Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Volkswagen T4 als camper en regulier vervoersmiddel gebruiken op grijs kenteken

vragen over de T4
Casenjos
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2019, 16:35

Volkswagen T4 als camper en regulier vervoersmiddel gebruiken op grijs kenteken

Bericht door Casenjos »

Goedenavond allen,

Ik heb even een prangende vraag en kom er (ondanks door 300 fora en websites te lezen) niet echt uit. Wij hebben een Volkswagen T4 op grijs kenteken welke achter de bestuurderszitplaats en bijrijderszitplaats een driezitsbank met tussenschot heeft (dubbele cabine dus). Wij gebruiken deze bus als dagelijks vervoersmiddel maar ook om mee te reizen en slapen tijdens het reizen achter in de cabine op een luchtbed, super knus! Maar omdat wij het nogal zat zijn om telkens spullen van de cabine naar de bank te verplaatsen en andersom, zouden wij graag een grotere cabine willen zodat we meer opbergruimte hebben en het verplaatsen van koffers en andere spullen niet nodig is. Echter, wij willen deze bus ook nog in het dagelijks leven kunnen gebruiken om misschien een keer iets te vervoeren en dus niet volledig als camper gebruiken (dat koken en een koelkast erin is bijvoorbeeld voor ons niet nodig). We willen gewoon een opbergruimte met een bed die misschien nog om te zetten is naar een bank, dat is vrijwel het enige. Nu hoor ik je denken: haal dat huidige tussenschot met die bank eruit. Probleem is dus dat de T4 dan op geel kenteken gaat en moeten we waarschijnlijk meer gaan betalen. Nu is mijn vraag: is het ook mogelijk om het huidige tussenschot met bank te vervangen door enkel een tussenschot achter de bestuurderszitplaats en bijrijderszitplaats (zodat het nog steeds een dubbele cabine is) en achterin een constructie te bouwen zoals hierboven benoemd? Dus nogmaals: een opbergruimte met bed welke is om te zetten tot bank. Als dit mogelijk is, mogen wij de T4 dan op grijs kenteken houden?

Alvast bedankt voor het meedenken en reacties!

Groeten,

Jos en Cas
Laatst gewijzigd door Casenjos op 03 sep 2019, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Volkswagen T4 als camper en regulier vervoersmiddel verbouwen op grijs kenteken

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt je bus om laten keuren naar een enkele cabine bij de RDW.
Geen probleem is een puur administratieve kwestie.
Dan mag je de dubbele cabine gewoon verwijderen.

Echter als je dan een bank slaap constructie gaat maken, dan mag je die bank NIET tijdens het rijden gebruiken als zitplaats!

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Casenjos
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2019, 16:35

Re: Volkswagen T4 als camper en regulier vervoersmiddel verbouwen op grijs kenteken

Bericht door Casenjos »

Multivan Generation schreef: 03 sep 2019, 19:12 Je kunt je bus om laten keuren naar een enkele cabine bij de RDW.
Geen probleem is een puur administratieve kwestie.
Dan mag je de dubbele cabine gewoon verwijderen.

Echter als je dan een bank slaap constructie gaat maken, dan mag je die bank NIET tijdens het rijden gebruiken als zitplaats!

Groeten Peter
Ha Peter,

Dank je wel voor je reactie!

We hoeven dan dus niet per se nog een tussenschot te plaatsen om hem op grijs kenteken te houden? Een enkele cabine kan ook gewoon zo? Op die administratieve kwestie en het keuren bij RDW na dan...

Ja, dat van die bank/bed gebruiken tijdens het rijden
wisten we al ;-)

Groeten
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Volkswagen T4 als camper en regulier vervoersmiddel gebruiken op grijs kenteken

Bericht door Snautzer »

houd je dan ook de 5 zitplaatsen?
Casenjos
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2019, 16:35

Re: Volkswagen T4 als camper en regulier vervoersmiddel gebruiken op grijs kenteken

Bericht door Casenjos »

Snautzer schreef: 03 sep 2019, 22:24 houd je dan ook de 5 zitplaatsen?
Nee, dan worden het twee zitplaatsen. :)
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Volkswagen T4 als camper en regulier vervoersmiddel gebruiken op grijs kenteken

Bericht door Snautzer »

Zitplaatsen worden over het algemeen nogal gewaardeerd vadaar mijn opmerking. Maar als je ze niet nodig hebt kan je wat Peter al zei natuurlijk gewoon doen. Als je een 2 zit bankje voor kan lenen kan je 3 zitplaatsen op kenteken houden.
Casenjos
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2019, 16:35

Re: Volkswagen T4 als camper en regulier vervoersmiddel gebruiken op grijs kenteken

Bericht door Casenjos »

Snautzer schreef: 04 sep 2019, 10:02 Zitplaatsen worden over het algemeen nogal gewaardeerd vadaar mijn opmerking. Maar als je ze niet nodig hebt kan je wat Peter al zei natuurlijk gewoon doen. Als je een 2 zit bankje voor kan lenen kan je 3 zitplaatsen op kenteken houden.
Bedoel je bij eigenaren van busjes of bij de RDW? :)

Ik snap je laatste zin niet helemaal... Bedoel je een tweezitsbankje voorin zetten in plaats van twee stoelen?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4800
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Volkswagen T4 als camper en regulier vervoersmiddel gebruiken op grijs kenteken

Bericht door Hanz »

Casenjos schreef: 04 sep 2019, 12:53
Snautzer schreef: 04 sep 2019, 10:02 Zitplaatsen worden over het algemeen nogal gewaardeerd vadaar mijn opmerking. Maar als je ze niet nodig hebt kan je wat Peter al zei natuurlijk gewoon doen. Als je een 2 zit bankje voor kan lenen kan je 3 zitplaatsen op kenteken houden.
Bedoel je bij eigenaren van busjes of bij de RDW? :)

Ik snap je laatste zin niet helemaal... Bedoel je een tweezitsbankje voorin zetten in plaats van twee stoelen?
Bij eigenaren en eventuele toekomstige kopers.

Een twee-zits bankje in plaats van de bijrijdersstoel zodat je voorin met drie personen kan zitten.
$_84.jpg
$_84.jpg (22.87 KiB) 1429 keer bekeken
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Casenjos
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2019, 16:35

Re: Volkswagen T4 als camper en regulier vervoersmiddel gebruiken op grijs kenteken

Bericht door Casenjos »

Hanz schreef: 04 sep 2019, 13:46
Casenjos schreef: 04 sep 2019, 12:53
Snautzer schreef: 04 sep 2019, 10:02 Zitplaatsen worden over het algemeen nogal gewaardeerd vadaar mijn opmerking. Maar als je ze niet nodig hebt kan je wat Peter al zei natuurlijk gewoon doen. Als je een 2 zit bankje voor kan lenen kan je 3 zitplaatsen op kenteken houden.
Bedoel je bij eigenaren van busjes of bij de RDW? :)

Ik snap je laatste zin niet helemaal... Bedoel je een tweezitsbankje voorin zetten in plaats van twee stoelen?
Bij eigenaren en eventuele toekomstige kopers.

Een twee-zits bankje in plaats van de bijrijdersstoel zodat je voorin met drie personen kan zitten.

$_84.jpg
Ah zo! Bedankt voor de duidelijkheid. Is dit per se nodig om op grijs kenteken te houden?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4800
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Volkswagen T4 als camper en regulier vervoersmiddel gebruiken op grijs kenteken

Bericht door Hanz »

Casenjos schreef: 04 sep 2019, 14:06 Ah zo! Bedankt voor de duidelijkheid. Is dit per se nodig om op grijs kenteken te houden?
Nee, maar wel om drie zitplaatsen op het kenteken te krijgen, altijd handig als je later behoefte hebt aan een extra zitplaats. Na de keuring kan je gewoon de bijrijdersstoel weer terug zetten zodat je allebei weer comfortabel zit.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Casenjos
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2019, 16:35

Re: Volkswagen T4 als camper en regulier vervoersmiddel gebruiken op grijs kenteken

Bericht door Casenjos »

jan2009 schreef: 04 sep 2019, 14:09 Enkelcabine zonder tussenschot is toegestaan na wijziging door RDW en nog op grijs kenteken
Enkel mag je in de laadruimte niets hebben wat als zitplaats gebruikt kan worden.

Dus een bank mag daar niet zijn!
Ah thanks, duidelijk! Nee, we gebruiken de cabine achterin om te slapen/zitten dan alleen als de bus stilstaat op een camping, niet tijdens het rijden. Hier waren we al over uit. :)
Casenjos
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2019, 16:35

Re: Volkswagen T4 als camper en regulier vervoersmiddel gebruiken op grijs kenteken

Bericht door Casenjos »

Hanz schreef: 04 sep 2019, 14:10
Casenjos schreef: 04 sep 2019, 14:06 Ah zo! Bedankt voor de duidelijkheid. Is dit per se nodig om op grijs kenteken te houden?
Nee, maar wel om drie zitplaatsen op het kenteken te krijgen, altijd handig als je later behoefte hebt aan een extra zitplaats. Na de keuring kan je gewoon de bijrijdersstoel weer terug zetten zodat je allebei weer comfortabel zit.
Ja, daar heb je gelijk in. Heel goed om over na te denken! We gaan dit zeker in overweging nemen. :)
Casenjos
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2019, 16:35

Re: Volkswagen T4 als camper en regulier vervoersmiddel gebruiken op grijs kenteken

Bericht door Casenjos »

jan2009 schreef: 04 sep 2019, 17:49
Casenjos schreef: 04 sep 2019, 14:26
jan2009 schreef: 04 sep 2019, 14:09 Enkelcabine zonder tussenschot is toegestaan na wijziging door RDW en nog op grijs kenteken
Enkel mag je in de laadruimte niets hebben wat als zitplaats gebruikt kan worden.

Dus een bank mag daar niet zijn!
Ah thanks, duidelijk! Nee, we gebruiken de cabine achterin om te slapen/zitten dan alleen als de bus stilstaat op een camping, niet tijdens het rijden. Hier waren we al over uit. :)
Ik haakte in op het idee wat hier werd geopperd,
Namelijk , een slaap cq bank konstruktie maken .

Dat mag dus niet als je zoiets vast maakt !!

Je rijdt op grijs kenteken , de ruimte achter je stoelen is laadruimte.

Beetje overbodig om te zeggen, een slaapbank vastgesjord met spanbanden tijdens de rit is lading.
Ja, het is de bedoeling een constructie te maken die makkelijk in te klappen is zegmaar, zodat je tijdens het niet kamperen de bus ook als gewoon vervoersmiddel kan gebruiken en zodat je tijdens het rijden geen bank/bed ziet. Dit hadden we inderdaad al begrepen, maar bedankt voor het nogmaals verduidelijken :-)
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Volkswagen T4 als camper en regulier vervoersmiddel gebruiken op grijs kenteken

Bericht door Snautzer »

viewtopic.php?f=12&t=55996&start=30 zo heb ik het gedaan. Iets andets maar functioneel. Bed&bank en toch de volledige laad ruimte.. net 2 weken op geslapen :lach
Casenjos
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2019, 16:35

Re: Volkswagen T4 als camper en regulier vervoersmiddel gebruiken op grijs kenteken

Bericht door Casenjos »

Snautzer schreef: 04 sep 2019, 21:48 viewtopic.php?f=12&t=55996&start=30 zo heb ik het gedaan. Iets andets maar functioneel. Bed&bank en toch de volledige laad ruimte.. net 2 weken op geslapen :lach
Oh wat cool om te zien zeg! Ik ga het straks allemaal even lezen.
Plaats reactie