Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Geen stroom

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Geen stroom

Bericht door Chewbacca »

Helaas deed vanmiddag het probleem zich weer voor: sleutel in het contact, omdraaien, niks...
Er licht geen enkel lampje op op het instrumentenpaneel, en ook de radio gaat niet aan. Doordraaien naar startpositie doet ook niks. Als ik het met goed herinner (ik heb er niet specifiek op gelet) was er ook geen tijd en geen km-stand zichtbaar, dus ik denk dat de ECU ook geen stroom kreeg.
Het enige dat het merkbaar doet is de interieur ventilator.
Dit probleem heeft zich eerder al eens voorgedaan. Toen heb ik de massakabel van de accu naar het chassis en versnellingsbak vervangen, alle contactpunten op de accu (zowel plus als min) schoongemaakt, relais 109 is vervangen, en het contactblokje is vervangen.

Paar keer de sleutel erin en op contact draaien hielp niet. Ik heb willekeurig een aantal zekeringen en relais bedrukt en ineens deed hij het (gelukkig) weer. Tijdens het rijden nooit last gehad van stroomuitval.

Waar moet ik het verder nog zoeken? Kan het het ontlastingsrelais (J59) zijn (maar ja, de interieurventilator doet het juist wel)? Bekabeling/slecht contact (maar dan zou je wellicht onderweg ook problemen verwachten)? Defecte ECU?
Ik leg in ieder geval nu standaard een multimeter in de wagen... als het nog een keer optreed zou ik dan het een en ander kunnen meten (suggesties waar te meten zijn welkom :lach )
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Geen stroom

Bericht door Snautzer »

Contactblokje zou ik verdenken. Toevallig net gehad met mijn syncro. Blokje vervangen nergens last meer van.

Ik zie dat je dat al hebt gedaan natuurlijk. Maar omdat het zo lijkt op wat ik heb gehad toch maar even gemeld.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Geen stroom

Bericht door Multivan Generation »

Klapt de accuspanning flink in tijdens een startpoging?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Geen stroom

Bericht door Chewbacca »

Snautzer schreef: 17 jul 2020, 20:54 Contactblokje zou ik verdenken. Toevallig net gehad met mijn syncro. Blokje vervangen nergens last meer van.

Ik zie dat je dat al hebt gedaan natuurlijk. Maar omdat het zo lijkt op wat ik heb gehad toch maar even gemeld.
Ja daarom extra balen dat het nog niet over is... Of misschien een wankel contactje in de contrastekker?
Multivan Generation schreef: 18 jul 2020, 08:34 Klapt de accuspanning flink in tijdens een startpoging?
De accuspanning begint op 14.4 (heb zonet mn zonnepaneel aangesloten), dan op contact zakt hij naar 12.7, en tijdens starten naar 10.8.
Lijken mij nette waardes, toch? Ik heb ook nooit gemerkt dat het starten anders/moeizaam is gegaan.

Ik zat nog te denken aan het centrale massapunt (eerder bij doormeten geen bijzonderheden, maar ik kan hem allicht eens loshalen)...
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Geen stroom

Bericht door Chewbacca »

Vanochtend helaas weer eenmaal... sleutel om, en niks... behalve de interieurventilator. Inderdaad ook geen klok en km-stand op het display.
Dus ik zekering 21 eruit, meten, keurig 13.5V.
Zekering terug, hoor ik de teller inwendig draaien, en alles doet het weer gewoon... Daarna nog enkele stops, zonder enig probleem...

Ik snap er niks van... als iemand nog ideeen heeft hoor ik ze graag
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Geen stroom

Bericht door odorf »

Zekering(en) vervangen door verse?

Als zekeringen slechter worden kunnen ze soms ook eerst storingen geven voor ze door gaan.

Zomaar een suggestie hoor.
:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Geen stroom

Bericht door Chewbacca »

Dank voor je tip. Ik heb niet genoeg reserves voor allemaal, maar nr 21 is vervangen.\ :toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Geen stroom

Bericht door Multivan Generation »

Chewbacca schreef: 21 jul 2020, 11:34 Vanochtend helaas weer eenmaal... sleutel om, en niks... behalve de interieurventilator. Inderdaad ook geen klok en km-stand op het display.
Dus ik zekering 21 eruit, meten, keurig 13.5V.
Zekering terug, hoor ik de teller inwendig draaien, en alles doet het weer gewoon... Daarna nog enkele stops, zonder enig probleem...

Ik snap er niks van... als iemand nog ideeen heeft hoor ik ze graag
Dat betekent dat de spanning onder de 10,6 Volt zakt.
Ik zou er eens een andere accu in hangen.
En kijk ook je startmotor eens na..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Geen stroom

Bericht door Chewbacca »

Multivan Generation schreef: 21 jul 2020, 16:41
Chewbacca schreef: 21 jul 2020, 11:34 Vanochtend helaas weer eenmaal... sleutel om, en niks... behalve de interieurventilator. Inderdaad ook geen klok en km-stand op het display.
Dus ik zekering 21 eruit, meten, keurig 13.5V.
Zekering terug, hoor ik de teller inwendig draaien, en alles doet het weer gewoon... Daarna nog enkele stops, zonder enig probleem...

Ik snap er niks van... als iemand nog ideeen heeft hoor ik ze graag
Dat betekent dat de spanning onder de 10,6 Volt zakt.
Ik zou er eens een andere accu in hangen.
En kijk ook je startmotor eens na..
Het probleem is niet tijdens het starten, het is direct bij het insteken van de sleutel en dan een stand draaien (dus 'op contact'). Dan gaan er op het instrumentenpaneel normaal al lampjes branden (oliedruk, voorgloei, handrem) maar die doen het allemaal niet
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Geen stroom

Bericht door Multivan Generation »

check de massa krans rechts naast de zekeringenkast,
en bij de accu de accupolen opzuiveren, en vooral de massaverbindingen schoon maken.
En contactblokje kun je ook niet uitsluiten in dit geval (ondanks vervangen kan techniek kapot gaan!)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Geen stroom

Bericht door Chewbacca »

Het is een tijdje weer goed gegaan tot gister. Toen 2x opgetreden maar na een paar keer toch contact.
Vandaag voor het eerst echt in de steek gelaten door de bus: wederom geen power op de teller unit (waarbij vandaag wel een km stand en tijd zichtbaar was, maar geen lampjes oplichten (handrem, gloeien, accu, oliedruk). Ook de radio startte niet op.

En vandaag kwam het ook niet meer na meerdere pogingen.
Zekering 21 eruit en op contact, eerst 0.0, daarna 12.5 waarbij af en toe wegvallen. Zekering er weer in maar alsnog startte de radio en de display niet.

Gekke is dat het voor de twede keer optreed na 2x een korte stukje rijden. Ik ga nu kijken of ik een andere accu viavia kan proberen alvorens een nieuwe te bestellen.
Ook is een nieuw contactblokje onderweg.

De massa punten op de accu zijn al eens schoongemaakt. Ook de massa krans lijkt goed.

Als ik nu wat verder lees op t4-wiki lijkt het alsof kl.15 dan geen stroom krijgt. Waar vindt ik die op de zekeringkast? Dat zou verklaren waarom ook de ecu geen stroom krijgt want relais 109 schakelt door kl.15

Update 17.00
Bij thuiskomst sleutel erin en alles werkt
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Geen stroom

Bericht door Chewbacca »

Inmiddels meer dan een maand verder, het probleem heeft zich niet meer voor gedaan.
Wat het nu is geweest... geen idee.
Ik heb alleen standaard een multimeter in de auto liggen, zal binnenkort eens proberen om die thuis te laten :bifun
Plaats reactie