Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer
Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer
Hallo allemaal,
Mijn 1996 TDI (102pk) start al een paar jaar direct maar vrijwel altijd met rook. Vooral als de motor heel koud is. Bij het uitrijden van de straat was het altijd ineens weg. Ook is tijdens deze rook het vermogen minder en 'kleppert' hij. (alsof er een cylinder niet mee doet)
Deze week wordt het ineens erger. Het klepperen blijft langer. Door meer motorolie erin te doen (bijvullen tot max) is het roken en klepperen wat sneller voorbij. (oliedruk????)
Wat zou het kunnen zijn?
Ik lees op het forum over de oudere ecu's, over kleppen die niet goed meer functioneren, over verstuivers.
Mijn 1996 TDI (102pk) start al een paar jaar direct maar vrijwel altijd met rook. Vooral als de motor heel koud is. Bij het uitrijden van de straat was het altijd ineens weg. Ook is tijdens deze rook het vermogen minder en 'kleppert' hij. (alsof er een cylinder niet mee doet)
Deze week wordt het ineens erger. Het klepperen blijft langer. Door meer motorolie erin te doen (bijvullen tot max) is het roken en klepperen wat sneller voorbij. (oliedruk????)
Wat zou het kunnen zijn?
Ik lees op het forum over de oudere ecu's, over kleppen die niet goed meer functioneren, over verstuivers.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer
Hoeveel km heeft die gelopen ?
Hoelang zit de distributie er al op ?
En is de oliepomp ooit al eens vervangen ?
Heb je de 5 gloeibougies al eens getest , of vervangen ?
Best ook eerst eens (laten) uitlezen via de obd
Hoelang zit de distributie er al op ?
En is de oliepomp ooit al eens vervangen ?
Heb je de 5 gloeibougies al eens getest , of vervangen ?
Best ook eerst eens (laten) uitlezen via de obd
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer
De motor heeft 265000 gelopen en de distributie is dit voorjaar vervangen.
Van de oliepomp weet ik niks. Gloeibougies zijn afgelopen winter gecontroleerd, maar er zou er natuurlijk eentje slecht kunnen zijn.
Maar omdat ik de kleppen blijf horen, ook later onder het rijden, dacht ik niet aan de gloeibougies.
Eerst laten uitlezen dus? Blijkt daaruit ook eventueel een probleem met de oliepomp?
Van de oliepomp weet ik niks. Gloeibougies zijn afgelopen winter gecontroleerd, maar er zou er natuurlijk eentje slecht kunnen zijn.
Maar omdat ik de kleppen blijf horen, ook later onder het rijden, dacht ik niet aan de gloeibougies.
Eerst laten uitlezen dus? Blijkt daaruit ook eventueel een probleem met de oliepomp?
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
Re: Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer
En bedoel je de dieselpomp of de oliepomp.Pascal-141 schreef: ↑24 okt 2019, 19:07 Hoeveel km heeft die gelopen ?
Hoelang zit de distributie er al op ?
En is de oliepomp ooit al eens vervangen ?
Heb je de 5 gloeibougies al eens getest , of vervangen ?
Best ook eerst eens (laten) uitlezen via de obd
Ik kan volgende week pas terecht.
De garage denkt aan de verstuivers/dieselpomp
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
Re: Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer
De mijne starten ook steeds moeilijker tot het onder de 10 graden kwam wel starten maar niet aan slaan.
Toen hij nog wel starten liep hij de eerste 5 min slechte optrekken ook niet lekker
Bleek dus aan de groeiers te liggen van de 5 die er in zaten deed het er nog 1.
Nu 5 nieuwe er in start en rijd hij weer zo als het hoort.
Hopelijk heb je iets aan mijn verhaaltje.
Toen hij nog wel starten liep hij de eerste 5 min slechte optrekken ook niet lekker
Bleek dus aan de groeiers te liggen van de 5 die er in zaten deed het er nog 1.
Nu 5 nieuwe er in start en rijd hij weer zo als het hoort.
Hopelijk heb je iets aan mijn verhaaltje.
Mvg Peerke T4 2.5 1996 340,000
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer
Lijkt mij dat je meerdere problemen hebt ...Freds schreef: ↑24 okt 2019, 19:29 De motor heeft 265000 gelopen en de distributie is dit voorjaar vervangen.
Van de oliepomp weet ik niks. Gloeibougies zijn afgelopen winter gecontroleerd, maar er zou er natuurlijk eentje slecht kunnen zijn.
Maar omdat ik de kleppen blijf horen, ook later onder het rijden, dacht ik niet aan de gloeibougies.
Eerst laten uitlezen dus? Blijkt daaruit ook eventueel een probleem met de oliepomp?
1. Slecht starten: gloeibougies ( maar zelfs met deze temperaturen moet een tdi goed starten zonder voorgloeien ) , maar kan ook de timing zijn die niet correct staat . Dat de distributie in het voorjaar vervangen is , wil niet zeggen dat de timing echt goed staat , best eens laten controleren door iemand met de T4 tdi motoren.
2. Kleppen die je hoort : kan aan versleten klepstoters liggen , kan aan verkeerde olie liggen , kan aan versleten oliepomp liggen ...
Uitlezen geeft je meer info over de timing, niet over de oliepomp, die is puur mechanisch en kan dus niet uitgelezen worden.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer
Dank je wel allemaal.
Ik begrijp nog steeds de functie van de oliepomp niet hierin.
Volgende week uitlezen en nakijken. Dan kom ik erop terug!
Ik begrijp nog steeds de functie van de oliepomp niet hierin.
Volgende week uitlezen en nakijken. Dan kom ik erop terug!
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer
Lees mijn voorgaande antwoord nog eens , dan word het misschien duidelijk
-je hebt een startprobleem
-en je hoort de kleppen tikken
2 aparte problemen , het ene heeft niks met het andere te maken
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer
Vanmorgen bij de garage geweest. Na een paar seconden met koude start (ik heb daar vannacht geslapen zodat ze een koude start konden doen) zeiden ze: Verstuivers!
De omschrijving klopt ook: een paar minuten roken en onregelmatig lopen en dan gaat het over.
Kost daar €450, (nieuwe verstuivers plus leiding?)
Dat klinkt niet heel duur, maar voor mij nu dus Ff wel!
Dus ik heb gezegd dat ik erover nadenk en gooi er eerst maar eens een flesje Wynns in, met de hoop dat dat de vestuivers voldoende schoonmaakt.
Graag jullie mening.
De omschrijving klopt ook: een paar minuten roken en onregelmatig lopen en dan gaat het over.
Kost daar €450, (nieuwe verstuivers plus leiding?)
Dat klinkt niet heel duur, maar voor mij nu dus Ff wel!
Dus ik heb gezegd dat ik erover nadenk en gooi er eerst maar eens een flesje Wynns in, met de hoop dat dat de vestuivers voldoende schoonmaakt.
Graag jullie mening.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer
Eerst eens uitlezen, nu is het gokken.
Hebben ze aangegeven waarom ze denken dat het de verstuivers zijn?
Hoe lang blijft je voorgloeilampje branden?
Trek aan de voorkant van het blok aan bestuurderskant eens de stekker van de tempsensor bij de verstuivers, dan kan je langer voorgloeien, start de bus dan beter of hetzelfde?
Hebben ze aangegeven waarom ze denken dat het de verstuivers zijn?
Hoe lang blijft je voorgloeilampje branden?
Trek aan de voorkant van het blok aan bestuurderskant eens de stekker van de tempsensor bij de verstuivers, dan kan je langer voorgloeien, start de bus dan beter of hetzelfde?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer
Ja ik zal het morgen eens proberen. Weet je, ik weet gewoon te weinig om dit soort vragen te stellen. Ja en om nou weer te gaan..
Morgen trek ik die stekker er af. Wordt vervolgd
Morgen trek ik die stekker er af. Wordt vervolgd
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
Re: Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer
Vanmorgen langer voorgegloeid. Dat had geen effect.
Direct starten, rommelig lopen, rook.
Nu heb ik eens een flesje Schoonmaak spul in de dieseltsnk erbij gekiept. Dat moet de verstuivers schoon maken.
Mocht dat helpen, dan doe ik het daar voor nu mee.
Maar dat betekent dan ook dat de verstuivers waarschijnlijk een keer moeten worden vervangen.
Ik rapporteer over een paar dagen over het resultaat.
Direct starten, rommelig lopen, rook.
Nu heb ik eens een flesje Schoonmaak spul in de dieseltsnk erbij gekiept. Dat moet de verstuivers schoon maken.
Mocht dat helpen, dan doe ik het daar voor nu mee.
Maar dat betekent dan ook dat de verstuivers waarschijnlijk een keer moeten worden vervangen.
Ik rapporteer over een paar dagen over het resultaat.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
Re: Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer
ik heb vorige week ook zo'n flesje bij het tanken erin gedaan. Verschil is goed te merken, maar ik ga toch binnenkort m'n verstuivers vervangen. Heb afgelopen week een vervangende set gescoord.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer
@ Topicstarter,
haal eens je interkoeler los en de slang van de interkoeler naar de EGR en kijk eens kritisch naar de EGR.
Ik vermoed dat deze wel eens flink dichtgekoekt kan zitten.
Schoonmaken door hem er af te halen en te reinigen.
Werp ook meteen een blik in je inlaatspruitstuk of dat flink dicht zit.
Bovenstaande 2 zaken kan ook goed de rook verklaren.
Groeten Peter
haal eens je interkoeler los en de slang van de interkoeler naar de EGR en kijk eens kritisch naar de EGR.
Ik vermoed dat deze wel eens flink dichtgekoekt kan zitten.
Schoonmaken door hem er af te halen en te reinigen.
Werp ook meteen een blik in je inlaatspruitstuk of dat flink dicht zit.
Bovenstaande 2 zaken kan ook goed de rook verklaren.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer
Maar heeft de garage je bus nu uitgelezen? Daarmee kunnen ze foutmeldingen achterhalen en de timing van de brandstofpomp checken
VW T4 Multivan 2.5TDI+++