Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gloeibougies vandaag vervangen.

vragen over de T4
Plaats reactie
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Gloeibougies vandaag vervangen.

Bericht door Herman744 »

Vandaag met mijn zoon de 5 gloeibougies van mijn T4 AAB 2.4 Diesel uit 1992 vervangen. Ik heb de beschikking over een kleine smeerput. De vorige bougies waren Beru, nu zit er Bosch in. Toch weer zo'n 5 uur mee bezig geweest, maar start weer uitstekend. Hulde aan mijn zoon met zijn lange armen en dunne vingers. 4 bougies waren kapot. Eentje gloeide nog een beetje. Was ik de winter niet mee doorgekomen.
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Gloeibougies vandaag vervangen.

Bericht door Timy »

Goed geregeld! Kan hij weer doortuffen!

Toevallig iets van een beschrijving gemaakt voor de andere zelfklussers? :ikrij
Kan ik t.z.t. na het behulpzame topic van de schakelbollen naar dit topic kijken.
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Gloeibougies vandaag vervangen.

Bericht door Herman744 »

Timy,
Geen beschrijving gemaakt. Hierna wat ik me nog herinner. Cylinder 1 relatief gemakkelijk. Bij bougie 2 heb ik een pijpsleutel 12 gebruikt. Kan niet helemaal recht op de bougie, maar lukte toch. Bougie 3: schroefje 8 mm verwijderd, tevens bij clylinder 4 en 5, want er zit een koperen verbinding tussen deze 3 bougies. (linkeraccuschot verwijderen, kap riem brandstofpomp verwijderen. Alleen via een smalle opening achter de kap was de 8 mm schroef te verwijderen. Slagje voor slagje. Ik weet niet meer hoe ik bougie 3 verwijderd heb. Voor bougie 4 en 5 heb ik de brandstofleidingen van cylinder 3 en 4 verwijderd en de retourslangetjes eraf getrokken. Bougie 5 kon ik van bovenuit losmaken met een ringsleutel met koppen die 45 gr. gebogen zijn. Om de bougie verder te verwijderen weer vanaf de zijde van snaar van de brandstofpomp door de smalle opening met superkleine slagjes de bougies verwijderd. Mijn zoon kon de nieuwe bougie met zijn dunne vingers er vrij makkelijk inkrijgen.Let op: voor het indraaien van de 5de bougie het 8 mm schroefje al plaatsen op de bougie. Anders lukt het nooit meer. Vanaf rechts weer met kleine slagjes de bougie indraaien en van bovenuit met ringsleutel 12 vast zetten. Koperen strip terugplaatsen. Bij bougie 5 kun je hem onder het eerder geplaatste moertje schuiven. Bij bougie 3 en 4 zit een gaatje in de strip.
Ik heb vrijwel alleen goedkoop gereedschap van Aldi en Action gebruikt, wat ik in de loop der jaren verzameld heb. Om de bak onder de motor uit te halen had ik een grote doppendoos van goede kwaliteit. In een kort youtubefilmpje toon ik het gebruikte gereedschap. Misschien heb je er iets aan.
Gebruikersavatar
luisenbos
Berichten: 184
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:53
Locatie: Noord--Holland ongeveer

Re: Gloeibougies vandaag vervangen.

Bericht door luisenbos »

Altijd fijn als het weer lukt en liefst dan in 1 keer :proost bij mij toen was ik meerdere dagen bezig om dat ze vast gerot zaten en dan is het echt klooien.

bij mij was de cilinder kop er nog af ook kon ik van 2 kanten aan de slag niets anders dan heet erom heet stoken en inspuiten met kruip olie .

En voorzichtig heen en weer bewegen stukje voor stukje dan met oude gloei bougie een gleuf slijpen en die gebruiken omdat er licht een braampje op zit om het oude bougie draad te zuiveren was er een tijd mee bezig :huilen
Bijlagen
27-2-2013 tdi motor 023.jpg
27-2-2013 tdi motor 017.jpg
27-2-2013 tdi motor 012.jpg
En de vriendelijk groetje Frits
Gebruikersavatar
luisenbos
Berichten: 184
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:53
Locatie: Noord--Holland ongeveer

Re: Gloeibougies vandaag vervangen.

Bericht door luisenbos »

:yes
Bijlagen
27-2-2013 tdi motor 030.jpg
En de vriendelijk groetje Frits
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Gloeibougies vandaag vervangen.

Bericht door Timy »

Herman744 schreef: 14 sep 2019, 16:27. Misschien heb je er iets aan.
Bedankt! :sjaal
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Gloeibougies vandaag vervangen.

Bericht door Noorfalia »

Herman744 schreef: 11 sep 2019, 19:57 Toch weer zo'n 5 uur mee bezig geweest...
Ja, ik heb het in de winter van 2018 winter met x graden vorst staan doen :bonk en inderdaad ook ongeveer zo lang over gedaan, waarvan 4 uur met nr. 5...

Goede beschrijving trouwens, is wel ongeveer hoe ik het me ook herinner. Dunne vingers en veel geduld komen beide van pas.

Ik heb toen een paar fotootjes gemaakt van die nr. 5 plug:
20180216_160513.jpg
20180216_155426.jpg
20180216_155408.jpg

Hier nog een beschrijving, van het engelse T4 forum: https://drive.google.com/file/d/0B2L_UV ... hRYUU/edit
Deze persoon heeft injector nr. 5 verwijderd om beter een slag te kunnen maken met zijn sleutel, maar dat durfde ik niet aan.

Nog een laatste tip: De krimpkous om de koperen strip was bij mij compleet vergaan. Volgens mij is dit plus, dus dan is het wel handig als het een beetje geïsoleerd is, dus ik heb er een paar nieuwe stukjes kous omheen gekrompen.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: Gloeibougies vandaag vervangen.

Bericht door Peter73 »

De gloeibougie van de 5e...
Ik denk dat die bij vele is blijven zitten. Op 4 nwe slaat ie ook wel aan was de gedachte.
Don't ask :knipoog
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
herman12
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2019, 17:42

Re: Gloeibougies vandaag vervangen.

Bericht door herman12 »

Gloeibougies vervangen T4.
De gloeibougies zitten erg vast en ik ben bang dat ik ze stuk draai.
Heeft er iemand tips om ze los te krijgen?
Bij voorbaat dank.

Herman
Stef_T4
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jul 2019, 19:13

Re: Gloeibougies vandaag vervangen.

Bericht door Stef_T4 »

De motor warm rijden kan wel eens helpen als de gloeiers niet goed willen loskomen...
Plaats reactie