Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ongrijpbare kwaal t4 ajt

vragen over de T4
Niksnut88
Berichten: 6
Lid geworden op: za jul 25, 2020 22:35

Ongrijpbare kwaal t4 ajt

Bericht door Niksnut88 »

Hallo mede t4 fanaten,

Mijn t4 bj 2002 Ajt 2.5 tdi 88pk, 3.5 ton op de teller heeft een beetje vreemde kwaal ontwikkeld. Sporadisch verliest hij vermogen. Zo rond de 2 a 3000 rpm. Het motorgeluid verandert dan ook even. Duurt een seconden of 1 a 2.

Paar dingen die ik al gechekt:
Vagcom geen foutenmeldingen, timing spot on
Nieuw brandstoffilter
Nieuwe brandstofleiding
Met en zonder MAF gereden
Vacuumleidingen naar boost control gecheckt
Egr delete geinstalleerd

...Maar probleem is er nog.

Wel valt me op dat er altijd een vacuum in het brandstoffilter zit, als je de waterdrain onderop open draaid. Volgens mij was dat vroeger niet? Dacht dat de diesel er altijd meteen uitzeek

Ik heb wel de tank aansluiting getest, met een stukje slang en die loopt gewoon door op zwaartekracht, dus lijkt ok

Rijd verder goed, geen olieverbruik of onbedoeld mechanisch geluid. Blokje lijkt dus goed

Welke expert heeft de verlossende tip...?! Alvast bedankt!
Paul
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29371
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ongrijpbare kwaal t4 ajt

Bericht door Multivan Generation »

Meet de weerstand van je verstuivernaald hoogte sensor maar eens door.
Moet liggen tussen de 95 en 115 Ohm.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Niksnut88
Berichten: 6
Lid geworden op: za jul 25, 2020 22:35

Re: Ongrijpbare kwaal t4 ajt

Bericht door Niksnut88 »

Thanks, ik denk dat je de naald op zijn kop slaat met die opmerking.. :bonk heb net op de vag com een tijdje zitten dataloggen, en bij tijd en wijlen zie je de actual injection time helemaal naar 40 graden btdc gaan, otw een foute meting.

Kan je evt rijden zonder naald lift sensor? Ben op vakantie. Bij thuiskomst ombouwen naar acv injectoren..
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29371
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ongrijpbare kwaal t4 ajt

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt er mee rijden, met af en toe een 'uitglijder' tot gevolg.

102 pk verstuivers er in gaat prima, wel met software aanpassing (niet VCDS!)
Je gaat dan namelijk van 1 trap 88 pk naar 2 traps 102 pk verstuivers, dus principe is anders en nozzle grootte is anders.
Ook zit de verstuivernaald hoogtesensor op een andere plaats en is de verstuiverleiding anders, want hogere verstuiver.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Chalet
Berichten: 108
Lid geworden op: ma okt 27, 2014 13:08

Re: Ongrijpbare kwaal t4 ajt

Bericht door Chalet »

Echte weetjewellers hebben vcds bij zich op vakantie.
koensch
Berichten: 490
Lid geworden op: di sep 27, 2011 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Ongrijpbare kwaal t4 ajt

Bericht door koensch »

heb ik jaren geleden ook langdurig last hiervan gehad.

rij je rustig op de snelweg, ca 110 op de CC, begint de motor ineens het horten en te stoten, na ca 2sec is het over. je schrikt jezelf te pleuris, maar loopt zo weer door.
mijn garage noemde ook de naaldhoogte sensor als oorzaak.

was destijds ergens rondom de 400.000km, denk dat het met de nieuwigheid te maken heeft, heb er de laatste 4/5 jaar geen last meer van.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +625.000km
Californiaatje
Berichten: 30
Lid geworden op: di jan 01, 2008 22:09

Re: Ongrijpbare kwaal t4 ajt

Bericht door Californiaatje »

Graag wil ik hier even op aanhaken. Geldt bovenstaand euvel naast de ajt ook voor de acv? Ik heb namelijk precies hetzelfde meegemaakt op weg naar vakantieadres in Frankrijk. Bus op CC met 130 op de teller, bonkt heel even, snelheidsmeter wiebelt een beetje en schiet dan uit de CC. Gelijk daarna alles weer goed en CC doet het ook weer.
Graag hoor ik van jullie.

Groeten Geert
1991 california coach paprika rood omgebouwd van aab naar acv
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4287
Lid geworden op: wo okt 22, 2008 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Ongrijpbare kwaal t4 ajt

Bericht door sgsdebruijn »

Daar zit ook een verstuiver met naaldhoogte sensor in, verstuiver 5 (bestuurderdkant) meten is weten.
VW T4 Multivan 2.5TDI++
Ford Focus Titanium
Californiaatje
Berichten: 30
Lid geworden op: di jan 01, 2008 22:09

Re: Ongrijpbare kwaal t4 ajt

Bericht door Californiaatje »

Dank voor de reactie, ik ga het checken.
Groeten Geert
1991 california coach paprika rood omgebouwd van aab naar acv
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29371
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ongrijpbare kwaal t4 ajt

Bericht door Multivan Generation »

Californiaatje schreef: zo aug 09, 2020 20:20 Dank voor de reactie, ik ga het checken.
Groeten Geert
De meetrange voor de weerstand is bij 102 pk verstuivers tussen de 80 en 120 Ohm.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Californiaatje
Berichten: 30
Lid geworden op: di jan 01, 2008 22:09

Re: Ongrijpbare kwaal t4 ajt

Bericht door Californiaatje »

Dank voor de aanvulling Peter.
Groeten Geert
1991 california coach paprika rood omgebouwd van aab naar acv
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10113
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ongrijpbare kwaal t4 ajt

Bericht door Pascal-141 »

Californiaatje schreef: za aug 08, 2020 21:34 Graag wil ik hier even op aanhaken. Geldt bovenstaand euvel naast de ajt ook voor de acv? Ik heb namelijk precies hetzelfde meegemaakt op weg naar vakantieadres in Frankrijk. Bus op CC met 130 op de teller, bonkt heel even, snelheidsmeter wiebelt een beetje en schiet dan uit de CC. Gelijk daarna alles weer goed en CC doet het ook weer.
Graag hoor ik van jullie.

Groeten Geert
Dat lijken mij geen symptomen van een naaldhoogtesensor. Bij een ACV komt dat trouwens bijna nooit voor , wel bij de AJT .
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
koensch
Berichten: 490
Lid geworden op: di sep 27, 2011 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Ongrijpbare kwaal t4 ajt

Bericht door koensch »

ik hen lopen googelen, maar geen antwoord gevonden: wat is de functie van de naaldhoogte sensor?
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +625.000km
Californiaatje
Berichten: 30
Lid geworden op: di jan 01, 2008 22:09

Re: Ongrijpbare kwaal t4 ajt

Bericht door Californiaatje »

Dacht ik in een goede richting te zitten waar het te zoeken, maar misschien toch niet dus. Begin komende week gaan we weer naar huis, zal in de gaten houden of het zich nog een keer voordoet.
1991 california coach paprika rood omgebouwd van aab naar acv
koensch
Berichten: 490
Lid geworden op: di sep 27, 2011 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Ongrijpbare kwaal t4 ajt

Bericht door koensch »

bij mij is het even misterieus verdwenen als dat het ineens opkwam.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +625.000km
Plaats reactie