Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Multivan Generation »

Hurbie schreef: 28 aug 2021, 19:56 Ook dit schaap is over de dam.... ;-)
Vandaag 50 liter HVO getankt. Dat betekent ongeveer 60% HVO / 40% 'oude' diesel.

(Negatieve) bevindingen over het tanken:
1. Tanken zonder (zakelijke) tankpas kan lang niet overal waar HVO (Neste My) te koop is. Zo kon ik in Ermelo niet zonder tankpas terecht. In Barneveld lukte het wel. In eerste instantie niet met onze normale bankpas, later wel met onze zakelijke bankpas. Geen idee of dat toevallig was of dat het onbepaalde tankstation echt zakelijke tankpassen registreert.
2. De prijs is natuurlijk niet misselijk. Dat wist ik al, maar het is tocht even schrikken toen ik 1.859euro de liter zag en 94euro moest aftikken.
Dat is ongeveer 40 cent/liter duurder of wel ongeveer 25%,
dat verschil is dermate groot, dat voor mij de afweging hetzelfde blijft,
voorlopig niet. Als test prima, maar voor regulier gebruik (nog) niet.

De regering heeft vol ingezet om van de verbrandingsmotor af te komen,
dus ik kan mezelf voorstellen, dat ze een beter alternatief brandstof niet (meer) gaan subsidiëren.
Ergo: ze stellen liever een subsidie-potje beschikbaar voor de elektrische rijders. :bonk
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hurbie
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 nov 2016, 21:47

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Hurbie »

Klopt helemaal, het is wel schokkend duur. Voor het geld moet je het zeker niet doen. Jammer dat het verschil met gewone diesel zo groot is. Ik kan mij goed voorstellen dat veel mensen dezelfde afweging maken als jij.

Mijn stand kachel deed het overigens prima, al rijd ik nog niet op 100% HVO doordat er nog wat fossiele brandstof in mijn tank zat.

Nog andere ervaringen ondertussen? Jammer dat (nog) niemand die roetmeting kan interpreteren.

Groet!
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door gcSunrader »

Heb van de week de tank toch maar weer (voor de 2de keer) vol gegooid met HVO 100. Aaaaaiiiii die pin bon......€ 1,869 en dan 75.16 liter.
ja dan is het wel even schrikken dat de teller op de pomp door de honderd euro heen schiet.

Ik had 653,5 km op de dagteller steller staan, veel snelwegen gereden en ook kortere afstanden. Normaal loopt het bussie 1 op 10 bij gewoon gebruik.
1 op 12 in de vakantie, een stuk relaxter en alles binnendoor :ikrij

maar ja ik wil wel minstens 1000km gereden hebben voordat ik een HVO 100 meeting wil laten doen. Na twee tandjes HVO moet het campertje toch wel gewend zijn. (het is een gevoelskwestie niet technisch onderbouwd)

Over twee weken een ritje Luzern op en neer voor een vergadering. Als ik dit dan afzet tegenover collega's die met het vliegtuig willen gaan dan is het gevoel dat ik, bijna CO2 nutraal, op en neer kan wel prettig.
ZEKER neutraler al dat je met het vliegtuig op en neer zou gaan.....toch?

Ik heb nog wel een uitgebreide meting in de planning en zal deze informatie zeker delen.
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Multivan Generation »

Wat echt een grotere bijdrage geeft,
is niet met de auto naar Luzern rijden,
maar deelnemen aan de meeting via bijvoorbeeld zoom.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door gcSunrader »

Ja maar deze bijeenkomt is echt wel een keer nodig na heel veel ZOOM momenten. Het wordt ook nog gecombineerd met hele mooie sport activiteiten :gekte gelukkig poelen we wel dus dubbele verdienste :jump
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
Hurbie
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 nov 2016, 21:47

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Hurbie »

gcSunrader schreef: 11 sep 2021, 10:47
Ik had 653,5 km op de dagteller steller staan, veel snelwegen gereden en ook kortere afstanden. Normaal loopt het bussie 1 op 10 bij gewoon gebruik.
1 op 12 in de vakantie, een stuk relaxter en alles binnendoor :ikrij

maar ja ik wil wel minstens 1000km gereden hebben voordat ik een HVO 100 meeting wil laten doen. Na twee tandjes HVO moet het campertje toch wel gewend zijn. (het is een gevoelskwestie niet technisch onderbouwd)
Poeh, nog geen 1 op 9, dat is niet echt goed nieuws.... Ik hoopte op iets zuiniger verbruik. Wishfull thinking? Sowieso best een dorstige bus. Komt dat door de camper inrichting? Ik rijdt meestal 1op15 gemiddeld. Dagteller en liters van elkaar afgetrokken.

Kan me voorstellen dat het een goed gevoel geeft tov vliegen. Volgende week ga ik naar Spanje met de trein voor het werk. Was sneller dan het busje. 😉
Hurbie
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 nov 2016, 21:47

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Hurbie »

Hurbie schreef: 11 sep 2021, 18:46 Ik rijdt meestal 1op15 gemiddeld. Dagteller en liters van elkaar afgetrokken.
Een keer 1 op 17,25 gereden op wat langere afstand. Dat vond ik echt leuk.
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door gcSunrader »

-" Poeh, nog geen 1 op 9, dat is niet echt goed nieuws.... Ik hoopte op iets zuiniger verbruik. Wishfull thinking? Sowieso best een dorstige bus. Komt dat door de camper inrichting? Ik rijdt meestal 1op15 gemiddeld. Dagteller en liters van elkaar afgetrokken.

Kan me voorstellen dat het een goed gevoel geeft tov vliegen. Volgende week ga ik naar Spanje met de trein voor het werk. Was sneller dan het busje. 😉 ".


Ja zeker groot en aardig op gewicht, Exclusive sync, 2500kg+ en doet het prima in -30 graden👍
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
Hurbie
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 nov 2016, 21:47

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Hurbie »

Haha, heel gaaf en dat verklaart een hoop!
Zoiets lijkt me ook nog ooit wel eens wat.
timv
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 sep 2020, 21:01

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door timv »

Eerste tankje HVO100 zit er in. Ik rij een California Freestyle 102PK ACV uit 2003. Rijdt prima, geen bijzonderheden te melden eigenlijk!

Het is de vraag wat al het inlezen met je zintuigelijke ervaring doet en hoe neutraal die is... Wat ik denk te merken na de eerste paar honderd kilometer:
- rustiger motorgeluid, minder rauw lopen en minder cabinelawaai
- diesel/roetlucht bij starten is compleet verdwenen
- gevoelsmatig iets minder 'pit' tijdens acceleratie
- de standkachel draait er prima op

En tja, die prijs. Dat moet iedereen voor zichzelf beoordelen. Überhaupt of je er in gelooft trouwens.
Voor mij/ons geldt: alle 'goede' keuzes (feitelijk of gevoelsmatig) zijn niet de goedkoopste keuzes. We rijden weinig km's, dus het verschil is niet dramatisch.

Groet!
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door gcSunrader »

Gaaf Timv, Ik ben aan de derde tank begonnen en herken de "gevoels" dingetjes helemaal.
Ik merk zelf wel dat er steeds minder roet uit het pijpje achter komt.
Op en meertje verwen gaat ff niet door maar komt nog wel.

Leuk dat je de informatie deelt :jumpklap
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
Hurbie
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 nov 2016, 21:47

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Hurbie »

timv schreef: 23 sep 2021, 16:01 Eerste tankje HVO100 zit er in. Ik rij een California Freestyle 102PK ACV uit 2003. Rijdt prima, geen bijzonderheden te melden eigenlijk!

Het is de vraag wat al het inlezen met je zintuigelijke ervaring doet en hoe neutraal die is... Wat ik denk te merken na de eerste paar honderd kilometer:
- rustiger motorgeluid, minder rauw lopen en minder cabinelawaai
- diesel/roetlucht bij starten is compleet verdwenen
- gevoelsmatig iets minder 'pit' tijdens acceleratie
- de standkachel draait er prima op

En tja, die prijs. Dat moet iedereen voor zichzelf beoordelen. Überhaupt of je er in gelooft trouwens.
Voor mij/ons geldt: alle 'goede' keuzes (feitelijk of gevoelsmatig) zijn niet de goedkoopste keuzes. We rijden weinig km's, dus het verschil is niet dramatisch.

Groet!

Mooie nuchtere bijdrage. Heel herkenbaar allemaal, ook van die keuzes.

Tnx voor het delen.
Hurbie
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 nov 2016, 21:47

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Hurbie »

Mijn eerst tankje HVO: 1 op 15.9. Niet slecht, maar te vroeg voor conclusies.
Nieuwe tank vol HVO. Wordt vervolgd.....
timv
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 sep 2020, 21:01

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door timv »

Hoe staat het er bij jullie voor dames en heren? Wij rijden al een paar maanden volledig op HVO100.
Nog steeds geen enkele (zichtbare, merkbare) bijzonderheden te merken na zo'n 4000km.

Wat me opvalt: het aantal pompen waar je 't spul kunt tanken is aardig gegroeid, dat is erg fijn! Het mooiste vind ik de pompen waar je op een vrachtwagenplekje kunt staan. Een grote vulmond, draaikolk in de tank en binnen een minuutje de tank vol :)
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Chewbacca »

Ik ga deze week pas beginnen....
Wou eens beginnen met 50/50 om binnen de norm te blijven en de kosten toch wat te drukken

Zat nog even over die norm afwijking na te denken, en eigenlijk is dat voor onze wagens niet zo'n belangrijk issue: er is toch allang geen garantie meer op de motoren.

Hoe is je verbruik de afgelopen maanden geweest?
Plaats reactie