes van de adapter.
En is die maat van die 2 pootjes iets groter, dan kun je die pootjes in de bankschroef voorzichtig een beetje naar elkaar toe doen bewegen..

Bij het plaatsen, eerste het gedeelte bovenop de luifelrail plaatsen en daarna het gedeelte wat met het lipje in de rail klemt, wil ook wel eens helpen. (Als je daarmee toevallig niet was begonnen.

Soms is de wereld even niet optimaal, maar kun je het wel, met een beetje werk passend krijgen/maken..

Ieder jaar zie je weer dit soort help en spoedgevalletjes voorbij komen. Airco problemen en camper elektronica in de zomer en standkachel issues in de winter..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JiPluim
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jun 2019, 19:12

Re: HELP met spoed, adapter casetteluifel past niet :(

Bericht door JiPluim »

Dat klopt, de pootjes zijn te breed voor de rails...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: HELP met spoed, adapter casetteluifel past niet :(

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 08 jul 2019, 14:35 Heel simpel.. optie 4 kiezen en dat is je luifeladapter goed plaatsen. Vergelijk jouw foto maar eens het het voorbeeld .. :zwaai

Sterkte..
Het profiel van de rail aan de bus is anders dan dat van de Brandrup rail uit het voorbeeld. De rail aan de bus heeft aan de linkerkant (binnenkant) nog een opstaand randje waar het linkerpootje nu op rust. Volgens mij passen de pootjes daardoor ook niet tussen de twee opstaande randen. Vandaar mijn idee om ter plaatse van de adapter een stukje uit het linker opstaande randje te halen waardoor het linkerpootje wat kan zakken zodat de luifel iets meer naar de bus toe kantelt.

Een ander punt dat de TS noemt is dat de adapter aan de onderzijde niet strak aanligt tegen de bus. Dit kan komen doordat de hellingshoek en breedte van deze rail anders is dan die van de Brandrup of Reimo rail en dat los je volgens mij niet op met een andere plaatsing van het bovenstuk van de adapter.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: HELP met spoed, adapter casetteluifel past niet :(

Bericht door bvddobb »

Ik weet niet of het een kwestie van ‘verkeerd gemonteerd’ is, Peter. De rail aan de bus is toch een hele andere dan op het Fiamma-plaatje? De rail aan de bus op de foto heeft een extra gleuf aan de buskant die op het Fiamma-plaatje helemaal niet voorkomt. De peesgoot is ook heel anders van vorm.

Ik heb geen idee wat voor rail het is, daar heb ik geen verstand van. Maar dat plaatje en echte rail heel erg verschillend zijn lijkt me duidelijk. Zo gezien lijkt die adapter gewoon niet de goede voor deze rail.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: HELP met spoed, adapter casetteluifel past niet :(

Bericht door Multivan Generation »

Dan ga je nu voor de korte weg en haalt een intrekluifel met pees en 2 of drie stokken en laat je dit spoed probleem liggen tot na de vakantie?

En nee het is geen brandrup toprail ook geen Reimo multirail wat er tegen die bus aan zit..

Of je maakt het nu passend of een intrekluifel en in het laatste geval deze luifelrail er af en dan met gaatjes zitten en een brandruprail er op zetten.. rail kunnen ze wel in voorraad hebben maar hebben ze ook de juiste spoilerset in voorraad..
Ik zou voor nu " je verlies nemen" en een intrekluifel kopen en rustig zonder extra stress op vakantie gaan. Want wil je een toprail er netjes tegenaan maken, dan kost dat ook nog even een paar uurtjes en waarschijnlijk na werktijd.. en vergeet de droogtijd van de kit ook niet..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie