Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Dynamo stuk?!
Dynamo stuk?!
Zo vandaag thuis gekomen van 2 weken vakantie met de t4, wat super ging overigens!!
Alleen op de terugweg een naar probleem. Uit het niets viel het complete dashboard uit. En daarna gingen de lampjes van de accu en die van de gordels branden.
Bus niet uitgezet en doorgereden naar huis ipv gestopt te zijn bij een restaurant en maar beter ook. Daarnet op het pad uitgezet en niet meer willen starten want de accu is helemaal leeg.
Wel zijn we even van de snelweg gegaan en de koelbox van de 12v afgehaald, deze stekker was erg heet!!
Iemand dit al eerder meegemaakt?
Alleen op de terugweg een naar probleem. Uit het niets viel het complete dashboard uit. En daarna gingen de lampjes van de accu en die van de gordels branden.
Bus niet uitgezet en doorgereden naar huis ipv gestopt te zijn bij een restaurant en maar beter ook. Daarnet op het pad uitgezet en niet meer willen starten want de accu is helemaal leeg.
Wel zijn we even van de snelweg gegaan en de koelbox van de 12v afgehaald, deze stekker was erg heet!!
Iemand dit al eerder meegemaakt?
Re: Dynamo stuk?!
Oh ter aanvulling:
De bus geeft aan "generator werkstatt"
Nu zegt ie dus dat de dynamo stuk is, maar kan het naar jullie idee iets anders zijn? Zekering die ik ff kan checken oid.
De bus geeft aan "generator werkstatt"
Nu zegt ie dus dat de dynamo stuk is, maar kan het naar jullie idee iets anders zijn? Zekering die ik ff kan checken oid.
Re: Dynamo stuk?!
Welk type heb je?
Mijn ervaring met een 2.4 AAB is:
1. Spanningsregelaar op de dynamo versleten (koolstofborstels). Al gaat dat geleidelijker.. Als ie versleten is loopt de spanning flink op (>15v). Dit heeft ons een keer de HH accu gekost. Je ziet dit alleen door doordat op de display rare waardes komen ipv de standaard 13.8-14.2V.
2. V-riem geklapt die via de krukaspoelie de dynamo aandrijft. Die kan wel ineens klappen en gaf ons soortgelijke klachten. Alleen niet die hete stekker..
De bus geeft het aan doordat de acculamp brandt en de toerenteller uitvalt.
Heb je een spanningsdisplay? Wat geeft die aan? Met de motor uit maar ook dus met lopende motor.
Beide bovenstaande onderdelen heb ik nu standaard in de bus
Mijn ervaring met een 2.4 AAB is:
1. Spanningsregelaar op de dynamo versleten (koolstofborstels). Al gaat dat geleidelijker.. Als ie versleten is loopt de spanning flink op (>15v). Dit heeft ons een keer de HH accu gekost. Je ziet dit alleen door doordat op de display rare waardes komen ipv de standaard 13.8-14.2V.
2. V-riem geklapt die via de krukaspoelie de dynamo aandrijft. Die kan wel ineens klappen en gaf ons soortgelijke klachten. Alleen niet die hete stekker..
De bus geeft het aan doordat de acculamp brandt en de toerenteller uitvalt.
Heb je een spanningsdisplay? Wat geeft die aan? Met de motor uit maar ook dus met lopende motor.
Beide bovenstaande onderdelen heb ik nu standaard in de bus
Re: Dynamo stuk?!
Bedankt voor je reactie!
Koolborstels zou ik al eerder af en toe het lampje hebben moeten zien toch? Dat is niet het geval, red 140 op weg naar huis en opeens bam hele dashboard dood.
Multiriem is niet geklapt, gister ff gekeken.
Geen spanning display, vandaag even aanslingeren met een andere accu en even meten of ik nog wel stroom krijg vanaf de dynamo.
Koolborstels zou ik al eerder af en toe het lampje hebben moeten zien toch? Dat is niet het geval, red 140 op weg naar huis en opeens bam hele dashboard dood.
Multiriem is niet geklapt, gister ff gekeken.
Geen spanning display, vandaag even aanslingeren met een andere accu en even meten of ik nog wel stroom krijg vanaf de dynamo.
Re: Dynamo stuk?!
Inderdaad gewoon even meten of je dynamo nog bij wil laden.
Je kan eventueel nog even bij de zekeringenkast Kijken welke bij je accu zit.
Je kan eventueel nog even bij de zekeringenkast Kijken welke bij je accu zit.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Bij nood 215pk/423nm
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: Dynamo stuk?!
Zo vandaag accu aan de lader gehangen, andere accu was ook leeg dit was net zo makkelijk.
Dus starten en meten, laad helemaal niks bij.
Gemeten bij de accu, iemand nog ideeën wat ik kan proberen voordat ik de dynamo uit ga bouwen / uit ga laten bouwen.
Zekeringen bij de accu bekeken, waren alle 3 nog goed.
Wat ik wel raar vind is dat het lampje van de gordels ook blijft branden...
Dus starten en meten, laad helemaal niks bij.
Gemeten bij de accu, iemand nog ideeën wat ik kan proberen voordat ik de dynamo uit ga bouwen / uit ga laten bouwen.
Zekeringen bij de accu bekeken, waren alle 3 nog goed.
Wat ik wel raar vind is dat het lampje van de gordels ook blijft branden...
Re: Dynamo stuk?!
Lampje vd gordels???
Die heb ik nog nooit gezien in een T4
Die heb ik nog nooit gezien in een T4
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Bij nood 215pk/423nm
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: Dynamo stuk?!
Als ik een keer een beetje gas geef komt de melding in beeld en gaat ie stationair ook wat hoger lopen.
Re: Dynamo stuk?!
Dat is het airbaglampje.
99% dynamo plat als alles voor de rest heel is zoals je hebt gecontroleerd.
99% dynamo plat als alles voor de rest heel is zoals je hebt gecontroleerd.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Bij nood 215pk/423nm
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: Dynamo stuk?!
Ohhhh, airbag lampje.
Nog een week vakantie, dus maar aan de slag gaan dan.
Is wel lekker bereikbaar zag ik al, airco pomp zit er mooi voor
Nog een week vakantie, dus maar aan de slag gaan dan.
Is wel lekker bereikbaar zag ik al, airco pomp zit er mooi voor
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Dynamo stuk?!
Als je al het gereedschap bij je hebt reken dan op een uur of 2 sleutelen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Dynamo stuk?!
2 uur voor in een uitbouw?
Ik was 2,5 uur bezig het uit elkaar te halen, al moet ik zeggen dat het de volgende keer veel sneller zal gaan nu ik het een keer gedaan heb.
Dynamo weggebracht naar een revisiebedrijf, even morgen afwachten voor een prijs opgave, zal rond de 175 ex. zijn schatte degene die me hielp.
Ik was 2,5 uur bezig het uit elkaar te halen, al moet ik zeggen dat het de volgende keer veel sneller zal gaan nu ik het een keer gedaan heb.
Dynamo weggebracht naar een revisiebedrijf, even morgen afwachten voor een prijs opgave, zal rond de 175 ex. zijn schatte degene die me hielp.
Re: Dynamo stuk?!
Wordt 200 EU ex. de BTW tegenover een 175 ex voor een imitatie... Wordt een revisie dus.
Omdat de spullen toch los liggen even de remklauwen schoongemaakt met de staalborstel en met een kwast hammerrite bewerkt.
Omdat de spullen toch los liggen even de remklauwen schoongemaakt met de staalborstel en met een kwast hammerrite bewerkt.
Re: Dynamo stuk?!
Misschien mosterd na de maaltijd maar ik heb nog een nwe ruildynamo in doos liggen...
Hangt er vanaf welk type je hebt, maar ik meld het toch maar...
038903018PX
90A Bosch
Hangt er vanaf welk type je hebt, maar ik meld het toch maar...
038903018PX
90A Bosch
Groet, Peter
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle