Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gebroken achterveer, wie heeft er eentje/twee

vragen over de T4
Plaats reactie
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Gebroken achterveer, wie heeft er eentje/twee

Bericht door pwhooftman »

Ik krijg zojuist bericht van de APK keurmeester dat van één van beide achterveren de onderste winding is afgebroken.

Wat adviseren jullie: twee nieuwe veren (welke?), of de ene of beide vervangen door een gebruikt exemplaar? En wie heeft er eentje of twee liggen, omgeving Utrecht of Rotterdam (of evt. Amsterdam)?

Snelheid is belangrijk, ik ga morgen een weekendje weg en daarna zou ik ze er graag opzetten en direct langs de garage om de APK te regelen.
Een setje nieuw is er vanaf 60 euro, maar als iemand ze heeft liggen gaat dat nog sneller waarschijnlijk :-)

2002 LWB 2.5 Tdi 88pk, ik denk dat het de standaardveren zijn, hij ligt niet overdreven hoog of laag.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Gebroken achterveer, wie heeft er eentje/twee

Bericht door Snautzer »

Op eldiape.nl staat een staatje met kleurcoderingen en het aantal kg wat ze kunnen hebben. Hangt dus af wat voor bus je hebt en wat je er mee wil doen.

Als je sterke transporter veren onder een multivan zet gaat zijn kont omhoog.en veert het ook stugger..
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Gebroken achterveer, wie heeft er eentje/twee

Bericht door pwhooftman »

Tja, de kleur is.... roestbruin. Het meeste van de plastic coating is verdwenen, dus een kleurcodering is niet meer te zien.

Het zijn 3 grote wikkelingen, aan iedere kant nauwer lopend naar een kleinere wikkeling. De diameter van het verenstaal is ca. 20mm, en de doorsnee van de veer ca 15 cm.

Het chassisnummer begint met wv1, het is nu een camper LWB 2002 2.5 AJT, vroeger was het dus een gewoon werkbusje.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gebroken achterveer, wie heeft er eentje/twee

Bericht door Multivan Generation »

Kun je een foto van de zijkant van je bus plaatsen, zodat we een indruk van de huidige hoogte kunnen krijgen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Gebroken achterveer, wie heeft er eentje/twee

Bericht door pwhooftman »

Omdat het een camper is zal hij niet zwaar meer beladen worden. Dus als ik https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/tran ... 11-511000/ raadpleeg zal het in geval nieuwe veren gewoon de witte worden, https://7zap.com/en/part/VAG/701511105C/ (tenminste, een aftermarket exemplaar)

Dus gebruikte witte lijken mij ook prima.
$_86 (29).jpg


Edit: weetje(wel): voor deze prijs kan ik ze net zo goed thuis laten bezorgen, er wordt aangegeven dat ze voor een California zijn met korte of lange wielbasis. Dan zit ik goed, lijkt me.

https://www.autodoc.nl/ridex/13632563
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Gebroken achterveer, wie heeft er eentje/twee

Bericht door Hanz »

Waarom niet gewoon twee nieuwe veren? Zo'n vermogen kosten die nu ook weer niet. Je bent dan weer voor jaren klaar en je weet zeker dat je twee dezelfde veren hebt, dat is voor de stabiliteit wel prettig.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gebroken achterveer, wie heeft er eentje/twee

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 16 jul 2020, 19:30 Waarom niet gewoon twee nieuwe veren? Zo'n vermogen kosten die nu ook weer niet. Je bent dan weer voor jaren klaar en je weet zeker dat je twee dezelfde veren hebt, dat is voor de stabiliteit wel prettig.
+1
En je weet 100% zeker dat beide veren even hoog zijn en hetzelfde reageren.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Gebroken achterveer, wie heeft er eentje/twee

Bericht door Snautzer »

+2. Overigens voor jaren klaar kan je je nog wel eens vergissen. Zeker de sterke veren onbelast zijn nogal breek gevoelig. Een cali is best zwaar. Zou voor multivan veren gaan.
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Gebroken achterveer, wie heeft er eentje/twee

Bericht door pwhooftman »

Dank voor alle reacties, voor ruim 50 euro worden er twee nieuwe thuisbezorgd, dus dat gaan we doen.

Ik heb even opgezocht: een VW T4 2,5DI 102PK California Freestyle Automaat weegt leeg 2088, de mijne leeg 1965. Die ruim 100 kilo zal er wel bijgekomen zijn met de inrichting voor camper, bovendien rijden er continu 70 liter water, krik, sneeuwkettingen, camperstoelen etc. mee...

Dus ik ga voor degene die bij Autodoc aangeduid worden als geschikt voor California 2920 3n 3320 mm wielbasis. Als ie dan op zijn neus gaat staan breek ik wel een stukje van de veer af :jump

Edit: bovendien komt de gespecificeerde dikte van 19.5 mm overeen met wat ik nu meet, andere aftermarket veren meten 18 mm doorsnee
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Gebroken achterveer, wie heeft er eentje/twee

Bericht door pwhooftman »

Even een terugkoppeling: de Ridex veren van een aantal posts hierboven gemonteerd, ondanks dat ze een stuk korter zijn zitten ze toch klem als de schokbreker weer vast zit, en de rijhoogte is ietsje toegenomen. Tijdens het rijden merk ik geen verschil. De buitenste windingen van de originele veren zijn dunner, maar de laatste winding lag in onbeladen toestand al zo ongeveer op de veerschotel.

De- en montage is een makkie, de onderste bouten van de schokdempers gingen redelijk eenvoudig los.

De set werd thuisbezorgd voor 57 euro...
20200721_201029_HDR.jpg
20200721_194311.jpg
Plaats reactie