Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vocht? Niet te ontwasemen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vocht? Niet te ontwasemen

Bericht door Hanz »

Bij dit soort problemen is het zaak om systematisch de mogelijke oorzaken uit te sluiten.
Je schrijft dat er stilstaand geen probleem is maar dat de ramen beslaan zodra je de ventilator aanzet. Het lijkt er dus op dat de ventilator het vocht naar binnen blaast. Dit kan vochtige lucht van buiten zijn; het is de laatste weken behoorlijk nat geweest. Het kan ook vocht zijn dat zich ergens in de auto bevindt.
Als je de ventilatie op recirculatie zet dan blaas je de lucht binnen de auto in het rond en komt er in principe geen buitenlucht binnen. Als de ramen dan beslaan dan weet je dat ergens in de auto (teveel) vocht zit en moet je de zoektocht daarop richten.
Als de ramen niet beslaan, zet dan de recirculatie weer uit zodat er buitenlucht naar binnen wordt geblazen. Als dan de ramen beslaan dan weet je dat dit door vochtige buitenlucht komt. In dat geval moet je verder zoeken waarom de kachel/ventilatie de zaak niet droog krijgt. Doet de kachel het wel? Wordt de lucht wel langs de verwarming geleid? Werken alle kleppen nog goed en komt de luchtstroom uit de juiste openingen?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Vocht? Niet te ontwasemen

Bericht door arjanzevenaar »

ja precies, stap voor stap gaan kijken wat er gebeurt. Werkt je airco voor de volle 100% ? Doet je kachel het ?

Ik heb geen airco maar mijn ervaring is dat het ontwasemen bij een koude motor bij de T4 niet echt vlot gaat. Je verdamper is na enkele seconden koud zodra de motor start, deze ontrekt dus direct vocht, als je deze uitzet zal het vocht niet meer blijven "plakken" in de verdamper maar daarna condenseren op de koudste plek in de auto, dat is meestal de voorruit vooral als je net koude lucht daartegen hebt geblazen. Het is dus normaal dat je voorruit direct beslaat zodra je de airco uitzet. Als je wilt ontvochten is de regel dat je de lucht eerst koud maakt, daarna verwarmt en dan weer koud maakt, een soort van 3 traps raket. De eerste trap ontvochtigt, de tweede trap maak je de lucht warm (dit is dus droge lucht) om met de derde trap de lucht de gewenste temperatur te geven. dit zorgt voor droge lucht, dit wordt dan ook wel geen airco genoemd maar een automatisch klimaat systeem, daar hebben ze veel benamingen voor in de autoindustrie. De T4 heeft dat niet, hier moet je het zelf doen. Ik weet niet hoe de warmtewisselaars zijn geschakeld in de T4 maar mijn vermoeden is dat deze de lucht eerst koud maakt en daarna warm maar dat maakt eigenlijk ook niet zoveel uit. Als je dus wilt ontvochtigen moet je alles volluit aan zetten, de kachel, de airco en de ventilator op zijn hoogste stand bij een warme motor. Hierdoor ontvochtig je dus maximaal. Als na een uur nog steeds de ramen vochtig zijn dan is er zeker wat aan de hand met de slangen of met warmtewisselaars of is de lucht in de bus erg vochtig door andere oorzaken.
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Vocht? Niet te ontwasemen

Bericht door busbart »

Arjan, in jouw geval van alles aan zou ik ook nog een of twee ramen op een kier zetten zodat het vocht er wat sneller uitgeblazen kan worden.

en kijk nu eens op een koude avond, als de voorrruit net na een rit begint te "bedampen" waar dat dan begint, links en rechtsonder in de hoeken van het raam? 10 tegen een dat je voorruit lekt! :muur
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vocht? Niet te ontwasemen

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 17 dec 2019, 11:45 Bij dit soort problemen is het zaak om systematisch de mogelijke oorzaken uit te sluiten.
Je schrijft dat er stilstaand geen probleem is maar dat de ramen beslaan zodra je de ventilator aanzet. Het lijkt er dus op dat de ventilator het vocht naar binnen blaast. Dit kan vochtige lucht van buiten zijn; het is de laatste weken behoorlijk nat geweest.
Vandaar dat ik hiermee begon..
Interieurluchtfilters 1x per jaar of iedere 15000 km vervangen deed ik altijd..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Vocht? Niet te ontwasemen

Bericht door arjanzevenaar »

busbart schreef: 17 dec 2019, 12:04 Arjan, in jouw geval van alles aan zou ik ook nog een of twee ramen op een kier zetten zodat het vocht er wat sneller uitgeblazen kan worden.

en kijk nu eens op een koude avond, als de voorrruit net na een rit begint te "bedampen" waar dat dan begint, links en rechtsonder in de hoeken van het raam? 10 tegen een dat je voorruit lekt! :muur
Ligt eraan hoe nat het buiten is maar meestal is het buiten minder vochtig dan binnen dan helpt dat ook.

Het belangrijkste is koelen en verwarmen tegelijk. Hoe groter de temperatuur verschillen hoe beter je ontvochtigd. Ook hoe vaker je dit herhaalt hoe droger de lucht wordt. Dus ramen open zetten helpt echter maar na een tijdje kan je beter alles dichtzetten en verse lucht via de verwarming naar binnen laten stromen. Deze wordt dan ook direct ontvochtigd.
Dalverian
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 okt 2016, 12:02

Re: Vocht? Niet te ontwasemen

Bericht door Dalverian »

Bedankt voor jullie tips.
Ik ga er weer mee aan de gang. Ik update mijn progress.
Wederom bedankt allemaal
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Vocht? Niet te ontwasemen

Bericht door krekwakwol »

Ik heb op mijn T4 zijwindschermen gemonteerd en kan daardoor de voordeurruiten altijd op een kier laten staan zonder dat het inregend. Het waait altijd een beetje door en je ziet van buiten af niet dat de ramen op een kier staan.
Het is niet de oplossing voor jou probleem, maar het houd mijn bus wel vochtvrij van binnen en om de kosten hoef je het niet te laten.

https://www.laudorshop.nl/contents/nl/d ... er_t4.html
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Dalverian
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 okt 2016, 12:02

Re: Vocht? Niet te ontwasemen

Bericht door Dalverian »

Heb ik.
Ben even niet thuis en m'n bus staat op blokken ivm koppeling as hoezen rubbers fusee stuurkogels etc. Dus kan het zo snel allemaal even niet proberen.
Ik update als ik meer nieuws heb.
Bedankt voor het meedenken
Plaats reactie