Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door Pascal-141 »

Een motor vervangen wegens een defecte koppakking is nogal over-the-top vind ik.
Een koppakking is toch niks meer dan een herstelling als een andere .

Die 2.5i uit de T4 staat er om bekend dat hij herl wag kilometers aan kan , ik zie ze regelmatig voorbij komen met dik 5-600.000km , dus die 240.000km van de topic starter is net ingelopen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door Snautzer »

Gezien de handelingen van de huidige garage blíjft het bij mij wringen. Wie en op wat voor grond heeft besloten dat de kop pakking lek is?

Wat Pascal zegt ( en ik denk dat het correct is om te zeggen dat hij meer t4 gezien heeft en gerepareerd dan menig middel tot groot garage bedrijf) is de motor an sich nog maar een puber.
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door pwhooftman »

onrust66 schreef: 28 aug 2019, 14:21 Rondje gebeld. Dalfsen is vandaag (of vanmiddag) gesloten en van Haarlemmerliede hoor ik morgen meer. Maar de grote VW bedrijfswagen partij hier in de buurt geeft zelfs €3.500 op voor het vervangen vd koppakking bij intacte kop en €5.500 als de kop moet worden vervangen. Zouden ze er geen zin in hebben?
Schandalig, ze lijken er inderdaad geen zin in te hebben.
onrust66
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:55
Locatie: Onder de rook van Amsterdam

Re: Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door onrust66 »

Snautzer schreef: 28 aug 2019, 22:23 Gezien de handelingen van de huidige garage blíjft het bij mij wringen. Wie en op wat voor grond heeft besloten dat de kop pakking lek is?
Ik was na de laatste reparaties aan het koelsysteem na 100 km. ruim 2 liter koelvloeistof kwijt. Er ligt niks onder de bus. En de slangen worden kneiterhard na 5 min. stationair lopen. En de rookgastest was zeer overtuigend. Het koelsysteem bouwde al lange tijd druk op. Geen mayo aan de oliepeilstok. Zoiets dus.
Groeten! Marjan
T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 240.000 km and counting :driveT4
R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting :peace :peace
onrust66
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:55
Locatie: Onder de rook van Amsterdam

Re: Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door onrust66 »

Snautzer schreef: 28 aug 2019, 22:23 Wat Pascal zegt ( en ik denk dat het correct is om te zeggen dat hij meer t4 gezien heeft en gerepareerd dan menig middel tot groot garage bedrijf) is de motor an sich nog maar een puber.
Dat geeft de burger moed, hè :jumpklap
Groeten! Marjan
T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 240.000 km and counting :driveT4
R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting :peace :peace
onrust66
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:55
Locatie: Onder de rook van Amsterdam

Re: Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door onrust66 »

Weetjewellers, nieuwe vraag binnen dit topic. Ik heb nu 6 prijsopgaven voor het vervangen vd koppakking inclusief vlakken en afpersen binnen, varierend van 1000 tot 3500€. WAAR KOMEN ZULKE PRIJSVERSCHILLEN IN VREDESNAAM VANDAAN?

Sorry, zal niet meer schreeuwen. :knipoog

Zelfs als ik VW bedrijfswagens, die zichzelf wrs. bewust uit de markt prijzen, buiten beschouwing laat, is de hoogste quote ruim 2,5 maal de laagste. Is dit nu volledig te verklaren door het verschil in monteurs die niet dagelijks aan een T4 sleutelen en zij die de T4 met ogen dicht in en uit elkaar kunnen schroeven? Het gaat hier immers vnl. om arbeidsloon.

Ik vertrouw de laagste opgaaf, omdat het de werkgever betreft van één van u.
Wel zou ik graag de hier verzamelde kennis benutten en een lijstje maken met punten om òòk naar te kijken gegeven de oververhitting waarvan onze bus helaas slachtoffer is geweest. Zo hoorde ik al dat als de schoep vd (nieuwe) waterpomp van plastic is, deze er vanaf kan zijn gekomen. Ook las ik ergens dat het valt aan te raden om de (nieuwe) weer te vervangen na remontage vd kop. Nog meer aandachtspunten?

Bij voorbaat wederom dank!
Groeten! Marjan
T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 240.000 km and counting :driveT4
R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting :peace :peace
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door Pascal-141 »

onrust66 schreef: 30 aug 2019, 10:21 Weetjewellers, nieuwe vraag binnen dit topic. Ik heb nu 6 prijsopgaven voor het vervangen vd koppakking inclusief vlakken en afpersen binnen, varierend van 1000 tot 3500€. WAAR KOMEN ZULKE PRIJSVERSCHILLEN IN VREDESNAAM VANDAAN?

Sorry, zal niet meer schreeuwen. :knipoog

Zelfs als ik VW bedrijfswagens, die zichzelf wrs. bewust uit de markt prijzen, buiten beschouwing laat, is de hoogste quote ruim 2,5 maal de laagste. Is dit nu volledig te verklaren door het verschil in monteurs die niet dagelijks aan een T4 sleutelen en zij die de T4 met ogen dicht in en uit elkaar kunnen schroeven? Het gaat hier immers vnl. om arbeidsloon.

Ik vertrouw de laagste opgaaf, omdat het de werkgever betreft van één van u.
Wel zou ik graag de hier verzamelde kennis benutten en een lijstje maken met punten om òòk naar te kijken gegeven de oververhitting waarvan onze bus helaas slachtoffer is geweest. Zo hoorde ik al dat als de schoep vd (nieuwe) waterpomp van plastic is, deze er vanaf kan zijn gekomen. Ook las ik ergens dat het valt aan te raden om de (nieuwe) weer te vervangen na remontage vd kop. Nog meer aandachtspunten?

Bij voorbaat wederom dank!
Het is altijd heel moeilijk om vanop afstand een vaste prijs te plakken op zo een herstelling .
Dit om meerdere redenen , de hoofd reden is dat er op voorhand onmogelijk kan geweten zijn of bvb de cilinderkop nog OK is , of dat deze zodanig in de kreukels ligt dat vervangen noodzakelijk is. Een nieuwe kop is meteen al een stevige meerkost bovenop het andere werk .
De kop vlakken en afpersen is zowieso noodzaak na te heet lopen bij een koppakking.

Verder zal de ene garage alleen het hoogstnoodzakelijke doen , gewoon de koppakking vervangen en maken dat de auto weer rijd (voor hoelang is dan de vraag...) Er zijn er zelfs die de kop er terug opgooien zonder te vlakken ... om er dan zoveel mogelijk winst op te maken .
En een andere garage zal zijn best doen , en wat verder kijken dan hun neus lang is , en bvb ook nakijken of er klepschade (of slijtage) is , klepstoters enz vervangen (door de hitte kunnen die ook aan vervanging toe zijn) , stootranden controleren in de cilinderwanden , waterpomp vervangen , motorolie en filter vervangen enz enz .
En dan heb je ook van die beunhazen die denken je een poot te kunnen uittrekken als ze merken dat jij zelf er totaal geen verstand van hebt .

Nu is het aan jou de kunst om de goeie garage er uit te kiezen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
onrust66
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:55
Locatie: Onder de rook van Amsterdam

Re: Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door onrust66 »

Pascal-141 schreef: 30 aug 2019, 11:48 Nu is het aan jou de kunst om de goeie garage er uit te kiezen .
Word ik heel nerveus van 😱
Groeten! Marjan
T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 240.000 km and counting :driveT4
R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting :peace :peace
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door odorf »

Begrijp ik, maar probeer jezelf niet gek te laten maken.

Vraag bij de garage of ze duidelijk uit kunnen leggen wat ze allemaal gaan doen, en vaag of ze het in jip-en-janneke taal willen doen. Misschien helpt dat al een beetje.

En heb je er dan geen lekker gevoel over, door naar de volgende.

:toppie

Succes!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb nu 6 prijsopgaven voor het vervangen vd koppakking inclusief vlakken en afpersen binnen, varierend van 1000 tot 3500€. WAAR KOMEN ZULKE PRIJSVERSCHILLEN IN VREDESNAAM VANDAAN?
Dat zou als het goed is in de offertes moeten staan.
Hoeveel arbeids uren wordt er gerekend?
Welke onderdelen staan er vermeldt?
Zit hier meteen een nieuwe distributieset bij de prijs in?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
onrust66
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:55
Locatie: Onder de rook van Amsterdam

Re: Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door onrust66 »

odorf schreef: 30 aug 2019, 20:12 Succes!
Odorf
Bedankt :toppie

Over de prijsopgaven, die zijn allemaal telefonisch geschied. Op papier staat niets. Daarvoor zou de bus zeker eerst gezien moeten worden en aangezien ik er beter niet meer mee rijd...

Maar mijn vraag voor de prijsopgave was dacht ik duidelijk: koppakking vervangen, kop vlakken, kop afpersen en terugmonteren, ervanuitgaande dat er verder niets kapot is.

De verschillen zouden dan vrijwel alleen in arbeid kunnen zitten?
Groeten! Marjan
T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 240.000 km and counting :driveT4
R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting :peace :peace
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door Pascal-141 »

onrust66 schreef: 30 aug 2019, 22:28
odorf schreef: 30 aug 2019, 20:12 Succes!
Odorf
Bedankt :toppie

Over de prijsopgaven, die zijn allemaal telefonisch geschied. Op papier staat niets. Daarvoor zou de bus zeker eerst gezien moeten worden en aangezien ik er beter niet meer mee rijd...

Maar mijn vraag voor de prijsopgave was dacht ik duidelijk: koppakking vervangen, kop vlakken, kop afpersen en terugmonteren, ervanuitgaande dat er verder niets kapot is.

De verschillen zouden dan vrijwel alleen in arbeid kunnen zitten?
Nee hoor , zoals ik eerder al vermeldde , een beetje meedenkende garage zal waarschijnlijk in de offerte ook al de vervanging vd waterpomp voorzien , en de distributie enz , terwijl een andere garage dat misschien niet meerekend . Is allemaal moeilijk te zeggen zo vanop afstand
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
onrust66
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:55
Locatie: Onder de rook van Amsterdam

Re: Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door onrust66 »

Akkoord. En ik had ook telefonisch de offerte kunnen laten specificeren... Enfin, de keuze is gemaakt!
Groeten! Marjan
T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 240.000 km and counting :driveT4
R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting :peace :peace
Mercury
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 mei 2015, 19:03

Re: Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door Mercury »

Sorrie, beetje laat in de discussie, ik zie hem nu pas.

Prijs wordt bepaald door meer dan arbeidsloon en onderdelen.

Als men merkt dat je er niets van weet dan vraagt men meer.
Als je het een vervelende klus vind, die je liever niet doet, dan vraag je gewoon een absurd bedrag.
Als je niet precies weet wat je moet doen, dan vraag je meer.
Als je vol zit, dan vraag je meer.

Met 1000 euro moet echt wel alles betaald te zijn. Lekke koppakking klinkt eng en is erg vervelend, maar stelt technisch gesproken niet veel voor.

Erg nare praktijken.
1992 T4, lang, AAB, camper
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door Multivan Generation »

Mercury schreef: 07 sep 2019, 09:28 Sorrie, beetje laat in de discussie, ik zie hem nu pas.
Je stond nog voor te gloeien, begrijp ik? :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie