Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

meetwaardes verstuivers vraagje

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 220
Lid geworden op: zo dec 25, 2011 16:02
Locatie: lopik/drenthe

meetwaardes verstuivers vraagje

Bericht door de smederij »

20190930_101721 t 4 meetwaardes.jpg
wie kan me iets meer vertellen over deze meetwaardes .
3 cilinders nagenoeg het zelfde
2 zijn afwijkend

2.5 tdi bjr 2000 320,000 km 102 pk

alvast bedankt

longboy
Berichten: 45
Lid geworden op: di nov 04, 2014 17:02

Re: meetwaardes verstuivers vraagje

Bericht door longboy »

ik ben daar ook wel benieuwd naar. Heeft niemand daarop gereageerd???!!!

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 28871
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: meetwaardes verstuivers vraagje

Bericht door Multivan Generation »

https://www.gerritspeek.nl/vag-com_verstuivers.html

Ik vindt het verschil best groot onderling.
Zelf zou ik een maximale grens hanteren van max 0,5 (dus +/- 0,25)
Maar dat is net hoe precies/pietluttig je bent.
Er zijn mensen die er trots op zijn dat ze nog met originele ongereviseerde verstuivers rijden met een kilometerstand van 500.000+ km.
Bij AJT's is het beste er echt wel af bij rond de 150.000 km aldus een revisiebedrijf waar ik eens bij een open avond ben geweest.
De Bosch verstuivers gaan ietsje langer mee, maar ook daar kun je gaan denken aan revisie bij 200.000 + km.
Maar nogmaals het is net hoe precies je zelf bent.
Er zijn genoeg mensen die pas aan geld uitgeven gaan denken als er daadwerkelijk pas een probleem is..
En dan gaan steigeren als het echt geld moet gaan kosten om iets weer deftig in orde te maken/krijgen..

Maar de vraag is, wat zijn je eigen gedachten hierbij en wat wil je er zelf mee.?

Ik heb nog mooie microscopische afbeeldingen van dicht gaan zittende verstuivernozzles voor de liefhebbers..
Als iemand die wel eens wil zien, dan kan ik die wel plaatsen hoor..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 28871
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: meetwaardes verstuivers vraagje

Bericht door Multivan Generation »

Hierbij wat achtergrond.. (van mijn harddisk :gekte )
Bijlagen
onderzoek naar coking van verstuivers.pdf
(1.16 MiB) 51 keer gedownload
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

koensch
Berichten: 465
Lid geworden op: di sep 27, 2011 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: meetwaardes verstuivers vraagje

Bericht door koensch »

[media]b[/media]
Multivan Generation schreef:
di okt 22, 2019 21:16
https://www.gerritspeek.nl/vag-com_verstuivers.html
...........
Er zijn mensen die er trots op zijn dat ze nog met originele ongereviseerde verstuivers rijden met een kilometerstand van 500.000+ km.
Bij AJT's is het beste er echt wel af bij rond de 150.000 km aldus een revisiebedrijf waar ik eens bij een open avond ben geweest.
...........
ik ben d'r zoeen..... AJT met 625.000 km op de klok en originele verstuivers.....

wat raadt je me aan? inspuitsysteem reviseren? busje rijdt nog prima en motor zonder haperen. pies ik dan 1200 euro het raam uit of is dat nog een verantwoorde investering? Is 1200 euro een reeel bedrag? Moet ik dan ook gelijk de inspuitpomp laten reviseren? Kan ik dat het beste laten doen bij een diesel-specialist?

ik ben bang dat als je aan iets begint, er nog veel meer ellende achter vandaan komt.

ik heb ook nog de originele schokbrekers.... die ook meenemen? is al dat geld nog nuttig besteed? what's next met een auto van 18 jaar oud. Zijn die schokbrekers ueberhaupt nog wel los te krijgen na al die jaren?
Laatst gewijzigd door koensch op di okt 22, 2019 21:52, 3 keer totaal gewijzigd.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +625.000km

Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 2672
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: meetwaardes verstuivers vraagje

Bericht door Snautzer »

Multivan Generation schreef:
di okt 22, 2019 21:16
https://www.gerritspeek.nl/vag-com_verstuivers.html


Ik heb nog mooie microscopische afbeeldingen van dicht gaan zittende verstuivernozzles voor de liefhebbers..
Als iemand die wel eens wil zien, dan kan ik die wel plaatsen hoor..

Groeten Peter
Uhhmm.. Graag

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 28871
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: meetwaardes verstuivers vraagje

Bericht door Multivan Generation »

koensch schreef:
di okt 22, 2019 21:48

ik ben d'r zoeen..... AJT met 625.000 km op de klok en originele verstuivers.....
wat raadt je me aan? inspuitsysteem reviseren? busje rijdt nog prima en motor zonder haperen.
De moeilijkheid wordt om een firma te vinden die Stanadyne 1-traps verstuivers wil reviseren.
Bij deze aanbieder: https://www.project-power.co.uk/ kon je verstuivers op inruil basis kopen tegen een reëel bedrag.
Tussen prima rijden, wat jij vindt (hij doet het nog prima) of geoptimaliseerde supercleane verstuivers is een groot verschil.
Maar daar kom je pas later achter als je vers gereviseerde verstuivers plaatst, hoe mooi en rustig je bus dan weer loopt.
Ook is de uitstoot dan gewoon beter.
koensch schreef:
di okt 22, 2019 21:48
pies ik dan 1200 euro het raam uit of is dat nog een verantwoorde investering? Is 1200 euro een reeel bedrag?
1200 euro is veel te hoog ingezet. Reken bij project prower op rond de 400 pond (schat ik in).
koensch schreef:
di okt 22, 2019 21:48
Moet ik dan ook gelijk de inspuitpomp laten reviseren? Kan ik dat het beste laten doen bij een diesel-specialist?
Die brandstofpomp zal zeker ook aan revisie toe zijn, en versleten onderdelen hebben. Geert G heeft daar eens het een en ander over beschreven.
Er was iemand die een brandstofpomp te koop had, die kun je ook meteen laten reviseren/testen, dan is je bus nog rijdbaar.
De testen die een dieselspecialist/Bosch center uitvoert, zijn echt scherp en precies.. ook voor verstuivers trouwens.
koensch schreef:
di okt 22, 2019 21:48
ik ben bang dat als je aan iets begint, er nog veel meer ellende achter vandaan komt.
Tsja, dus dan maar als een struisvogel je hoofd in het zand steken en niets doen, terwijl het steeds verder achteruit gaat?
Of het economisch nog verantwoord is, weet ik niet, dat hangt erg af van de verdere staat van de bus. De strenger wordende mileuzones, en of je het zelf nog verantwoord vindt en of kunt verkopen voor jezelf, om met een oude diesel met een CO2 uitstoot van rond de 260 gram CO2/km de buurt te blijven vervuilen. Het is geen oordeel wat ik hier schrijf, maar een andere manier van ergens aan kijken, gebaseerd op getallen.
koensch schreef:
di okt 22, 2019 21:48
ik heb ook nog de originele schokbrekers.... die ook meenemen? is al dat geld nog nuttig besteed? what's next met een auto van 18 jaar oud. Zijn die schokbrekers ueberhaupt nog wel los te krijgen na al die jaren?
Het gaat in dit geval niet over geld maar, zoals je terecht vermeldt, in eerste instantie gaan ze los, en als 2de heel belangrijke, veiligheid.
Met goede schokdempers is je wegligging veel beter, je remweg korter en is het veel comfortabeler.
Inspuiten met deblock olie van innotec kun je alvast gaan doen..

Wat ik lees in je bericht, is vooral een op geld investering gerichte vragen, je kunt er ook technisch tegenaan kijken, zoals ik doe.
We zijn allemaal liefhebbers die toch een zo goed mogelijke bus willen hebben, of niet?
Mobiliteit kost nu eenmaal geld, en met een bus rijden is nog net even wat duurder, maar geen reden om niet preventief onderhoud op een juiste manier aan te vliegen. Sommige dingen slijten nu eenmaal ook al zie je het niet, het sluipt er heel geleidelijk in..
Op het moment dat je het weer netjes in orde hebt, dan merk je pas hoe slecht het was..

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

koensch
Berichten: 465
Lid geworden op: di sep 27, 2011 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: meetwaardes verstuivers vraagje

Bericht door koensch »

bedankt voor je toelichting.... ik weet zeker dat als ik er andere schokbrekers eronder heb het een hele anders bus is. en met nieuwe verstuivers idem

ik denk er dan toch aan de stenadynes te vervangen door 2-traps verstuivers, als ik daar budget voor kan vinden.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +625.000km

koensch
Berichten: 465
Lid geworden op: di sep 27, 2011 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: meetwaardes verstuivers vraagje

Bericht door koensch »

bedankt voor de toelichting.

ik liep al wat langer te denken om het brandstofsysteem te reviseren. elke keer denk ik dat m'n bus aan het einde van z'n levensduur zit, maar ze gaat maar door.

met een beetje mazzel rij ik er over 5 jaar nog in...
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +625.000km

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 28871
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: meetwaardes verstuivers vraagje

Bericht door Multivan Generation »

koensch schreef:
wo okt 23, 2019 18:59
ik denk er dan toch aan de stenadynes te vervangen door 2-traps verstuivers, als ik daar budget voor kan vinden.
Dan moet je wel in ogenschouw nemen, dat de software dan ook aangepast moet worden van één traps naar 2 traps verstuivers..
En de verstuivernaald hoogte sensor zit op een andere positie, ook in de software..
Handigste is om dan meteen de verstuiverleidingen set van de 102 pk te gebruiken, als je ze geschikt kunt kopen.
Anders kun je het eventueel met verbuigen ook proberen, maar dat is lastiger..(de verstuiver met naaldhoogtesensor van de 102 pk is hoger als dezelfde van de 88 pk, vandaar)
Je zult merken dat je bus een stuk rustiger gaat lopen stationair, geen blauwe rook meer bij stationair na een minuutje of 2,
en prettiger rondloopt, en door de hogere inspuitdruk ook nog iets zuiniger..
En je kunt veilig, met de zelfde 88 pk bak naar een pk of 120 (met interkoeler).

Heb zelf ook dit soort stappen doorlopen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 28871
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: meetwaardes verstuivers vraagje

Bericht door Multivan Generation »

Snautzer schreef:
di okt 22, 2019 21:49

Uhhmm.. Graag
Bestand had ik er al aangehangen.. zie verder naar boven.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

longboy
Berichten: 45
Lid geworden op: di nov 04, 2014 17:02

Re: meetwaardes verstuivers vraagje

Bericht door longboy »

het onderling verschil van de hemeten waardes is dus best niet groter dan 0.5
maar wat is dan de ideale waarde die je afleest op het toestel?

longboy
Berichten: 45
Lid geworden op: di nov 04, 2014 17:02

Re: meetwaardes verstuivers vraagje

Bericht door longboy »

gemeten dus, de g en de h zitten naast elkaar hey

Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 131
Lid geworden op: wo jul 17, 2019 14:30

Re: meetwaardes verstuivers vraagje

Bericht door VerbalKint »

Een nieuwere diesel bus doet het toch niet veel beter dan een T4 op CO2 uitstoot?
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER

Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 220
Lid geworden op: zo dec 25, 2011 16:02
Locatie: lopik/drenthe

Re: meetwaardes verstuivers vraagje

Bericht door de smederij »

hoi peter bedankt weer voor de uitleg zover .

ik ben niet bekend met deze materie
heb een tijdje geleden zelf een vagcom aangeschaft omdat ik het meeste onderhoud nog steeds zelf doe .
en dan ga je het een en ander proberen en meten.
het enige wat me opvalt is de verschillen onderling .
de bus rijdt verder prima,maar als er wat versleten is wil ik dat graag vervangen voordat ik problemen krijg.
gebruik hem iedere dag voor het werk dus alles moet ok zijn.
heb inmiddels zelf ruim 350000 km gereden met de 102 pk tdi bussen en moet eerlijk zeggen deze motoren zij zeer bedrijfszeker.

dat de verstuivers lang mee kunnen blijkt uit mijn andere bus daar zitten ze nu 560000 km in maar deze is soms iets narrig .
ik zal deze ook eens meten en kijken wat daar het verschil is .
deze bus rijdt nog steeds heerlijk, deze is nu werk bus af en gebruiken we voor de vakantie en het lichtere werk.

wat ik ervan begrijp is dat ze uitgaan van cilinder 3 maar wat is dan de goede inspuit waarde.

bedankt weer zover :werkaanT4

groet ronald

Plaats reactie