Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Eerste aankoop VW T4

vragen over de T4
Ome Nigo
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2020, 22:49

Eerste aankoop VW T4

Bericht door Ome Nigo »

Hallo beste mensen van dit geweldige forum!

Ik ben Niek en samen met mijn vriendin Chantal willen wij vanaf half september voor onpepaalde tijd op reis door Europa. We hebben beide onze baan en huis opgezegd en staan te popelen om samen op avontuur te gaan. We zijn hiervoor al een tijdje op zoek naar een camperbus en zoals jullie waarschijnlijk niet zal verbazen is ons oog gevallen op de prachtige en betrouwbare VW T4 busjes. We hebben allebei twee linkerhanden en weten niet veel van motoren en dergelijke.. echter heb ik wel al veel nuttige info op dit forum gevonden en zijn we bereid om te leren! :)

Ik heb nu op marktplaats leuk contact met een verkoper die zijn bus te koop heeft gezet. In eerste instantie leek hij precies aan onze eisen te voldoen;

- niet teveel kilometers op de teller
- originele indeling
- 2.5 TDI motor
- Verhoogd dak (hoeft niet per se maar lijkt ons fijner)
- Hele leuke kleur en ziet er op het oog netjes uit.

Hieronder de link naar de advertentie;

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr


Echter kwamen bij mij na het verder onderzoek doen en het opzoeken van het kenteken wel wat vragen naar boven.

- de motor blijkt origineel 88pk te zijn en hij zegt in de advertentie dat deze is gechiptuned en nu 126 pk heeft. Is dit niet teveel? als ik opzoek ga naar bedrijven die zo'n motor tunen hebben ze het over een +- 25 pk verbetering.
- ook heeft deze versie volgens mij geen syncro aandrijving maar een 2wd. Is dit erg? we verwachten niet compleet of road te gaan maar we zouden soms juist wel het asvalt willen vermijden
- vinden jullie de prijs redelijk zo op het eerste gezicht?
- nog andere opmerkingen waar ik op moet letten?

Ik hoop dat jullie ons een beetje willen helpen met de aankoop! Het lijkt me fantastisch om straks officieel bij de T4 club te mogen horen! :jump

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Niek
Laatst gewijzigd door Ome Nigo op 14 aug 2020, 18:42, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Eerste aankoop VW T4

Bericht door Hanz »

Welkom op het forum. Je mag de link naar de advertentie gewoon vermelden, dat maakt het ook makkelijker om een oordeel te geven over deze camper en eventuele aandachtspunten te noemen. Zeker als er goede foto's bij de advertentie staan.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Ome Nigo
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2020, 22:49

Re: Eerste aankoop VW T4

Bericht door Ome Nigo »

Haha ok top ik heb de post aangepast! :lach
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Eerste aankoop VW T4

Bericht door Hanz »

Kenteken is op de foto's helaas onleesbaar gemaakt dus op basis daarvan is niets te zeggen. Wel leesbaar dat de camper eens geleverd is door Lars van Son in Opperdoes. Voor zover mij bekend wel een betrouwbare zaak. De verkoper woont ook in die buurt dus goede kans dat hij hem daar gekocht heeft.
Dit is geen Westfalia maar waarschijnlijk een Reimo inbouw. Niks mis mee als alles goed werkt maar marktwaarde ligt iets lager.
Over chiptunen moeten anderen maar iets zeggen. Daar weet ik niets van.
Vraagprijs lijkt redelijk als uitgangspunt mits alles werkt en er geen al te grote roestproblemen zijn. Wel prettig dat het een lange wielbasis is. Zeker voor een langere reis is die extra ruimte prettig.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Eerste aankoop VW T4

Bericht door Sjoerds »

Van 88 pk naar 126 pk lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Zeker niet met alleen chiptuning.
Los daarvan heeft de 88 pk motor, naast geen intercooler, een minder sterke/betrouwbare versnellingsbak dan de 102 pk-versie (ACV). Dus even heel kort door de bocht genomen, zou ik niet direct enthousiast worden als ze wel het vermogen omhoog hebben gebracht, maar wel de standaard versnellingsbak eronder. hebben laten zitten.
Eerste indruk van de bus is in zijn geheel niet verkeerd, voor zover te beoordelen van die advertentie. Ik zou de verkoper eerst eens bellen en vragen hoe dat nu precies zit met die 126 pk. Wat is dan precies aangepast? Alleen chiptuning, dan kan het geen 126 pk zijn. Maar wellicht hebben ze er ook een intercooler opgebouwd bijvoorbeeld. En vraag eens of het nog de standaard versnellingsbak is, of dat er bak van een 102 pk onder is gemaakt.

Ik krijg persoonlijk altijd wel een beetje jeuk als er zoiets bijstaat, zoals in dit geval dat hij 126 pk heeft ipv de originele 88 pk...
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: Eerste aankoop VW T4

Bericht door STEGMA »

Vraag eens naar het kenteken bij verkoper
Ome Nigo
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2020, 22:49

Re: Eerste aankoop VW T4

Bericht door Ome Nigo »

Dank jullie wel voor de reacties tot nu toe!

Ik ga aan de verkoper vragen hoe het zit met de chiptuning.

Het kenteken is 18-BG-DV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Eerste aankoop VW T4

Bericht door Hanz »

Op basis van kenteken is de camper in 2002 nieuw gekocht, in 2014 verkocht/ingeruild bij een autobedrijf ( van Son?) en daar een paar maanden later gekocht door huidige eigenaar. Op zich een vertrouwenwekkende historie. Geen auto die om de haverklap van de hand wordt gedaan. Goede kans dat ook de volledige onderhoudshistorie bekend is. Vraag daar naar.
En ga gewoon kijken en er mee rijden om te beoordelen of dit je woonruimte kan zijn voor langere tijd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Eerste aankoop VW T4

Bericht door Snautzer »

En vraag eens of het chassisnummer begint met wv1 of met wv2.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Eerste aankoop VW T4

Bericht door Erdem50 »

Snautzer schreef: 14 aug 2020, 18:38 En vraag eens of het chassisnummer begint met wv1 of met wv2.
Dit is een vw1

Basis is een transporter
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Eerste aankoop VW T4

Bericht door Snautzer »

Dat denk ik ook.
Ome Nigo
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2020, 22:49

Re: Eerste aankoop VW T4

Bericht door Ome Nigo »

Dank allemaal voor de hulp!

De eigenaar van de bus geeft aan dat het onderhoud niet goed is bijgehouden.. heel jammer.

We gaan toch even kijken zondag met iemand die veel verstand van het technische deel en heel kritisch en bezorgd is (de schoonvader :bonk :nuts ). Ik ga dan ook vragen naar de tuning, kijken naar roest en de California sticker en vragen naar wat er nog wel van de onderhoudsgeschiedenis bekend is..

Ook wilden we langs deze rijden;

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr

Wel n stuk duurder maar wie weet is het het wel waard als deze helemaal tip toppie is!

Ik hou jullie op de hoogte! Nogmaals dank jullie wel!
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: Eerste aankoop VW T4

Bericht door STEGMA »

Die tweede advertentie bus is een 3e eigenaar en precies na 1 jaar weer in de verkoop.Het verhaal vind ik een beetje vreemd,hoop geld er tegenaan gegooid en toch de deur uit na 1 jaar? Ook bij deze goed bestuderen en lange proefrit maken is een hoop geld.Je bent erg enthousiast merk ik en daar zit t gevaar op een miskoop, neem je tijd :toppie
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Eerste aankoop VW T4

Bericht door Noorfalia »

Ome Nigo schreef: 14 aug 2020, 22:20
Ook wilden we langs deze rijden;

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr
In de advertentie staat meerdere keren dat het een originele Westfalia is, maar dat klopt niet. Ik zie een California interieur van de eerste serie in een nieuwere bus.

Hoeft op zich geen probleem te zijn, maar de verkoper is niet eerlijk of weet zelf niet dat hij een omgebouwde heeft.

Edit: let m.n. goed op de aansluiting van het hoogdak op de bus. Iemand heeft ooit een heel groot gat in die bus gezaagd en daar dat dak op geschroefd/gelijmd/gekit. Als dat niet goed is gedaan, krijg je lekkage en/of roestproblemen op die aansluiting en dat is heel moeilijk netjes te verhelpen. Misschien wel de reden waarom ze hem verkopen?

Nogmaals, als een ombouw goed is gedaan is het net zo goed of soms zelfs beter dan origineel. In het projecten forum hier staat minstens één prachtig voorbeeld. Maar zeg het dan als je hem verkoopt ook gewoon.
Laatst gewijzigd door Noorfalia op 15 aug 2020, 07:49, 4 keer totaal gewijzigd.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Eerste aankoop VW T4

Bericht door autocaravana »

Als je voor onbepaalde tijd in Europa gaat reizen zou voor mij verwarming belangrijk zijn. Uiteindelijk zal het zelfs aan de Spaanse costa's koud kunnen worden. De eerstgenoemde heeft dat niet.
De tweede is dan weer een korte uitvoering.
Een verhoogd dak zie ik eerder als nadeel. Zelf reisden we maandenlang in een T4 met hefdak en dat beviel prima, maar het blijft persoonlijk.

Een syncro camper zul je niet gemakkelijk vinden.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Plaats reactie