Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

diesels

vragen over de T4
RoelandZ
Berichten: 478
Lid geworden op: wo nov 22, 2017 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: diesels

Bericht door RoelandZ »

autocaravana schreef:
zo dec 29, 2019 20:58


Maar de vraag is natuurlijk wel terecht en ik voel me er ook steeds minder prettig bij.
Bedenk maar zo dat het produceren van die nieuwe elektrisch california zo vervuilend is dat het nog 200.000 km rijden met je huidige camper minder milieu belastend is.

Als je op biodiesel gaat rijden is je bus al helemaal niet slecht voor het milieu.

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 28871
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: diesels

Bericht door Multivan Generation »

RoelandZ schreef:
zo dec 29, 2019 22:12
autocaravana schreef:
zo dec 29, 2019 20:58


Maar de vraag is natuurlijk wel terecht en ik voel me er ook steeds minder prettig bij.
Bedenk maar zo dat het produceren van die nieuwe elektrisch california zo vervuilend is dat het nog 200.000 km rijden met je huidige camper minder milieu belastend is.

Als je op biodiesel gaat rijden is je bus al helemaal niet slecht voor het milieu.
Daar dachten we bij de aanschaf van de T4 destijds ook niet over na.over de milieu impact van de productie.

Als je weet hoe biodiesel gemaakt wordt en met name om de gewenste viscositeit te bereiken, Kun je die uitspraak niet met droge ogen doen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

RoelandZ
Berichten: 478
Lid geworden op: wo nov 22, 2017 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: diesels

Bericht door RoelandZ »

Multivan Generation schreef:
zo dec 29, 2019 22:39
RoelandZ schreef:
zo dec 29, 2019 22:12
autocaravana schreef:
zo dec 29, 2019 20:58


Maar de vraag is natuurlijk wel terecht en ik voel me er ook steeds minder prettig bij.
Bedenk maar zo dat het produceren van die nieuwe elektrisch california zo vervuilend is dat het nog 200.000 km rijden met je huidige camper minder milieu belastend is.

Als je op biodiesel gaat rijden is je bus al helemaal niet slecht voor het milieu.
Daar dachten we bij de aanschaf van de T4 destijds ook niet over na.over de milieu impact van de productie.

Als je weet hoe biodiesel gemaakt wordt en met name om de gewenste viscositeit te bereiken, Kun je die uitspraak niet met droge ogen doen..
Het produceren van een elektrische auto is vele malen milieu belastender dan het produceren van een diesel of benzine auto. Ik doel dus niet op de aanschaf van je t4 toen de tijd..

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9991
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: diesels

Bericht door Pascal-141 »

My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 28871
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: diesels

Bericht door Multivan Generation »

Leuk stukje, maar het laat onvermeldt dat autoconcerns vlootbreed de gemiddelde CO2 uitstoot moeten reduceren.
Dat betekend NIET dat alles elektrisch moet, er mogen nog steeds supersportwagens met V12 motor gemaakt worden, echter moet dat vlootbreed dan gecompenseerd worden met lage-/geen emissie auto's om vlootbreed gemiddeld gezien aan de gestelde Europese opgave te voldoen.

Het betekend ook niet dat het persé elektrisch moet zijn,
zoals bijvoorbeeld de Toyota Mirai op waterstof aantoont.
Audi is bijvoorbeeld al jaren betrokken bij een Waterstof-fabriek in Duitsland welke op zonnestroom de piekbelastingen op het elektriciteits-netwerk afvangt om waterstof te produceren.
Alleen is de verkrijgbaarheid in de lage landen zeer beperkt. Vroeger achter Brussel bij de Total was er een brandstofpomp waar je het kon verkrijgen en in Nederland waren dat er 3 geloof ik, maar dat kunnen alweer achterhaalde cijfers zijn.

Het is een kwestie van en en en,
niet ineens volledig overschakelen naar 100% elektrisch.
Je hebt hier op het forum mensen die zich met hand en tand verzetten en vasthouden aan oude waarden,
er zijn mensen die wanneer de tijd rijp is en het betaalbaar is/wordt, best willen overstappen naar een milieuvriendelijker model,
en er zijn early adopters, die de nieuwste technieken meteen omarmen.
Ikzelf zit tussen de middelste en laatste groep.
Vind de nieuwste technieken interessant en leuk(ook door mijn werk),
maar wil wel betrouwbaarheid, en dat mag best wat extra kosten. Zeker ook als je de gezondheids-aspecten van diesel-uitstoot in ogenschouw neemt.
Veel mensen met COPD en asthma gerelateerde klachten hebben daar gewoon last van, en de fijnstof-uitstoot heeft meer longkanker gevallen tot gevolg.
Er zijn mensen die dat niets kan interesseren en puur kijken naar hun eigen oude trouwe busje, wat betaald is en nog lang mee moet kunnen gaan.
Die mensen klagen dan ook het hardste dat de zorgpremie weer gestegen is. Het is niet mijn bedoeling om mensen een schuldcomplex aan te praten, maar soms eens iets dieper nadenken kan geen kwaad.

INTERMEZZO:
Er is een trend gaande dat steeds meer mensen in de grote steden willen/gaan wonen.
Dan heb je als eerste stijgende huizen prijzen, en later een mobiliteits probleem.
Ook moet door concentratie/indikking van de bevolking op die plaatsen, beter gekeken worden naar de leefbaarheid.
Een aspect daarvan is de invoering van milieuzones en of low-emissionzones.
En ja dan kun je wijzen naar andere landen, Schiphol, het Kabinet, de Rotterdamse Haven, kolencentrales, buiten Europa naar China en Amerika, maar het begint over het algemeen eerst bij jezelf en welke keuze je maakt en (geldelijk) kunt maken..


Wat je hier (terugkerend) op het forum ziet aan de hand van de levensloop van een busje:
1 Early adopters kopen het nieuwste model(leaseauto of op de zaak gezet), liefst met veel toeters en bellen, ze laten dit graag ook zien, met kortstondig veel berichten.
Dan bed het gewone gebruik in en komen er problemen en schreeuwen dit van de daken, veel onbegrip richting VW.
Zijn er dan klaar mee/teleurgesteld en of kopen/leasen een nieuwe of sprinten weg van VW naar andere merken (bijvoorbeeld 174 pk in de T5 was te weinig dus ga ik naar de V6CDI in de Vito/Viano).

2 Dan komt de middelste groep die gewoon een 2de hands busje dan kunnen betalen en genieten er van en betalen gewoon de onderhouds beurten, is er een technisch probleem, dan raadplegen ze het forum en laten het oplossen en rijden weer verder.

Dan heb je nog een sub tweede groep, zeg groep 2.5, die een bus 2de of 3de hands kopen, hetzelfde als groep 2 denken alleen het geld er eigenlijk niet voor (over)hebben en zo naar goedkopere onderdelen gaat rondkijken of het zelf doen.

3 En je hebt de laatste, hieronder vallen de puristen die alles zo origineel mogelijk willen houden, maar het mag het liefst niets kosten en de groep die altijd ruim 10 jaar oud spul koopt (omwille van de afschrijving), of 15 jaar+ (gunstige fiscale bijtelling) en dan bijvoorbeeld onder invloed van instagram, #vanlife etc de meest extreme projecten gaan doen, out of the box denken en de wenkbrouwen van anderen doen fronsen.

En weet je wat; alle stromingen zijn hier op het forum vertegenwoordigd, en dat maakt een forum leuk en een onschatbare bron van informatie.
Zolang het forum leuk blijft en de sfeer leuk en gezellig, zal ik (af en toe) een bijdrage leveren.

En voor RoelandZ, ook voor de productie van accu's komen in de komende 2 jaar mooie oplossingen :knipoog

Groetjes en fijne jaarwisseling voor iedereen

Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op ma dec 30, 2019 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Peter73
Berichten: 278
Lid geworden op: di apr 03, 2007 12:28

Re: diesels

Bericht door Peter73 »

Mooi artikel idd. En eigenlijk weten we dat (helaas) allemaal maar een weg terug zal er niet zijn.

Overigens krijgt iedere bumperklevende Tesla van mij een keurig pluimpje hoor :knipoog
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle

freek
Berichten: 488
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 23:14

Re: diesels

Bericht door freek »

Wat mij nog het meest intrigeert is hoe de transformatie de komende jaren gaat verlopen. Ik denk dan met name aan de economische gevolgen. De voertuigbranche is nog steeds zeer arbeidsintensief van autoproducenten, toeleveranciers tot onderhoud. Het gaat in europa om miljoenen banen. Bij electrische voertuigen is dit een heel ander verhaal. Geen ingewikkelde motoren, vrijwel geen onderhoud, vrijwel geheel geroboticeerd, etc.
Ben heel benieuwd hoe de politiek dit gaat managen.
T4 tdi AXL syncro 2003, >600.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >400.000km
Citroen CX turbo2 1986

MGA1600
Berichten: 203
Lid geworden op: wo aug 21, 2019 9:34

Re: diesels

Bericht door MGA1600 »

freek schreef:
ma dec 30, 2019 11:49

Ben heel benieuwd hoe de politiek dit gaat managen.
.... ik zou zeggen...”hoe de (Europese) autobranche dit gaat managen......)

MGA1600
Berichten: 203
Lid geworden op: wo aug 21, 2019 9:34

Re: diesels

Bericht door MGA1600 »

Overigens mis ik het fenomeen Benzine-hybride in deze discussie.
Het beste van twee werelden: geen laad-stress, altijd een volwaardige benzinemotor achter de hand, veel minder accu grondstoffen-problematiek, laag verbruik (ik rij met mijn 5 m lange 7-zitter XC90 hybride gemiddeld 6.5 l/100 km ondanks het gewicht wat gelijk is aan mijn Multivan en zijn stroomlijn als een tuinhuisje)
Daarbij heel prettig tijdens met een heel groot koppel, stil, soepel en geen last van milieu zones. Laden doen we bijna uitsluitend thuis, we hebben een paar extra zonnepanelen om dat ‘gratis’ te kunnen doen.
On top; ze vallen voorlopig ook nog onder een (benzine) half-tarief zolang ze onder de 50 g uitstoot vallen (wat zelfs met mijn 400 pk+ XC90 het geval is)

Jammer dat deze technologie nog geen entree in de VW busjes heeft gemaakt. Volvo had het dus al, maar andere merken komen er in hun personenwagens nu ook mee (Mercedes, BMW, Porsche etc. )

Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 139
Lid geworden op: ma jun 27, 2011 18:21

Re: diesels

Bericht door autocaravana »

Lees vooral ook de disclaimer in het artikel die aangeeft dat er weinig deugt van de beweringen.

busbart
Berichten: 457
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 20:19

Re: diesels

Bericht door busbart »

Vreemd dat ze nu (terwijl de regeringen 100% elec. willen) met hybriden gaan komen!? wel een goede oplossing als je in de bush woont en de actiradius van een elec. niet voldoende is. maar ik voorzie problemen met die fijne benzine die we nu hebben, als die langer als 2 maanden in de tank zit veroudert die ook, en plakt dingen dicht zoals klepjes caburateurnaalden venturies etc. en als je dan veel op elec rijd, en weinig op benzine krijg je toch weer dure garagerekeningen...
Groet, Bart

freek
Berichten: 488
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 23:14

Re: diesels

Bericht door freek »

Hybride is typisch een resultaat van de transitie die nu plaats vindt en is een tijdelijke oplossing. En je ziet dat de politiek regiseert; de industrie is volgend en gaat pas echt aan de slag (investeten) als de omstandigheden ernaar zijn. En sommige fabrikanten zullen dit niet kunnen volgen en vallen om. Bij tesla staat minimalisatie van menselijke arbeid voorop: robots staken niet om meer loon om met elon musk te spreken. De duitse en franse industrie krijgt hier nog een hele zware dobber aan met zeer machtige bonden...
T4 tdi AXL syncro 2003, >600.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >400.000km
Citroen CX turbo2 1986

MGA1600
Berichten: 203
Lid geworden op: wo aug 21, 2019 9:34

Re: diesels

Bericht door MGA1600 »

freek schreef:
ma dec 30, 2019 14:34
Hybride is typisch een resultaat van de transitie die nu plaats vindt en is een tijdelijke oplossing. En je ziet dat de politiek regiseert; de industrie is volgend en gaat pas echt aan de slag (investeten) als de omstandigheden ernaar zijn. En sommige fabrikanten zullen dit niet kunnen volgen en vallen om. Bij tesla staat minimalisatie van menselijke arbeid voorop: robots staken niet om meer loon om met elon musk te spreken. De duitse en franse industrie krijgt hier nog een hele zware dobber aan met zeer machtige bonden...
De vrij plotselinge opkomst van hybrides heeft denk ik ook te maken met het feit dat de autofabrikanten voor het totaal-gemiddelde van hun geleverde auto’s cq productportfolio onder een uitstoot norm moeten blijven. Met plug-in hybrides is dat niet zo moeilijk, maar ook mild-hybrides helpen dat getal omlaag te krijgen. Inderdaad waarschijnlijk een tijdelijk verschijnsel totdat de elektrische auto en de infrastructuur daarvoor volwassen is geworden.
Persoonlijk vind ik het altijd jammer als mijn hybride overschakelt op brandstof want elektrisch rijden is echt super-comfortabel en voelt erg luxueus. Als een PIH een range van zeg 100-120 echte km elektrisch zou hebben, denk ik dat ik wel 90-95% van mijn ritten elektrisch zou kunnen rijden en ga ik de mijne meteen inruilen.... Haha .

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 28871
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: diesels

Bericht door Multivan Generation »

Ik mocht een tijdje terug een nieuwe leaseauto uitzoeken en wilde vol-elektrisch. Dat werd afgeschoten op onware beredenering en en achterhaalde aannames.

Dus toen gegaan voor een benzine hybride, best of both woelde, dacht ik nog. Afgeschoten met als reden, de milieu en uitstoot voordelen weg en niet op tegen het hogere verbruik op benzine op de snelweg waar jij 90% van je kilometers rijdt.

Dus ik moest op basis van totaal cost of ownership maar weer een diesel uitzoeken, gebaseerd op beweringen van de wagenparkbeheerder en leasemaatschappij.

Die diesel is over 2,5 jaar en 2 ton op de teller naar verhouding niets meer waard, maar dat vergeten ze voor het gemak even..

Dus bovenstaande kunnen ook afwegingen zijn.
Er staan nu overigens wel 3 elektrische auto's op het werk :bonk

Bij mijn vrouw op het werk zijn ze van 3 elektrische auto's in 2018 naar 22 in 2019 gegaan. Met als gevolg een laadpaal stoelendans en laadprotocol..
Als er maar een wil is...

Er is ook een vol-elektrisch Crafter op de markt gekomen, en voor het doel waarom die ontwikkeld is, de leefbaarheid in de steden verbeteren een prima stap.
En nee geen hele grote actie radius, maar de mensen die dat meestal meteen als argument neerleggen, rijden meestal minder als 50 km enkele reis en praten dus een andere groep na.

Ook ik ben benieuwd hoe de transitie gaat plaatsvinden en voor VW, inderdaad de vakbonden zijn machtig al zijn er al inleidende schermutselingen aan de gang.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

freek
Berichten: 488
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 23:14

Re: diesels

Bericht door freek »

het heeft niets meer met t4 of diesel te maken maar het blijft een interessant onderwerp ;-)
Ik moet altijd denken aan de ontwikkeling van de foto- en electronica-industrie na de oorlog. Misschien realiseren we het ons niet meer maar Duitsland was zeer groot in de optische- en foto-industrie: Leica, Rollei, Agfa, Zeiss-ikon, Voigtlaender. In 20 jaar tijd was daar niets meer van over en domineerde Japan de markt volledig. Dat kan met de europese autoindustrie ook gebeuren. In china gebeurt heel veel en nieuwkomers zoals tesla worden niet gehinderd door historie en 'oud denken'. Het wordt sowieso een heel interessant tijdperk.
T4 tdi AXL syncro 2003, >600.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >400.000km
Citroen CX turbo2 1986

Plaats reactie