Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

intercooler reinigen ?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1156
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

intercooler reinigen ?

Bericht door brugseb »

Heeft er iemand een linkje naar een uitleg hoe je de buizen van de intercooler en EGR klep kunt reinigen?
Rij met een AXG 151 pK die tegenspartelt als je veel vermogen vraagt - start goed, rijdt lekker indien onbelast, maar boven de 120 km/u of met veel belading geeft de motor naar mijn gevoel te weinig.
Ook nog steeds even een fluitend geluid bij flink gas geven...
Timing zou goed staan (uitgelezen), kleppendekselpakking vervangen (lekte), circuit intercooler laten afpersen (3 bar)... wil nu nagaan of er niet teveel olie/smurrie in het circuit hangt.
Alle tips welkom, waarvoor dank :zwaai
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: intercooler reinigen ?

Bericht door Multivan Generation »

Rijdend uitlezen en loggen gaat je meer en sneller duidelijkheid geven..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: intercooler reinigen ?

Bericht door Pascal-141 »

interkoeler demonteren , op de werkbank leggen , en een voorraad remmenreiniger halen .
Dan de interkoeler boven een opvangbak en de remmenreiniger door de interkoeler laten lopen . Aan 1 zijde er in gieten en ondertussen wat rondklotsen met de interkoeler zodat de reiniger in alle hoeken loopt , en aan de andere zijde er uit laten lopen .
En dat meerdere keren herhalen tot er geen olie meer mee uitkomt.

Dan de interkoeler een tijdje laten liggen (de remmenreiniger die er eventueel nog inzit ,laten verdampen , eventueel ook eens goed doorblazen met perslucht.)
Dan interkoeler terug monteren .

Reinig dan meteen de slangen en alu buizen ook meteen even , je bent dan toch bezig. :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1156
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: intercooler reinigen ?

Bericht door brugseb »

Klinkt als een heerlijk werkje voor een vrije dag :bonk
@ Peter: mijn garage zou ze uitgelezen hebben, geen foutmeldingen, waarden "goed"...
Is echt dat beetje extra wat je verwacht als je het nodig hebt, dat er niet komt. Vandaar dat ik eerst het circuit wil proper hebben. Geen lekkages gevonden, nieuwe luchtfilter voorzien, nu de circulatie...
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: intercooler reinigen ?

Bericht door Erdem50 »

Met alle respect, je gaat nu dingen doen omdat je denkt of vind dat je te weinig vermogen hebt......

Heb je vergelijkingsmateriaal? Of eens op de rollenbank dan kan je meteen zien hoeveel hij eruit drukt.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: intercooler reinigen ?

Bericht door Multivan Generation »

brugseb schreef: 30 jan 2020, 08:59 @ Peter: mijn garage zou ze uitgelezen hebben, geen foutmeldingen, waarden "goed"...
Uitlezen om te kijken of er fouten in staan is echt wat anders als rijdend loggen en de actuele meetwaarden tijdens het rijden beoordelen..
Je kunt als je wilt wel eens langskomen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1156
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: intercooler reinigen ?

Bericht door brugseb »

Hoi Erdem
terechte opmerking... maar ik reed met een 102pK van hetzelfde model gedurende een week vorig jaar, nu met een 151pK. Zou je toch mogen verwachten dat die meer reserve heeft en vlotter autosnelweg doet? Rond de EGR klep is ie sowieso smerig, dus met poetswerk in- en uitwendig verlies ik niks; win ik niks, dan weet ik het ook weer :knipoog .

@Peter - kan jij rijdend uitlezen? Anders moet ik toch die plas eens oversteken (of als je hier je toer voor je werk doet).
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: intercooler reinigen ?

Bericht door Multivan Generation »

brugseb schreef: 30 jan 2020, 15:07
@Peter - kan jij rijdend uitlezen? Anders moet ik toch die plas eens oversteken (of als je hier je toer voor je werk doet).
ja dat kan ik prima..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie