Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

diesels

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: diesels

Bericht door Multivan Generation »

VerbalKint schreef: 30 dec 2019, 23:14
Kortom: in huis wordt het een combi. Fantastische isolatie, gecombineerd met een zonnepaneel die een zonneboiler opwarmt met een electrische boiler dat zekerheid van warm water verzorgd. Verwarming en koeling door een warmtepomp. En voor het koken komt er een waterstof brandstofcel zodat de 50% (heel ruwe schatting) aan warmte je eten kookt en de andere 50% stroom wordt voor de elektrische boiler gebruikt om je douche voor te verwarmen. Die waterstof heb je overigens overdag zelf opgewekt met je panelen.
(Ik ben met min bedrijf al 2 jaar gasvrij, terwijl onze deskundigen me tot vorige week nog garandeerden dat dat veel te duur was. Ik ben per maand nu minder kwijt dan met gas)
Is voor mij niet met gestrekt been hoor.
Sterker nog, wij wonen in zo'n huis.. al 8 jaar geleden zelf laten bouwen.
21 zonnepanelen op het dak voor stroomproductie, 7,8 M2 aan zonnecollector voor warmwaterproductie.
Warmwater gaat in een buffervat van 500 liter, waar ook de vloerverwarming doorheen loopt.
Zit in dat buffervat te weinig warmte, dan springt een water-water warmtepomp met 2 keer 100 meter grondboring (geen geluidsoverlast voor de buren als de warmtepomp draait)bij en eventueel kan er bij lagere temperaturen van zeg -12 nog elektrisch bijgewarmd worden.
Gisteren bijvoorbeeld, zonnige dag, heeft de zon indirect ons huis opgewarmd.
Koken doen we gewoon met inductie.
Waterstof in huis, nou liever niet, we hebben nu ook al niet eens gas aan laten leggen.
Over een jaar gezien hebben we geen energiekosten, en krijgen meestal geld terug van de voorschotten.

Dak van de garage is ook voorbereid om daar zonnepanelen op te leggen als we vol-elektrisch willen gaan rijden,
en de auto dan d.m.v. de zonnepanelen willen opladen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: diesels

Bericht door VerbalKint »

Haha, ja zo’n huis van de toekomst had ik wel bij je kunnen verwachten.

Toen ik 30 jaar geleden stage liep op de universiteit, toen was er een werkgroep (polymeertechnologie) die een soort purschum had ontwikkeld om in je autogastank te spuiten. Dit schuim zorgde ervoor dat het gas rustig kon verdampen bij brand of breuk van de tank. Er was simpelweg geen vraag naar omdat de bestaande systemen geen ongelukken gaven (of niet genoeg ongelukken).

De oplossing om waterstof (2:1 gescheiden van de zuurstof) veilig op te slaan is er al. Maar een complotdenker zou zich voor kunnen stellen dat bepaalde partijen nog even geen vervanging willen van hun huidige verdienmodel. Wie morgen op de markt komt met een brandstofcel als serieus bruikbaar en betaalbaar alternatief voor gas... Die heeft veel vrienden maar machtigere vijanden.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: diesels

Bericht door busbart »

De wereld van het GROTE geld! waar altijd vreemde dingen gebeuren (sarcastic mode off)...
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: diesels

Bericht door Erdem50 »

jan2009 schreef: 31 dec 2019, 16:08
Sterker nog, wij wonen in zo'n huis.. al 8 jaar geleden zelf laten bouwen.
21 zonnepanelen op het dak voor stroomproductie, 7,8 M2 aan zonnecollector voor warmwaterproductie.



Warmwater gaat in een buffervat van 500 liter, waar ook de vloerverwarming doorheen loopt.
Zit in dat buffervat te weinig warmte, dan springt een water-water warmtepomp met 2 keer 100 meter grondboring (geen geluidsoverlast voor de buren als de warmtepomp draait)bij en eventueel kan er bij lagere temperaturen van zeg -12 nog elektrisch bijgewarmd worden.
Gisteren bijvoorbeeld, zonnige dag, heeft de zon indirect ons huis opgewarmd.
Koken doen we gewoon met inductie.
Dat is een mooie setup !
:toppie

Voor de gezelligheid zou ik er dan nog incidenteel een houtkachel aan toe willen voegen.
:jump
Als het dan toch zonder gas moet.
Dat word ontraden he door het RIVM vanavond :knipoog
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: diesels

Bericht door busbart »

Tja, wie zouden ze daarvoor kunnen verbaliseren??? is ook in de milieuzones hé? :nuts
Groet, Bart
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: diesels

Bericht door RoelandZ »

Ik hem net m’n pelletkachel aangezet, maar ik steek geen vuurwerk af dus dan mag het.. :knipoog
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: diesels

Bericht door Multivan Generation »

jan2009 schreef: 31 dec 2019, 18:34 Ik fiets me rot dus heb nog wat emissierechten over .
Hoe leg ik dat uit aan Greta ?
:nuts
Zo?
Bijlagen
Screenshot_20191231-202501_WhatsApp.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: diesels

Bericht door RoelandZ »

Multivan Generation schreef: 31 dec 2019, 20:25
jan2009 schreef: 31 dec 2019, 18:34 Ik fiets me rot dus heb nog wat emissierechten over .
Hoe leg ik dat uit aan Greta ?
:nuts
Zo?
:jump
dearnoud
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 mei 2016, 10:33

Re: diesels

Bericht door dearnoud »

Antwerpen beboet naast diesels ook op de oude benzine auto's.
Met mijn Benzine T4 Westfalia 1991 afgelopen zomer een boete van de stad Antwerpen ontvangen.

Met succes bezwaar aangetekend. Vandaag na ruim een half jaar bericht gekregen dat de behandeling van het bezwaar is verjaard. De 8 pagina bezwaarbrief met overload aan info voor hen hier maar even delen. De aangehaalde argumenten gaan ook op voor de diesels. Wellicht kan 1 van jullie er zijn voordeel ermee doen na het ontvangen van een boete van de stad Antwerpen :-).
Bijlagen
BezwaarbriefMilieuzoneStadAntwerpen.pdf
Bezwaar bij milieuboete stad Antwerpen
(4.04 MiB) 130 keer gedownload
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: diesels

Bericht door Snautzer »

Zo dan... dat is een heel sterk stuk. Mijn complimenten.
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: diesels

Bericht door busbart »

Dat is zeker een stuk.
het word tijd dat ze de milieuzones in NL en Dld ook eens zo onder de loep leggen :T4politie
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: diesels

Bericht door Chewbacca »

Absoluut, prachtig gedaan.

(Ergens ook wel laf dat er geen reactie op gekomen is... maar zo kenmerken overheden en diens instanties zich wel vaker)
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

Re: diesels

Bericht door JeremyP »

dearnoud schreef: 15 jan 2020, 16:13 Antwerpen beboet naast diesels ook op de oude benzine auto's.
Met mijn Benzine T4 Westfalia 1991 afgelopen zomer een boete van de stad Antwerpen ontvangen.

Met succes bezwaar aangetekend. Vandaag na ruim een half jaar bericht gekregen dat de behandeling van het bezwaar is verjaard. De 8 pagina bezwaarbrief met overload aan info voor hen hier maar even delen. De aangehaalde argumenten gaan ook op voor de diesels. Wellicht kan 1 van jullie er zijn voordeel ermee doen na het ontvangen van een boete van de stad Antwerpen :-).
Hallo dearnoud,

Hiermee kunnen veel bezitters van oldtimers ook iets mee... ken je Red de Oldtimer? misschien moet je uw verhaal daar ook delen :toppie

Mvg Jeremy
Plaats reactie