Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

5de versnelling er steeds uit

vragen over de T4
Plaats reactie
Jonniebenz
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 okt 2018, 20:01

5de versnelling er steeds uit

Bericht door Jonniebenz »

Ik heb een T4 2.5tdi 88pk van 2001.
Mijn 5de versnelling knalt er af en toe uit.
Nou zag ik dat er meerdere ratio aan tandwielen zijn te verkrijgen. 0,72 of 0,68 of 0,62 (zo uit hoofd)..
Vind dat ie best toeren maakt en als met bv 0,68 minder toeren maakt.....
Weet nog niet wat er nu in zit, misschien dat ik dit weekend ga loshalen.
Is het allemaal zo passend of met andere verhouding dat er ook meer veranderd miet worden?
Alvast bedankt.
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: 5de versnelling er steeds uit

Bericht door RoelandZ »

Is een keer voorbij gekomen op wjw Facebook
Jonniebenz
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 okt 2018, 20:01

Re: 5de versnelling er steeds uit

Bericht door Jonniebenz »

ben niet zo handig met pc.
kan niet echt wat vinden.
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: 5de versnelling er steeds uit

Bericht door RoelandZ »

Geknipt en geplakt van Facebook

Ik ben bezig met een camperombouw van een vw T4 2.5 tdi 5 cilinder 88pk versie ajt o2b versnellingsbak. Heb deze bus al een jaar of 2 in bezit en ben me er bewust van dat deze bus veel toeren maakt in de 5e versnelling als je 130km per uur rijd. Nu ik hem dus bijna daadwerkelijk heb omgebouwd, heb ik met een tuner gesproken die zei dat ik er andere verhouding qua tandwiellen met name de 5e versnelling in kan zetten. Is er iemand die er ervaring mee heeft? Ik heb een setje gezien wat denk ik gaat passen. Ook heb ik een filmpje gezien. Scheelt 500 toeren.
Bijlagen
8DA7FB1E-2DFD-4E9F-B958-75B7999EDB52.jpeg
Jonniebenz
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 okt 2018, 20:01

Re: 5de versnelling er steeds uit

Bericht door Jonniebenz »

aan die zat ik ook te denken ja.
zo te lezen moet het gewoon te doen zijn, dus een andere tandwiel verhouding.
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: 5de versnelling er steeds uit

Bericht door RobS »

Het uit de versnelling schieten kan ook een andere oorzaak hebben. Voordat je moeilijke dingen gaat doen: zit er wel genoeg olie in de bak?
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 5de versnelling er steeds uit

Bericht door Multivan Generation »

Dat setje tandwielen is wel goed betaalbaar zo niet goedkoop. Ik was destijds over 230 euro kwijt voor 2 tandwielen..

Een langere overbrenging en toerentalreductie is leuk maar de sprong in toeren tussen 4 en 5 moet niet te groot zijn, anders valt je auto een beetje dood. Ook moet je wel het vermogen er voor hebben om het te kunnen rijden.

Bij de 02B versnellingsbakken zit de 5de versnellings tandwielen direct achter de afdekking. En ze zijn, zoals reeds vermeld gevoelig voor oliehoeveelheid in de bak. Liever minimaal 0.3 liter meer vullen, Dus 2.8 liter in totaal bij complete verversing. 75W90 volsynthetisch moet er in.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 5de versnelling er steeds uit

Bericht door Pascal-141 »

RoelandZ schreef: 25 aug 2019, 15:12 Geknipt en geplakt van Facebook

Ik ben bezig met een camperombouw van een vw T4 2.5 tdi 5 cilinder 88pk versie ajt o2b versnellingsbak. Heb deze bus al een jaar of 2 in bezit en ben me er bewust van dat deze bus veel toeren maakt in de 5e versnelling als je 130km per uur rijd. Nu ik hem dus bijna daadwerkelijk heb omgebouwd, heb ik met een tuner gesproken die zei dat ik er andere verhouding qua tandwiellen met name de 5e versnelling in kan zetten. Is er iemand die er ervaring mee heeft? Ik heb een setje gezien wat denk ik gaat passen. Ook heb ik een filmpje gezien. Scheelt 500 toeren.
500tr/min verschil is veel , heel veel.
Met een standaard 88pk haal je dat niet , daarvoor heb je meer vermogen nodig , dus denk maar aan wat extra kosten en werk om dat te behalen.

Met een setje nieuwe tandwielen is het probleem niet opgelost . Begin alvast eerst maar eens met het probleem aan te pakken. Zoals al werd vermeld : meestal is bij die versnellingsbakken het probleem dat het oliepeil te laag is . Bakolie vervangen en vullen tot aan de vulopening , dat lost vaak het probleem al op.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie