Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hack raamschakelaar T4

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

hack raamschakelaar T4

Bericht door Chewbacca »

Beste mede-WJW-ers,

Omdat mijn raamschakelaar niet heel verfijnd afgewerkt zijn
20191124_121829.jpg
dacht ik op zoek naar originele...

Dacht ik gewoon stekkertjes omzetten en klaar... Wat blijkt nu: die huidige schakelaar is met 6 polen aangesloten: 2x plus, 2x min, en 2 schakeldraden. :bonk De originele van VW heeft 5 polen, waarvan 4 gebruikt: 1x plus, 1x min, 1x schakeldraad en een plus voor de verlichting.
Bij het bekijken van de motor blijkt deze van italiaanse makelijk, zal wel van fiat zijn, kon geen typenummer vinden maar "alzacristalli elettrico" gaf op google voldoende richting... en deze motor heeft slechts 2 aansluitingen.

Nu mijn vraag: ziet iemand een mogelijkheid om met de huidige motor de originele schakelaar aan te sluiten? Ikzelf niet namelijk...
Is het mogelijk om alleen de motor te vervangen voor een met 'steuergerät', of moet dan gelijk het gehele raammechanisme mee vervangen worden?
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: hack raamschakelaar T4

Bericht door RRider »

Als je een schema hebt (van de originele schakelaar), kan ik even met je meekijken. Volgens mij moet het gewoon te doen zijn, om er originele schakelaars in te zetten zonder het motortje te wisselen.

edit: kan natuurlijk zijn dat de originele schakelaar werkt met een weerstand, waardoor open en dicht op 1 schakeldraad kan. Dan zul je inderdaad een (originele) motor met steurergerat nodig hebben, en de kans is er dat dat niet op het huidige raammechanisme past.

Maar...de schakelaar heeft een 5e aansluiting, eerst maar kijken wat die doet. Misschien is iemand in de buurt handig met een multimeter?
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: hack raamschakelaar T4

Bericht door RRider »

Ok, ik heb het schema gevonden: https://www.t4-wiki.de/w/images/Elektri ... d_1996.jpg
De ombouw is mogelijk, maar dan zou je een aantal relais in moeten bouwen, dus eigenlijk je eigen "steuergerat" fabriceren. Heb ik wel eens eerder gedaan om elektrische ramen in te bouwen. Weet niet of het de moeite waard is.
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: hack raamschakelaar T4

Bericht door Chewbacca »

Dat schema had ik inderdaad ook gevonden om te kijken hoe deze schakelaar precies schakelt, dat ook even doorgemeten met de multimeter.
Weet jij wat in dat schema de kleine blokjes T4/1 etc zijn? TV18 en TV05 zijn de steekzekeringen?
S43 lijkt me een extra zekering.

Ben bang dat met extra relais het nog meer aanklooien wordt dan hoe het er nu al in is geprutst... ben eigenlijk best blij dat het werkt als je ziet hoe het geschakeld en aangesloten is :ie

zag deze op kleinanzeigen, zou ik daar wat aan hebben?
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 8-223-3369
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: hack raamschakelaar T4

Bericht door RRider »

De kleine blokjes zijn stekkerverbindingen. Ik vermoed dat die TV's thermische zekeringen zijn. S43 is dan de hoofdzekering in het systeem.
Als je de originele raammotor+ mechanisme inbouwt, is het handig als je ook de deurkabelboom inbouwt.
Plaats reactie