Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

een aandrijfas en keerring vernieuwen gaat niet vanzelf

vragen over de T4
Plaats reactie
bart seinwezen
Berichten: 263
Lid geworden op: di jul 22, 2014 21:15
Locatie: haarlem

een aandrijfas en keerring vernieuwen gaat niet vanzelf

Bericht door bart seinwezen » di sep 17, 2019 21:06

Hoi allemaal,

Dat is alweer even geleden... ik heb het te druk gehad met van alles, behalve met de bus. Van lovebaby tot ondergeschoven kindje, zo snel gaat t...
Het is een beetje lang verhaal, k zal proberen het kort te houden. Ik heb een jaar of twee geleden de aandrijfas rechtsvoor vervangen wegens klongklongkgeluiden bij het scherpebochtenwerk. Vanwege het gemak in zijn geheel, en bij het monteren is me niets vreemds opgevallen, behalve dat het rottig vastzetten is voor wat betreft de veeltandimbusjes op de flens aan de bakzijde als je dat van onder af probeert.

Een half jaar later mietert midden in marokko de aandrijfas van die flens af. Ik flink geschrokken, maar de schade viel mee, moest wat boutjes vinden en kon toen de boel goed vastzetten omdat ik ontdekte dat dat veel beter gaat met drie verlengstukken vanaf de zijkant. Na verloop van tijd begonnen er helaas vervelende trillingen door de bus te gaan bij het optrekken, zo te voelen bij de zelfde aandrijfas rechtsvoor. Ik zie nu dat ik daartoe in februari al nogmaals een nieuwe aandrijfas heb laten komen, veronderstellende dat er zand in was gekomen tijdens het avontuur in marokko. Helaas heb ik zoveel aan mijn kop gehad dat ik eerst vandaag de tijd had om het busje eens op de brug te zetten. Inmiddels, ik vermoed door de trillingen,drupt er ook wat olie onder de keerring van de bak.

Enfin, de as zat muurvast op de flens geplakt en is bij het demonteren aan de flenszijde in brokken en stukken losgekomen, de rand van het deksel was als door een blikopener afgesneden en zat nog maar voor een klein stuk aan het deksel vast.

Vanwege de lekkage aan de keerring heb ik meteen maar de dieler gebeld voor een nieuwe maar helaas, niet meer leverbaar en doorverwezen naar classicparts.

Aangezien ik daar niet op kon wachten (donderdag D-riem wisselen bij Ismet) dacht ik, ik zet de boel voorlopig in elkaar en ga dan op zoek naar een keerring. Maar bij het monteren valt me op dat de nieuwe aandrijfas niet lekker op de flens past... het deksel is een millimeter te groot in doorsnee en wringt daarmee zodanig tegen de flens dat het me niet verbaast dat de rand van het deksel er uiteindelijk als een ring afgeknipt wordt.

Nu ben ik wel vaker 'een beetje dom' dus ik vermoedde eigenlijk meteen dat ik de aandrijfas op het kenteken van de oorspronkelijke bus had besteld in plaats van die van de donorbus waar de syncro-versnellingsbak onder vandaan komt. En inderdaad werd dat zojuist door de mail bevestigd. Maar tot mijn verbazing zijn de aandrijfassen die ik op het goede kenteken opzoek identiek qua diameters aan de zojuist gemonteerde.

Ok, en dan nu de vragen... herkent iemand dit verhaal? Zijn er andere diameters in omloop voor syncro-aandrijvingen? En ten tweede, zijn er imitatie keerringen te krijgen, of zit ik echt aan classicparts vast?

Hoopvolle groeten! Bart

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9833
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: een aandrijfas en keerring vernieuwen gaat niet vanzelf

Bericht door Pascal-141 » wo sep 18, 2019 7:49

voor zover ik weet , zit er geen verschil in de aandrijfassen van syncro / niet-syncro T4 .
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

idh
Berichten: 203
Lid geworden op: wo dec 23, 2015 11:32

Re: een aandrijfas en keerring vernieuwen gaat niet vanzelf

Bericht door idh » wo sep 18, 2019 15:27

Keeringen zijn er gewoon imitatie. Welke maat is het? Wat betreft de voorste aandrijfassen. Deze zijn nagenoeg allemaal hetzelfde behalve die van de 151 pk niet. Syncro is nooit uitgebracht in 151 pk dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Wat wel kan zijn is dat je imitatie assen hebt. Dat is vaak geen top kwaliteit. Bij aandrijfassen alleen A-kwaliteit imitatie of originele assen met A-kwaliteit koppelingen gebruiken. Anders blijf je aan de gang.
Onderdelen nodig van T4? Stuur me een Pb of mailtje.

bart seinwezen
Berichten: 263
Lid geworden op: di jul 22, 2014 21:15
Locatie: haarlem

Re: een aandrijfas en keerring vernieuwen gaat niet vanzelf

Bericht door bart seinwezen » do sep 19, 2019 23:11

Ik was vandaag bij Ismet, die me adviseerde om de boel zonder deksel te monteren. Beetje wonderlijke oplossing, maar tja, als t werkt...

Plaats reactie