Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vocht? Niet te ontwasemen

vragen over de T4
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: Vocht? Niet te ontwasemen

Bericht door STEGMA »

Multivan Generation schreef: 29 nov 2019, 18:36 @ Dalverian,
heb je het interieurluchtfilter al vervangen,
en zo ja, is het daarmee beter geworden?
Schijnt afgelopen dinsdag vervangen te zijn.... :zwaai
Dalverian
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 okt 2016, 12:02

Re: Vocht? Niet te ontwasemen

Bericht door Dalverian »

Chewbacca schreef: 29 nov 2019, 10:14 Blijkbaar wordt ergens in het traject de lucht vochtig, of de lucht die al in de auto is is vochtig.

Kan het een lekke warmtewisselaar van de kachel zijn? Verbruik/verlies je koelvloeistof?
Dat was idd mijn idee.
Geen verlies van koelvloeistof. Geen zoetige geur. Na een lange rit vandaag (9 uur) onderweg na een paar uur enigsinds houdbaar gekregen. Onderweg veel spelen met wel airco geen airco etc. Maar alle ramen zeek het vocht van af.. Vooruit 3/4 ontdaan van vocht.. Zijraam 1/2. Ramen van de 2e zitrij (dubbele cabine bus) dropen van het vocht.
Multivan Generation schreef: 29 nov 2019, 18:36 @ Dalverian,
heb je het interieurluchtfilter al vervangen,
en zo ja, is het daarmee beter geworden?
Ja vervangen. Nee gaf geen verbetering

Ik waardeer jullie meedenken enorm!
Overigens is het met regen / mist wel erger. Morgen eens ff alle kanaaltjes van afwatering goed nakijken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vocht? Niet te ontwasemen

Bericht door Multivan Generation »

En even een vochtvreter in de bus(niet vergeten als je gaat rijden), of een keramisch kacheltje?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Dalverian
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 okt 2016, 12:02

Re: Vocht? Niet te ontwasemen

Bericht door Dalverian »

Multivan Generation schreef: 29 nov 2019, 21:22 En even een vochtvreter in de bus(niet vergeten als je gaat rijden), of een keramisch kacheltje?
Heb al een electrische ontvochtiger 24 uur in de auto gehad. Was okm niet de oplossing.
Volgens mij zie ik iets over het hoofd. Of. Moet ik het gewoon opgeven.
Chris1974
Berichten: 235
Lid geworden op: 12 okt 2018, 22:39

Re: Vocht? Niet te ontwasemen

Bericht door Chris1974 »

Ik heb een keer een lek rubber van de kofferbak gehad in een personenwagen. Daardoor lag er een plas water in de kuip van het reservewiel waardoor de auto altijd vochtig bleef. Misschien is er zoiets aan de hand? Ergens een opeenhoping van vocht?
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Vocht? Niet te ontwasemen

Bericht door Beckontheroad »

Heb je al onder de vloerbedekking gekeken of het daar droog is?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Vocht? Niet te ontwasemen

Bericht door Olaf »

[quote

Kan het een lekke warmtewisselaar van de kachel zijn? Verbruik/verlies je koelvloeistof?
[/quote]
Dat was idd mijn idee.
Geen verlies van koelvloeistof. Geen zoetige geur. Na een lange rit vandaag (9 uur) onderweg na een paar uur enigsinds houdbaar gekregen. Onderweg veel spelen met wel airco geen airco etc. Maar alle ramen zeek het vocht van af.. Vooruit 3/4 ontdaan van vocht.. Zijraam 1/2. Ramen van de 2e zitrij (dubbele cabine bus) dropen van het vocht.
Multivan Generation schreef: 29 nov 2019, 18:36 @ Dalverian,
Airco gewoon aan laten staan, totdat alles droog is!
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Vocht? Niet te ontwasemen

Bericht door Lutra »

Vochtvreter in de bus zetten?
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vocht? Niet te ontwasemen

Bericht door Hanz »

Wat ik tot nu toe lees:
Als je een tijd in de stilstaande auto zit is er niets aan de hand; dus het komt niet van menselijk vocht (uitademing, zweet, natte kleren).
Als de airco draait is het vocht snel weg: de airco trekt het vocht uit de auto en voert dit als condens af, dat werkt dus goed.
Filter en slangen zijn in orde.
Zodra je de ventilator aanzet beslaan de ramen: Dan lijkt mij dat er ergens in het buizensysteem van de verwarming vocht zit dat door de ventilator naar binnen wordt geblazen.
Of de boel open gooien om dat na te kijken, of gewoon de airco aan laten staan tot het vocht verdwenen is.
Je kan ook proberen om met een vochtmeter te kijken of er inderdaad water in het verwarmingssysteem zit.
Water in portieren of vloerbedekking lijkt mij niet waarschijnlijk. Als je warme lucht direct op de ruit blaast dan kan dat niet van invloed zijn.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Dalverian
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 okt 2016, 12:02

Re: Vocht? Niet te ontwasemen

Bericht door Dalverian »

Hanz schreef: 30 nov 2019, 13:26 Wat ik tot nu toe lees:
Als je een tijd in de stilstaande auto zit is er niets aan de hand; dus het komt niet van menselijk vocht (uitademing, zweet, natte kleren).
Als de airco draait is het vocht snel weg: de airco trekt het vocht uit de auto en voert dit als condens af, dat werkt dus goed.
Filter en slangen zijn in orde.
Zodra je de ventilator aanzet beslaan de ramen: Dan lijkt mij dat er ergens in het buizensysteem van de verwarming vocht zit dat door de ventilator naar binnen wordt geblazen.
Of de boel open gooien om dat na te kijken, of gewoon de airco aan laten staan tot het vocht verdwenen is.
Je kan ook proberen om met een vochtmeter te kijken of er inderdaad water in het verwarmingssysteem zit.
Water in portieren of vloerbedekking lijkt mij niet waarschijnlijk. Als je warme lucht direct op de ruit blaast dan kan dat niet van invloed zijn.
Dat is idd de opsomming. Bedankt. Ik wil de vochtmeting idd wel proberen. Mogelijk dat het ergens in het kachel systeem loopt. Maar van waar dan. Ik denk dat het dash open moet....
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Vocht? Niet te ontwasemen

Bericht door busbart »

Ik denk dat je bij regen eens links en rechts op de bulten van de wielbakken voor moet kijken of die niet nat zijn, het gebeurt maar al te vaak dat de kit waarmee de voorruit gelijmd zit indroogt,krimpt en lekt.
natuurlijk in de linker en rechter onderhoek van de voorruit. enige remedie die ik daarvoor ken; voorruit vervangen.
Groet, Bart
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: Vocht? Niet te ontwasemen

Bericht door RobS »

Ik begrijp dat je je wagen nog niet zo lang hebt. Is een beetje een open deur, maar heb je al eens een paar uur gereden met de kachel+airco flink aan?

Als noodoplossing tot het verholpen is: een 10liter zak houtkorrels, voor in de kattebak, werkt fantastisch als vochtvreter.
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
rrmwessels
Berichten: 77
Lid geworden op: 06 aug 2012, 22:39

Re: Vocht? Niet te ontwasemen

Bericht door rrmwessels »

Toevallig heb ik hetzelfde probleem. Bij mij is het ook bijna niet te ontwasemen. Nu was het bij mij wel zo dat de radiator van de verwarming lekte. Dat is inmiddels verholpen maar het blijft moeizaam gaan. Nu is het misschien nog restvocht. Maar ik hoor het graag als je iets aanwijsbaar vindt....
Dalverian
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 okt 2016, 12:02

Re: Vocht? Niet te ontwasemen

Bericht door Dalverian »

Helaas tot op heden nog geen oplossing
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Vocht? Niet te ontwasemen

Bericht door Olaf »

Heb je de deukbekleding er nog af gehad ? Die zakken met isolatie er achter willen ook nog wel eens helemaal vol met water gaan zitten.

Groeten, Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Plaats reactie