Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelvloeistof lekkage ?

vragen over de T4
Plaats reactie
Harold spek
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 jun 2019, 22:00

Koelvloeistof lekkage ?

Bericht door Harold spek »

Mijn T4 California verliest telkens een minimale hoeveelheid koelvloeistof, zakt tot net onder min streep.
Zoeken naar een mogelijke lekkage levert niets op.
Wel zie ik wat vage vlekken bovenop de motor, hier en daar, uiteraard opgedroogd, geen idee of het koelvloeistof is.

Vuldop lekt nogal eens las ik, iemand nog meer suggesties waar te zoeken?

Gr Harold
Gebruikersavatar
peerke56
Berichten: 75
Lid geworden op: 11 jul 2019, 17:17
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: Koelvloeistof lekkage ?

Bericht door peerke56 »

En als hij er net onder blijft staan zakt hij dan nog verder..??
Zo niet mooi laten staan zo en in de gaten houden.
:peace Mvg Peerke :werkaanT4 T4 2.5 1996 340,000
Harold spek
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 jun 2019, 22:00

Re: Koelvloeistof lekkage ?

Bericht door Harold spek »

Jup, zakt nog wel wat, maar heb telkens bijgevuld, (3 maal tot max in ca. 4000km) dus geen idee hoever hij zakt.
peerke56 schreef: 13 jul 2019, 08:33 En als hij er net onder blijft staan zakt hij dan nog verder..??
Zo niet mooi laten staan zo en in de gaten houden.
jordydereus

Re: Koelvloeistof lekkage ?

Bericht door jordydereus »

Had ik vroeger ook.

Heb het nooit gevonden
Zo gelaten.

Af en toe wat bij vullen.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Koelvloeistof lekkage ?

Bericht door Erdem50 »

Dop kan inderdaad, sowieso een nieuwe op draaien, is maar een paar euro.

Als de motor van boven tot onder voor de rest droog is van buiten kan het in het ergste geval een beginnende koppakking zijn, komt alleen niet heel veel voor.

Wat voor motor heb je eigenlijk en de kmstand?

Ik heb dit ook gehad met onze T4 rond de 400.000 had ik dit verschijnsel ook, van max tot min in ongeveer 3000km. Geen uitwendige lekkage en buitenland ritten op de planning gehad dus ben doorgereden. Dit jaar Spanje op de planning gehad dus begin dit jaar heb ik de cilinderkop aangepakt dus koppakking etc ook en sindsdien ben ik er vanaf.

Let wel bij een diesel is het lastig, ook bij uitgebouwde kop te zien dat de koppakking ook echt lek is als het echt minimaal is zoals nu.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Harold spek
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 jun 2019, 22:00

Re: Koelvloeistof lekkage ?

Bericht door Harold spek »

Ik heb een T4 met een 1.9 diesel, gereviseerde motor met ca. 80.000 op de teller nu, ook de waterpomp en cilinderkop zijn toen vervangen.
Zit nu een nieuwe vuldop op het expansie vat, van de week eens langs de garage om de boel op druk te zetten en weer eens zoeken.

Erdem50 schreef: 13 jul 2019, 12:03 Dop kan inderdaad, sowieso een nieuwe op draaien, is maar een paar euro.

Als de motor van boven tot onder voor de rest droog is van buiten kan het in het ergste geval een beginnende koppakking zijn, komt alleen niet heel veel voor.

Wat voor motor heb je eigenlijk en de kmstand?

Ik heb dit ook gehad met onze T4 rond de 400.000 had ik dit verschijnsel ook, van max tot min in ongeveer 3000km. Geen uitwendige lekkage en buitenland ritten op de planning gehad dus ben doorgereden. Dit jaar Spanje op de planning gehad dus begin dit jaar heb ik de cilinderkop aangepakt dus koppakking etc ook en sindsdien ben ik er vanaf.

Let wel bij een diesel is het lastig, ook bij uitgebouwde kop te zien dat de koppakking ook echt lek is als het echt minimaal is zoals nu.
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Koelvloeistof lekkage ?

Bericht door dennisvt4 »

Als je uitwendige lekkages hebt check de aansluitflensen op het blok. Moeilijk te zien en nog moeilijker om erbij te komen. Ik heb nu ivm lekkage en het zoeken naar storing n108 alles los liggen.

De o ringen zijn niet het beste meer (net als de pakking van de vacuüm pomp.)

Gr Dennis
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Harold spek
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 jun 2019, 22:00

Re: Koelvloeistof lekkage ?

Bericht door Harold spek »

Uiteindelijk "het lek boven"

In de garage het hele koelsysteem afgeperst, ja hoor , een mini gaatje in de radiator dus.
Lekte recht in de isolatie van motor beschermplaat onder de motor, minimaal en niet te vinden bij draaiende motor
Onder druk (afgeperst) zag je enkele druppels

Kost weer wat, maar wel opgelost .... :yes
Plaats reactie