Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vervangen distributie riem(en) T4 2002 Diesel

vragen over de T4
busbart
Berichten: 541
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 20:19

Re: Vervangen distributie riem(en) T4 2002 Diesel

Bericht door busbart »

Ik vind dat onlogisch in de zin dat ik daar nog nooit van gehoord heb. en deze 5 cilinder ken ik ook nog niet zó goed.
van waar kom je dan bij de smeeroliepomp?
(met de motoren die ik ken langs het oliecarter?)
en wat is een kilometrage waarbij aangeraden word deze pomp te vervangen?
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30951
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vervangen distributie riem(en) T4 2002 Diesel

Bericht door Multivan Generation »

Zie hier:


Je ziet de centrale krukas bout, daarmee zet je normaal gezien de trillingsdemper vast,
daarachter zit het onderste distributie tandwiel en daarachter dus zit de oliepomp.

Vervangen is afhankelijk van schade, maar na 3 a 4 ton kun je er eens over na gaan denken.
Bijlagen
oliepomp pakking
oliepomp pakking
oliepomp
oliepomp
ingebouwde toestand
ingebouwde toestand
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
busbart
Berichten: 541
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 20:19

Re: Vervangen distributie riem(en) T4 2002 Diesel

Bericht door busbart »

fijn, dank je voor de uitleg.
Groet, Bart
Harry55
Berichten: 27
Lid geworden op: ma apr 05, 2021 23:49

Re: Vervangen distributie riem(en) T4 2002 Diesel

Bericht door Harry55 »

Vervangen distributie.

Nu is er in mijn bus 40000 km gereden in totaal 11 jaar. Riem is daarvoor vervangen.
Riem vervangen lijkt me goed gezien leeftijd.
Maar gezien km ook waterpomp en dergelijke?

Harry
koensch
Berichten: 656
Lid geworden op: di sep 27, 2011 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Vervangen distributie riem(en) T4 2002 Diesel

Bericht door koensch »

busbart schreef: do apr 29, 2021 21:37 fijn, dank je voor de uitleg.

even aanvullend.... een poos geleden (ca 8 jaar?) merkte ik dat er een beetje olie lag op de plek waar ik mijn auto meestal parkeerde. Wetende dat en een beschermplaat onder de auto zit, kan dit niet zomaar een paar verdwaalde druppels zijn geweest.

bij een eerst volgede onderhoudsbeurt heeft toen mijn garage daarna gekeken, Conclusie : komt vermoedelijk ergens uit de buurt van de oliepomp vandaan.
Omdat ik toen toch dichtbij de 90k beurt zat, hebben ze bij PON dit toen alvast in het dossier opgenomen en heb ik nog een jaartje doorgereden.
Toen bij de getanderiem vervanging bleek niet allen de pakking iets te lekken, maar ook was de behuizing van de oliepomp doorgezweten. De hele rats maar vervangen, het spul ligt toch open.

met dit soort km standen loop je tegen de grenzen aan van het planmatig onderhoud en moet je rekening houden met zaken die niet in het onderhoudsschena zitten.
Zo heb ik dit jaar de versnellingsbak olie laten vervangen, zat er intussen ook al weer 300k km in. De kosten van 3L olie wegen niet op tegen de prijs van een ruilbak. Op naar de 700k!
Laatst gewijzigd door koensch op vr apr 30, 2021 8:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +640.000km
koensch
Berichten: 656
Lid geworden op: di sep 27, 2011 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Vervangen distributie riem(en) T4 2002 Diesel

Bericht door koensch »

Harry55 schreef: do apr 29, 2021 23:09 Vervangen distributie.

Nu is er in mijn bus 40000 km gereden in totaal 11 jaar. Riem is daarvoor vervangen.
Riem vervangen lijkt me goed gezien leeftijd.
Maar gezien km ook waterpomp en dergelijke?

Harry
waterpomp: de praktijk wijst uit dat als de waterpomp stuk gaat je een hele grote kans hebt dar deze de getande riem meeneemt. Een onderdeel van ca €80 welke een schade veroorzaakt van €2500.

Mijn garage heeft me vroeger geadviseerd "alles" mee te nemen wat stuk kan gaan. De waterpomp vervanging zit niet in het geplande onderhoud. Als je niks doet wacht je totdat tie stuk gaat. De gevolgen hangen dan af hoe die stuk gaat.

Bij elke 90k beurt laat ik alles vervangen, waterpomp, spanrollen, etc,etc en als het nodig is de oliepomp. dit is niet het moment om een paar tientjes te besparen.

Goede onderdelen gebruiken en een goeie ervaren garage/monteur kost gewoon zn geld, ze werken er hard voor.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +640.000km
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10416
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vervangen distributie riem(en) T4 2002 Diesel

Bericht door Pascal-141 »

busbart schreef: do apr 29, 2021 20:48 Ik vind dat onlogisch in de zin dat ik daar nog nooit van gehoord heb. en deze 5 cilinder ken ik ook nog niet zó goed.
van waar kom je dan bij de smeeroliepomp?
(met de motoren die ik ken langs het oliecarter?)
en wat is een kilometrage waarbij aangeraden word deze pomp te vervangen?
Gezien de leeftijd van de T4 komt het steeds vaker voor dat ze aan distributiezijde wat olie beginnen te lekken. Soms is dat maar een drupje , soms hangt zowat de halve onderkant van de T4 volgespat met olie .
De laatste paar jaren heb ik er al meerdere gehad die daar (bij de oliepomp) gaan lekken.
Eens ze pakweg 300.000km hebben , adviseer ik om bij de volgende distributiewissel ook eens de oliepomp mee te vervangen (en dus niet alleen de pakking) . Met een verse oliepomp heeft de motor weer optimale oliedruk , en dat komt de levensduur van de motor alleen maar ten goede. Nadat bij mijn zwarte T4 de oliepomp vervangen werd , was het bij een koude start een hoorbaar verschil dat de hydraulische klepstoters niet meer tikten in de eerste paar seconden na de start (door de hogere oliedruk met de nieuwe pomp). Ik ben nogal gevoelig aan dergelijke mechanische geluiden , dus dat viel me meteen op.
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1005
Lid geworden op: do nov 20, 2014 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Vervangen distributie riem(en) T4 2002 Diesel

Bericht door brugseb »

Is in het verleden al eens een topic geweest, maar zijn er bepaalde sets (riem, pomp, spanners) die de voorkeur hebben wat het merk betreft? Febi, SKF, Gates,... er lijken veel aanbieders te zijn.
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30951
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vervangen distributie riem(en) T4 2002 Diesel

Bericht door Multivan Generation »

De riemen zou ik van contitech nemen, die piepen ten minste niet.
Die van Gates soms wel..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie