Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

CV deuren niet van het slot

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

CV deuren niet van het slot

Bericht door Chewbacca »

Ik heb sinds gisteren een probleem met mijn centrale vergrendeling, er staat al wel het een en ander over hier maar niet met deze 'symptomen'.

Ik heb een alarmsysteem met a.b. en centrale vergrendeling. Als ik op de a.b. druk, zie ik wel de lichten knipperen en het indicator-lampje op het dashboard uit gaan, alleen gaan de deuren niet van het slot. De deur kan ik wel handmatig met de sleutel openen, maar ook dan gaat de rest niet mee open (alleen de bestuurdersdeur getest). Maar na een paar keer handmatig bewegen van het palletje gaat de rest ineens wel weer mee, en dan werkt ook de a.b. weer goed... alleen knippert de led-indicator wel sneller dan eerst.
De andere sleutel geeft hetzelfde resultaat.

Past dit het beste bij een defecte motor? kabelbreuk? regelunit?
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: CV deuren niet van het slot

Bericht door brecht »

Lijkt heel erg op wat ik had.

kan kabelbeschadiging zijn, of slechte contacten in de motoren lijkt me. Heb er recent veel mee mogen stoeien. Kabels zijn het makkelijkst te controleren: de mof in de deuropening loshalen en daar kijken wat hoe het kabelboompje er aan toe is. Bij mij waren de draden daar redelijk bros.

Als je naar de motoren gaat kijken: de T4 wiki heeft een mooie uitleg!

Overigens deed de CDV bij mijn nog steeds raar, zelfs nadat ik bij motor in bestuurdersdeur de contacten had opgepoetst, de sleepcontacten naar schuifdeur had opgepoetst en de kabels door de deuropening had vervangen. Ik heb nu demotoren maar losgekoppeld, doe de deur wel met de sleutel open. Als ik me echt verveel wel eens verder kijken.
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: CV deuren niet van het slot

Bericht door Chewbacca »

Bedankt voor je reactie. Ik zal eens proberen om het op de T4 wiki te vinden, soms is de juiste duitse zoekterm lastig ;)

Ik heb gisteren er even (paar uren) mee mogen stoeien... bleek dat in de doorvoer naar de bestuurdersdeur van een stuk of 6 kabels de buitenmantel kapot was, maar het koper nog intact... hier toch voor de zekerheid een extra stukje tussen gezet, maar bij loshalen van de portierbekleding bleek dat deze kabels de elektrische verwarming en verstelling van de spiegel verzorgen... verder niks geks aan de bedrading of motortjes van de cv gezien (helaas)

Wat ik zover weet:
1) het systeem is niet origineel VW... de motoren zien er anders uit en zijn niet op de originele plekken ingebouwd
2) de beide voordeuren zijn 'masters', de andere deuren 'slaves'
3) naar de voordeuren loopt een aarde, een continue plus, een plus voor open, een plus voor dicht, en nog een kabel voor ...?
4) het schuifdeurcontact is rot... het rubber rondom is helemaal uitgedroogd en vergaan, met de nodige roest van de stijl tot gevolg :huilen Hier in elk geval een nieuwe voor besteld
5) de slaves krijgen alleen een plus voor open, en een plus voor dicht (gek genoeg geen massa; die loopt dan denk ik via de andere kabel)
6) in de ECU kan ik de comfortmodule/cv-module niet openen... hij zegt dat deze er niet in zit (waarschijnlijk heeft ie gelijk, omdat het achteraf ingebouwd is). De enige foutmelding die ik kan uitlezen is module 25 - immobilizer data wiring faulty 00546 - implausible signal. Ik heb wel een sleutel met transponder ein en een lezer in het sleutelcontact, dus dat lijkt origineel vw... maar ook het accesoire alarm-systeem heeft er een onderbreker tussen zitten want met de a.b. moet ik deze uitzetten.

7) er lijkt een factor tijd in te zitten... als ik 's ochtends ze voor het eerst open, dan gaat alleen het alarm eraf en de sloten niet. Vervolgens een paar keer de sleutel in de voordeur heen en weer en dan gaat ineens de rest mee... hierna werkt alles weer feilloos :bonk kwartiertje boodschappen doen, en deuren en alarm geen probleem...

Ik heb nu de schuif- en achterdeuren ontkoppeld... maar eens kijken hoe het zich morgenochtend gedraagd... -> volgende ochtend werkte niks van de cv meer, totdat ik de bestuurdersdeurs loskoppelde. Nu een enkele motor besteld ter vervanging

Ondertussen ook al even zitten googelen op geheel een vervangend setje - voor een paar tientjes heb je een met 4 actuators en een alarmfunctie. Misschien is zoiets nog wel de kortste klap om het systeem weer functioneel te krijgen. Maar dan moet ik ook nog uit de huidige brij van draden wijs kunnen worden... hoe langer ik dat uit kan stellen hoe beter
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: CV deuren niet van het slot

Bericht door Chewbacca »

Uiteindelijk viel het mee na een hoop doormeten. .. het motortje van de bestuurdersdeur was defect.
Deze vervangen en nu werkt het hele systeem weer :jump
Plaats reactie