Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer

vragen over de T4
Freds
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer

Bericht door Freds »

Hallo allemaal,

Mijn 1996 TDI (102pk) start al een paar jaar direct maar vrijwel altijd met rook. Vooral als de motor heel koud is. Bij het uitrijden van de straat was het altijd ineens weg. Ook is tijdens deze rook het vermogen minder en 'kleppert' hij. (alsof er een cylinder niet mee doet)
Deze week wordt het ineens erger. Het klepperen blijft langer. Door meer motorolie erin te doen (bijvullen tot max) is het roken en klepperen wat sneller voorbij. (oliedruk????)
Wat zou het kunnen zijn?
Ik lees op het forum over de oudere ecu's, over kleppen die niet goed meer functioneren, over verstuivers.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer

Bericht door Pascal-141 »

Hoeveel km heeft die gelopen ?
Hoelang zit de distributie er al op ?
En is de oliepomp ooit al eens vervangen ?

Heb je de 5 gloeibougies al eens getest , of vervangen ?

Best ook eerst eens (laten) uitlezen via de obd
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Freds
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer

Bericht door Freds »

De motor heeft 265000 gelopen en de distributie is dit voorjaar vervangen.
Van de oliepomp weet ik niks. Gloeibougies zijn afgelopen winter gecontroleerd, maar er zou er natuurlijk eentje slecht kunnen zijn.
Maar omdat ik de kleppen blijf horen, ook later onder het rijden, dacht ik niet aan de gloeibougies.
Eerst laten uitlezen dus? Blijkt daaruit ook eventueel een probleem met de oliepomp?
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Freds
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer

Bericht door Freds »

Pascal-141 schreef: 24 okt 2019, 19:07 Hoeveel km heeft die gelopen ?
Hoelang zit de distributie er al op ?
En is de oliepomp ooit al eens vervangen ?

Heb je de 5 gloeibougies al eens getest , of vervangen ?

Best ook eerst eens (laten) uitlezen via de obd
En bedoel je de dieselpomp of de oliepomp.
Ik kan volgende week pas terecht.
De garage denkt aan de verstuivers/dieselpomp
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
peerke56
Berichten: 75
Lid geworden op: 11 jul 2019, 17:17
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer

Bericht door peerke56 »

De mijne starten ook steeds moeilijker tot het onder de 10 graden kwam wel starten maar niet aan slaan.
Toen hij nog wel starten liep hij de eerste 5 min slechte optrekken ook niet lekker
Bleek dus aan de groeiers te liggen van de 5 die er in zaten deed het er nog 1.
Nu 5 nieuwe er in start en rijd hij weer zo als het hoort. :ikrij
Hopelijk heb je iets aan mijn verhaaltje.
:peace Mvg Peerke :werkaanT4 T4 2.5 1996 340,000
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer

Bericht door Pascal-141 »

Freds schreef: 24 okt 2019, 19:29 De motor heeft 265000 gelopen en de distributie is dit voorjaar vervangen.
Van de oliepomp weet ik niks. Gloeibougies zijn afgelopen winter gecontroleerd, maar er zou er natuurlijk eentje slecht kunnen zijn.
Maar omdat ik de kleppen blijf horen, ook later onder het rijden, dacht ik niet aan de gloeibougies.
Eerst laten uitlezen dus? Blijkt daaruit ook eventueel een probleem met de oliepomp?
Lijkt mij dat je meerdere problemen hebt ...
1. Slecht starten: gloeibougies ( maar zelfs met deze temperaturen moet een tdi goed starten zonder voorgloeien ) , maar kan ook de timing zijn die niet correct staat . Dat de distributie in het voorjaar vervangen is , wil niet zeggen dat de timing echt goed staat , best eens laten controleren door iemand met de T4 tdi motoren.
2. Kleppen die je hoort : kan aan versleten klepstoters liggen , kan aan verkeerde olie liggen , kan aan versleten oliepomp liggen ...
Uitlezen geeft je meer info over de timing, niet over de oliepomp, die is puur mechanisch en kan dus niet uitgelezen worden.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Freds
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer

Bericht door Freds »

Dank je wel allemaal.
Ik begrijp nog steeds de functie van de oliepomp niet hierin.
Volgende week uitlezen en nakijken. Dan kom ik erop terug!
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer

Bericht door Pascal-141 »

Freds schreef: 29 okt 2019, 00:24 Dank je wel allemaal.
Ik begrijp nog steeds de functie van de oliepomp niet hierin.
Volgende week uitlezen en nakijken. Dan kom ik erop terug!
Lees mijn voorgaande antwoord nog eens , dan word het misschien duidelijk :knipoog

-je hebt een startprobleem
-en je hoort de kleppen tikken
2 aparte problemen , het ene heeft niks met het andere te maken
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Freds
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer

Bericht door Freds »

Vanmorgen bij de garage geweest. Na een paar seconden met koude start (ik heb daar vannacht geslapen zodat ze een koude start konden doen) zeiden ze: Verstuivers!
De omschrijving klopt ook: een paar minuten roken en onregelmatig lopen en dan gaat het over.
Kost daar €450, (nieuwe verstuivers plus leiding?)
Dat klinkt niet heel duur, maar voor mij nu dus Ff wel!
Dus ik heb gezegd dat ik erover nadenk en gooi er eerst maar eens een flesje Wynns in, met de hoop dat dat de vestuivers voldoende schoonmaakt.
Graag jullie mening.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer

Bericht door sgsdebruijn »

Eerst eens uitlezen, nu is het gokken.
Hebben ze aangegeven waarom ze denken dat het de verstuivers zijn?

Hoe lang blijft je voorgloeilampje branden?
Trek aan de voorkant van het blok aan bestuurderskant eens de stekker van de tempsensor bij de verstuivers, dan kan je langer voorgloeien, start de bus dan beter of hetzelfde?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Freds
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer

Bericht door Freds »

Ja ik zal het morgen eens proberen. Weet je, ik weet gewoon te weinig om dit soort vragen te stellen. Ja en om nou weer te gaan..
Morgen trek ik die stekker er af. Wordt vervolgd
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Freds
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer

Bericht door Freds »

Vanmorgen langer voorgegloeid. Dat had geen effect.
Direct starten, rommelig lopen, rook.
Nu heb ik eens een flesje Schoonmaak spul in de dieseltsnk erbij gekiept. Dat moet de verstuivers schoon maken.
Mocht dat helpen, dan doe ik het daar voor nu mee.
Maar dat betekent dan ook dat de verstuivers waarschijnlijk een keer moeten worden vervangen.
Ik rapporteer over een paar dagen over het resultaat.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer

Bericht door koensch »

ik heb vorige week ook zo'n flesje bij het tanken erin gedaan. Verschil is goed te merken, maar ik ga toch binnenkort m'n verstuivers vervangen. Heb afgelopen week een vervangende set gescoord.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer

Bericht door Multivan Generation »

@ Topicstarter,
haal eens je interkoeler los en de slang van de interkoeler naar de EGR en kijk eens kritisch naar de EGR.
Ik vermoed dat deze wel eens flink dichtgekoekt kan zitten.
Schoonmaken door hem er af te halen en te reinigen.
Werp ook meteen een blik in je inlaatspruitstuk of dat flink dicht zit.
Bovenstaande 2 zaken kan ook goed de rook verklaren.


Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Rook bij koud starten, slecht lopen. Duurt steeds langer

Bericht door sgsdebruijn »

Freds schreef: 05 nov 2019, 19:21 Ja ik zal het morgen eens proberen. Weet je, ik weet gewoon te weinig om dit soort vragen te stellen. Ja en om nou weer te gaan..
Morgen trek ik die stekker er af. Wordt vervolgd
Maar heeft de garage je bus nu uitgelezen? Daarmee kunnen ze foutmeldingen achterhalen en de timing van de brandstofpomp checken
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie