Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

vragen over de T4
onrust66
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:55
Locatie: Onder de rook van Amsterdam

Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door onrust66 »

Beste weet-je-wellers,

Een jaar geleden zat een forumgenoot met hetzelfde dilemma, maar dat betrof een diesel. In ons geval betreft het een benzinemotor, 2,5 liter, 5-cilinder, AAF, 1992, 240.000 km.

Helaas is er bij deze bus ook sprake van een particuliere verkoper die geweten moet hebben van tenminste een deel van de problemen die de bus had, deze meneer stuurde ons iig op pad met 2 versleten accu’s (waarna we ook begrepen waarom de proefrit per se eerst moest en pas daarna de bezichtiging en uitleg van camperfuncties) en een hevig fluitende koppeling (wij weten hoegenaamd niets van autotechniek). Ook hadden we vanaf het begin koelingsproblemen met de bus en waren er waarschijnlijk al aanwijzingen voor een lekke koppakking. Maar daar kunnen we niets meer mee.

In de 2 vakanties (anderhalf eigenlijk gezien we halverwege de 2e onlangs gerepatrieerd moesten worden met een waarschijnlijk lekke koppakking) die we met onze T4 hebben kunnen ondernemen, zijn we wel al erg aan hem verknocht geraakt. En we hebben flink geinvesteerd. Nieuwe koppeling, distributie vervangen met alles erop en eraan, koelsysteem vrijwel helemaal vervangen, veren in het hefdak laten zetten, etc etc. Nu dus, na een rookgastest, de definitieve diagnose lekke koppakking.

De lokale garage die de bus steeds heeft gerepareerd en ook deze diagnose heeft gesteld, wordt door het hele dorp gebruikt en vertrouwd. Ze zijn echt niet de goedkoopsten, vooral, denk ik, nemen ze de tijd voor hun werk, maar ze denken mee en leveren goed werk af. Ik weet dat ik bij hen niet getild word. Dat is me een hoop waard.

Maar nu het dilemma. Wat is wijsheid, laten we de koppakking vervangen en de kop controleren op scheurtjes, of kan het beter uit een geheel gereviseerd blok te monteren? Wat zijn jullie ervaringen, moeten we bang zijn voor wat er in het blok wordt aangetroffen bij dit type motor met 240.000 km. op de teller? Wat als het blok regelmatig oververhit is geraakt? De garage begroot zo’n €2.700 voor het vervangen vd koppakking, inclu. afpersen kop, ALS er niets anders wordt gevonden. Het arbeidsloon voor het vervangen van het blok in zijn geheel ligt hoger en daarbij komt de aanschaf van een gereviseerd blok. Maar dan zijn er geen verrassingen meer, toch?

Ik vind het een erg lastige afweging en hoop dat jullie me in de juiste richting kunnen duwen. Er zijn vast nog aspecten die ik niet overzie. Ik weet trouwens ook niet waar ik garantie krijg op een gereviseerd blok en wat zoiets kost, maar ik ga nog op zoek mbv de weet-je-wel links. Er staat op het moment één AAF blok op MP, maar dat is niet gereviseerd dus daar heb ik niets aan.

Ik kijk uit naar jullie reacties. Gegroet, Marjan
Laatst gewijzigd door onrust66 op 27 aug 2019, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten! Marjan
T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 240.000 km and counting :driveT4
R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting :peace :peace
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door pwhooftman »

Ik hoop dat de meer ervaringsdeskundigen ook gaan reageren, maar 2700 euro voor het vervangen van een koppakking is absurd veel. Dan zouden ze er bij een uurloon van 70 euro bijna een week over doen. Het is zelfs een benzine uitvoering, makkelijker dan een diesel (verwacht ik).

Ik zou eens rond gaan shoppen, zelfs bij een officiële volkswagen garage kom je waarschijnlijk veel lager uit. Meer dan de helft van 2700 zou ik al erg duur vinden.
Laatst gewijzigd door pwhooftman op 27 aug 2019, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door Snautzer »

Ik zou eens een andere garage gaan polsen. Die garage heeft dus eerst een sevice beurt gegeven ( koppeling distributie) en pas daarna aan de gang met het hoofd probleem? Begrijp ik dat goed zo? Als dat zo is ............
onrust66
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:55
Locatie: Onder de rook van Amsterdam

Re: Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door onrust66 »

Bedankt voor jullie reacties. Koppeling en distributie speelden vorig jaar. Het koelsysteem bouwde wel al langer veel druk op.

Het vlakken vd kop wordt uitbesteed en het afpersen is ook in deze prijs inbegrepen. Is het dan nog steeds extreem duur?
Groeten! Marjan
T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 240.000 km and counting :driveT4
R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting :peace :peace
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door pwhooftman »

onrust66 schreef: 27 aug 2019, 20:50 Bedankt voor jullie reacties. Koppeling en distributie speelden vorig jaar. Het koelsysteem bouwde wel al langer veel druk op.

Het vlakken vd kop wordt uitbesteed en het afpersen is ook in deze prijs inbegrepen. Is het dan nog steeds extreem duur?
Ik vond op het engelse T4 forum een prijsopgaaf van 1600 pond inclusief een nieuwe cilinderkop (onderdeelsprijs vanaf 450 euro). Das nog steeds minder dan 2000 euro, inclusief een nieuwe cilinderkop. Als ik zo eens rond google worden prijzen tussen 500 en 1200 euro genoemd voor het vervangen van een koppakking (niet specifiek voor een T4 trouwens), en dat lijkt me een redelijke range. Dus ja, nog steeds erg duur. Vraag het gewoon eens na bij een erkende volkswagen bedrijfswagen dealer, een prijsopgaaf vragen is altijd vrijblijvend, en mijn indruk is dat je dan ook meer in je recht staat als later blijkt dat de kwaal daarmee nog niet is opgelost.
onrust66
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:55
Locatie: Onder de rook van Amsterdam

Re: Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door onrust66 »

Ik ga rondbellen!
Groeten! Marjan
T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 240.000 km and counting :driveT4
R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting :peace :peace
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door Multivan Generation »

Dealers hanteren ook lagere onderhoudsprijzen voor oudere Volkswagens.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door Pascal-141 »

onrust66 schreef: 27 aug 2019, 20:50 Bedankt voor jullie reacties. Koppeling en distributie speelden vorig jaar. Het koelsysteem bouwde wel al langer veel druk op.

Het vlakken vd kop wordt uitbesteed en het afpersen is ook in deze prijs inbegrepen. Is het dan nog steeds extreem duur?
Als ik jouw verhaal zo lees , dan zette ik meteen geen voet meer binnen bij die garage "die iedereen in het dorp vertrouwd" , want ze willen je gewoon keihard nemen waar het pijn doet ...

2700eur voor een koppakking ? :muur daarvoor koop je een hele T4 !

En , bovendien kennen ze hun job niet eens ook , want eerst wel complete distributie vervangen , en het koelsysteem vervangen , en niet eens opmerken dat de motor druk opbouwd ? Wauw ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door Snautzer »

Mooi had ik dat niet mis.
onrust66
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:55
Locatie: Onder de rook van Amsterdam

Re: Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door onrust66 »

Rondje gebeld. Dalfsen is vandaag (of vanmiddag) gesloten en van Haarlemmerliede hoor ik morgen meer. Maar de grote VW bedrijfswagen partij hier in de buurt geeft zelfs €3.500 op voor het vervangen vd koppakking bij intacte kop en €5.500 als de kop moet worden vervangen. Zouden ze er geen zin in hebben? Ook nog een reviseerder in Brabant gesproken, maar die bedankt voor de eer omdat ie niets heeft voor de AAF. Ook maar vrijblijvend de vraag naar een gereviseerd blok uitgezet op de onderdelenlijn. Maar daar is lastig aan te komen, heb ik ookal begrepen.

Ik kan vooralsnog dus niet goedkoper terecht, ondanks de vele reacties hier. Goed om te weten dat het goedkoper moet kunnen, maar wààr dan? :huilen
Uhm, er is niet toevallig iemand hier geinteresseerd in de job? Haast heeft het niet direct want ik red me voorlopig nog op 2 wielen....
Groeten! Marjan
T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 240.000 km and counting :driveT4
R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting :peace :peace
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door Pascal-141 »

onrust66 schreef: 28 aug 2019, 14:21 Rondje gebeld. Dalfsen is vandaag (of vanmiddag) gesloten en van Haarlemmerliede hoor ik morgen meer. Maar de grote VW bedrijfswagen partij hier in de buurt geeft zelfs €3.500 op voor het vervangen vd koppakking bij intacte kop en €5.500 als de kop moet worden vervangen. Zouden ze er geen zin in hebben? Ook nog een reviseerder in Brabant gesproken, maar die bedankt voor de eer omdat ie niets heeft voor de AAF. Ook maar vrijblijvend de vraag naar een gereviseerd blok uitgezet op de onderdelenlijn. Maar daar is lastig aan te komen, heb ik ookal begrepen.

Ik kan vooralsnog dus niet goedkoper terecht, ondanks de vele reacties hier. Goed om te weten dat het goedkoper moet kunnen, maar wààr dan? :huilen
Uhm, er is niet toevallig iemand hier geinteresseerd in de job? Haast heeft het niet direct want ik red me voorlopig nog op 2 wielen....

Ik stuur je een PB
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door Multivan Generation »

Kijk eens bij TES in de uk.
The engine shop..

https://www.theengineshop.info/acatalog ... Parts.html

Misschien even bellen.
Ik weet trouwens niet of een cilinderkop van een Audi 5 cilinder zou kunnen passen.. 5E motor.
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 28 aug 2019, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
onrust66
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:55
Locatie: Onder de rook van Amsterdam

Re: Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door onrust66 »

Dank en dank!
Groeten! Marjan
T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 240.000 km and counting :driveT4
R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting :peace :peace
onrust66
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:55
Locatie: Onder de rook van Amsterdam

Re: Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door onrust66 »

TES heeft momenteel ook geen AAF staan. Wel de VR6. Ik neem aan dat die niet zonder problemen en/of grote bijkomende kosten in onze bus kan worden geplaatst?

Inmiddels wel meer hoopgevende contacten mbt koppakking vervanging...
Groeten! Marjan
T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 240.000 km and counting :driveT4
R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting :peace :peace
idh
Berichten: 400
Lid geworden op: 23 dec 2015, 11:32

Re: Koppakking vervangen of gereviseerd blok plaatsen?

Bericht door idh »

Zie inbox.
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
Plaats reactie