Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aansluiting airbag

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Aansluiting airbag

Bericht door Chewbacca »

Beste mede-WJW-ers,

ik zit met het volgende: volgens mij deugt mijn airbag systeem niet (T4 2.5 tdi 75kw '96)
Omdat mijn toeter iets vaker toeterde dan ik wilde heb ik me verdiept in het loshalen van het stuur, en daarmee dus ook de airbag.
In de haynes-manual stond om eerst de airbag te testen door het systeem op contact te zetten, en te kijken of het airbag-indicatie-lampje aan gaat... dit gebeurde niet. Vervolgens wel de airbag en het stuur verwijderd (overigens was het probleem van het overmatig toeteren losse schroefjes van de stuurkolomschakelaars en vuil).
Bij doormeten van de wikkelveer gaf deze op een van de polen geen signaal... dus nu een nieuwe via ebay besteld, deze is nog onderweg.

Vervolgens ook even bij het lampje gekeken (toch gek dat die niet brandt bij een storing - overigens geeft de ECU wel een foutmelding (resistance too high)). Als ik in module 15 kijk staat er enkel bij de passagiers-airbag enabled (die de wagen bij mijn weten niet heeft); de rest staat op disabled/error.

Dit is de unit (met enkel een airbag-lampje): Afbeelding

Het snoer is vrij kort, maar er lijkt een enkele stekker in te zitten? Op internet lijkt namelijk ruimte voor nog een tweede stekker-aansluiting.
Als ik zoek naar een vervanging vindt ik voor de t4 alleen deze. Wat is dat tweede teken?

Inmiddels stuur met airbag weer teruggeplaatst, alleen de airbag niet aangesloten tot ik weet wat ermee te doen.
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Aansluiting airbag

Bericht door Chewbacca »

Inmiddels lijkt het opgelost:

Volgens T4wiki zou het niet-branden van het airbag-lampje duiden op geen spanning op de crash-sensor. Deze zit achter de voetverwarming, dus deze losgehaald. Aan de sensor bleek niks geks, stekker zat er gewoon in. Wél een andere losse stekken: de tweede stekker die in het lampje hoort... deze aangesloten, waarna het lampje continu brandde (logisch, ik had immers de stekker van de airbag nog los).
Na aansluiten van de airbag bleek het lampje alsnog continu te blijven branden, dus toch ook de wikkelveer vervangen (via ebay).

Nu blijft het lampje uit, en ook in de computer komen geen foutmeldingen meer.

Wat wel nog gek blijft: in de ECU kanaal 15 kan ik alleen kanaal 1 (bijrijder-airbag) activeren en de-activeren. kanaal 2 (bestuurders-airbag) en alle andere kanalen staan op 'not enabled'.
Betekent dat dan dat de bestuurders-airbag op de passagiers-airbag is aangesloten (want er zit zeker weten geen passagiers-airbag in).
In ieder geval heb ik hem geactiveerd en er komt geen foutmelding in... ik hoop niet hem ooit nodig te hebben

:T44EVER
Plaats reactie