Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vraagje over Cyrix en energievoorziening

vragen over de T4
Plaats reactie
Maik
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 aug 2019, 22:13

Vraagje over Cyrix en energievoorziening

Bericht door Maik »

Hallo, ik ben sinds kort bezitter van een t4 california 2.5 tdi uit ‘97. Ik ben van plan het westfalia scheidingsrelais te vervangen door een cyrix zodat in de winterstalling (aan de stroom) de startaccu mee wordt geladen. De westfalia lader is inmiddels vervangen door een intelligente lader (victron 15 A). Mijn accu is overleden en ik ben van plan een nieuwe gel accu te plaatsen, 90 of 110 Ah. Er komt een 180 Wp zonnepaneel met laadregelaar op. Mijn vraag is: wordt bij het starten van de motor de hh accu door de cyrix van de startaccu gescheiden zodat deze niet wordt belast met de hoge startstroom? Verder commentaar mbt deze opzet is ook welkom!
VW T4 Westfalia 1997 hoogdak :driveT5
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vraagje over Cyrix en energievoorziening

Bericht door Multivan Generation »

Maik schreef: 24 aug 2019, 23:53 Mijn vraag is: wordt bij het starten van de motor de hh accu door de cyrix van de startaccu gescheiden zodat deze niet wordt belast met de hoge startstroom?
Ja..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Vraagje over Cyrix en energievoorziening

Bericht door Chewbacca »

De cyrix verbindt de accu's alleen als de spanning op een van de twee boven een bepaalde waarde is - dat kan door de dynamo van de motor of een acculader
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Vraagje over Cyrix en energievoorziening

Bericht door Leo45 »

Ja in principe behalve als je de HH-accu aan de lader hebt hangen, dan voldoe je aan de eis dat de spanning boven een bepaalde waarde is en dan is de cyrix gesloten. Dan zal ook de hh-accu mee worden gebruikt om te starten.
Bij de auto's van mijn werkgever is er dan ook een blokkering ingebouwd dat je niet kan starten als de netstroom is aangesloten, om reden dat het verlengsnoer niet lang genoeg is...... :yes :nuts
Het is overigens niet schadelijk.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Plaats reactie