Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aircovraag westfalia.

vragen over de T4
Plaats reactie
RuVo
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 jun 2018, 00:07
Locatie: Westland

Aircovraag westfalia.

Bericht door RuVo »

Afgelopen jaar is er een groot gedeelte van de aircoinstallatie vervangen, o.a. drukregelaar, condensor en droger, en compressor. en afgevuld met 1050 gr. koelmiddel. Heeft al die tijd goed gewerkt, werkt nu ook nog, maar de poelie/magneetkoppeling maakt veel herrie bij het inschakelen. Het geluid begint met het slippen van de (ook vervangen) multieriem, daarna draait de pomp goed maar blijft de herrie goed hoorbaar. Bij het uitschakelen van de airco is het geluid weg. Nu ben ik niet zeker van de vulhoeveelheid bij deze uitvoering. Onder de kap staat vermeld 1050 gram. Maar ik twijfel of dit niet teveel is. Volgens specificaties is de westfalia uit 2002 uitgerust met een dubbele airco. Climacontrol ook met voor en achter vermelding, en een bediening gemonteerd op de linker B-stijl voor de achterzijde.
Onder de auto kan ik de leidingen volgen tot ongeveer in het midden van de camper maar daar zijn de rubber leidingen afgedopt.
Mijn vraag aan jullie is: Hoe kan ik goed controleren of er werkelijk nog een dubbel systeem inzit?
En als het een dubbel systeem ga ik er vanuit dat er ook een tweede verdamper moet zijn, weet iemand van jullie waar ik die kan vinden?
Ik hoop dat er iemand bij de weetjewellers zit die hier ervaring mee heeft. Eind van de week gaat de compressor gewisseld worden voor een nieuwe (garantie) maar uiteraard moet het systeem afgevuld worden met de juiste hoeveelheid om schade en storing in de toekomst te voorkomen.
california event 2002 axg :T5cruisin
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Aircovraag westfalia.

Bericht door J vd Pal »

Een 2002 Westfalia heeft geen, helaas, tweede airco. Wat er wel zit is een verwarming/ventilatie voor de achter passagiers geregeld door de bediening aan de linkerzijde. Deze zuigt lucht aan via de instapbak en laat de lucht via de rechter uitstromer weer terug het interieur in.

De tweede airco die bijvoorbeeld wel in sommige Caravelles ingebouwd zit, zit achterin boven de rechterwielkast ingebouwd.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
RuVo
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 jun 2018, 00:07
Locatie: Westland

Re: Aircovraag westfalia.

Bericht door RuVo »

J vd Pal schreef: 07 jun 2020, 15:00 Een 2002 Westfalia heeft geen, helaas, tweede airco. Wat er wel zit is een verwarming/ventilatie voor de achter passagiers geregeld door de bediening aan de linkerzijde. Deze zuigt lucht aan via de instapbak en laat de lucht via de rechter uitstromer weer terug het interieur in.

De tweede airco die bijvoorbeeld wel in sommige Caravelles ingebouwd zit, zit achterin boven de rechterwielkast ingebouwd.
Je bedoelt dan de bediening boven het aanrecht, maar de bediening voor de airco op de linker b- stijl werkt dus gewoon via 1 syteem en verdamper, met een verdeling voor de voorzijde en achterzijde? De vulhoeveelheid voor een enkel systeem kan dus idd 1050 gram zijn? Ik ga wel ff checken ra in/boven de de rechterwielkast, maar waarschijnlijk zal ik niks vinden omdat de aircoleiding onder de auto in het midden afgedopt is. Dank voor je input Jasper.
california event 2002 axg :T5cruisin
Plaats reactie