Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lukt dat, zelf een krukaspoelie van een T4 afkrijgen?

vragen over de T4
Plaats reactie
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Lukt dat, zelf een krukaspoelie van een T4 afkrijgen?

Bericht door pwhooftman »

Sinds een tijdje maakt de motor een wat naar klapperend/schurend geluid na het starten, vooral als hij koud is. Eerst verdacht ik de uitlaat (pakking en beugels vervangen), maar omdat de motorplaat er toch af ging kon ik eens naar de krukaspoelie kijken.

Nou,

- het rubber is gescheurd
- het geluid komt daar vandaan
- als de motor loopt zie ik de multiriem een beetje dansen
- en er zit beweging in, zie dit filmpje https://photos.app.goo.gl/KfmRWUVmkAHir5P38

Twee vragen:
- is het te doen om de middelste bout los te krijgen ? Ik heb geen brug, dus het zou op straat moeten. En ik zou zelf nog een blokkertool moeten fabrieken. Ik weet dat de bout 160 nm vast moet + 180 graden, en er waarschijnlijk een pijp van 1,5 meter nodig is (en dan hopen dat de 1/2 inch dopsleutel het houdt). Ik heb een slagmoersleutel, maar een semi amateur compressortje wat tot (ik meen) 8 bar gaat. Het lijkt niet onmogelijk, maar wie heeft het zelf gedaan en kan zeggen of het mee- of tegenvalt?
- kun je de poelie nu wel of niet vervangen zonder de timing te verknoeien? De aandrijving van de distributieriem zit er achter, en zolang die poelie met een spie op de krukas zit, is er niks aan de hand toch? (Distributieriem is vorig jaar vervangen, althans volgens de sticker bij de radiateur. De riem ziet er ook goed uit, dus dat lijkt te kloppen.

Als indicatie van mijn handigheid: zelf de koppeling vervangen is goed gelukt. En vroeger heb ik meerdere malen motorblokken uit auto's getild.
Ik zou het eerst met de luchtsleutel kunnen proberen, of met de startmotor truc, maar dan moet ik wel weten of de timing in tact blijft als ik alleen de poelie verwijder.

O ja, 2.5 TDI motorcode AJT
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Lukt dat, zelf een krukaspoelie van een T4 afkrijgen?

Bericht door pwhooftman »

Kon toch niet wachten, dus de middelste bout is inmiddels los met de startmotor methode : derde tikje van de startmotor was raak. Ik heb de poelie er nog op laten zitten totdat de nieuwe binnen is. En nog even goed verder kijken of de distributie op tijd blijft als ik de poelie er af haal.
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Lukt dat, zelf een krukaspoelie van een T4 afkrijgen?

Bericht door Olaf »

Vervang ook de bout en het diamant schijfje !
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lukt dat, zelf een krukaspoelie van een T4 afkrijgen?

Bericht door Multivan Generation »

De trillingsdemper kun je vervangen zonder dat de timing verloopt.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Lukt dat, zelf een krukaspoelie van een T4 afkrijgen?

Bericht door pwhooftman »

Multivan Generation schreef: 29 jan 2020, 20:14 De trillingsdemper kun je vervangen zonder dat de timing verloopt.
Groeten Peter
Top, dank!

Nieuwe poelie, plus nieuwe bout en diamantschijfje is besteld.
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Lukt dat, zelf een krukaspoelie van een T4 afkrijgen?

Bericht door pwhooftman »

De poelie is binnen.

De T4-wiki voorspelt dat je met een 'normale' dopsleutel set van 1/2 inch niet de 180 graden voorbij 160nm zal halen omdat het gereedschap het zal begeven. Geadviseerd wordt een set met 3/4 aandrijving te gebruiken.

Wie heeft zo'n set te leen (wringijzer & 27mm dop)? Liefst omgeving Rotterdam. Of is het iemand wel eens gelukt met zijn 1/2 inch wringijzer en dop?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lukt dat, zelf een krukaspoelie van een T4 afkrijgen?

Bericht door Multivan Generation »

Wringijzer kost niet veel hoor. Ik was voor een half inch 60 cm iets van 16 euro kwijt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Lukt dat, zelf een krukaspoelie van een T4 afkrijgen?

Bericht door pwhooftman »

En nog een 27mm dop, en een paar verlengstukken om buiten de wielkuip te komen en er een meter pijp op te kunnen zetten, had ik bedacht tenminste. Op zich ben ik inderdaad voor 50 - 75 euro wellicht wel klaar, maar de kans dat ik het dan nog een keer gebruik is erg klein, vandaar...
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Lukt dat, zelf een krukaspoelie van een T4 afkrijgen?

Bericht door pwhooftman »

Nou, het is gelukt.

Bij https://www.hbm-machines.com/ een 3/4 doppenset gekocht voor 79,99. Daarin zitten 3 verlengstukken (200, 150, 100 mm), en daarmee kwam ik precies buiten de wielkuip, zodat ik draairuimte had. Vervolgens eerst de 4 M8 imbusbouten op 20 Nm en de centrale bout op 160Nm.
Het 180 graden doordraaien van de centrale bout ging goed, maar mijn zelfgemaakte hulpstuk hield het maar nét, zie hoe het 40x40 hoekstaal is verbogen :groteogen En ik denk dat de verlengstukken wel zo'n 20-30 graden tordeerden bij het vastdraaien, dus een doppenset met een 1/2 aansluiting had ik finaal afgedraaid (die voelde ik met de eerste 160Nm al flink veren.

Het rare geluid is weg, maar het rubber van de oude poelie was nog lang niet door en door gescheurd (een halve cm diep denk ik), en ook de nieuwe poelie kan iets bewogen worden als je wrikt met een schroevendraaier. Blijkbaar waarschuwt zo'n poelie al vroeg dat ie begint te scheuren :-). De oude centrale bout was 0,7 mm langer dan de nieuwe, dus die lijkt ook wel goed vastgedraaid geweest, al weet je niet of die een keer hergebruikt is Ik heb ook kunnen zien dat de distributieriem inderdaad vrij nieuw is, en ook de spanrol en de waterpomp zagen er nieuw uit, dus de sticker liegt niet :-).

Ook wel interessant: aan de achterkant van de oude poelie is te zien dat de distributieriem de neiging heeft naar buiten te lopen: er is een patroon van glimmende kuiltjes ingesleten op het punt waar de riem het riemwiel op- en afloopt.
20200206_143247.jpg
20200206_143254.jpg
20200203_232940.jpg
.
Herman1945
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 mar 2018, 16:33

Re: Lukt dat, zelf een krukaspoelie van een T4 afkrijgen?

Bericht door Herman1945 »

En hoe denk je hem vast te krijgen ?
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Lukt dat, zelf een krukaspoelie van een T4 afkrijgen?

Bericht door pwhooftman »

Hij zit vast....., daar gaat mijn bericht over.
Plaats reactie