Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verstuiver probleem of toch de pomp

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Verstuiver probleem of toch de pomp

Bericht door Harry62 »

Beetje raar probleem waar ik tegenaanloop.
De dochter heeft busje meegehad op vakantie. Ze zet de auto op de plek bij mij thuis en ik hoor een luid gerommel onder de motorkap. Ik ‘schreeuw’ direct dat ze hem uit moet zetten. Had ze niets van gemerkt😔😔.
Bij het onderzoeken zag ik al snel dat de trillingsdemper/poelie bijna los lag.
Ik had de distributieriem en waterpomp al klaar liggen voor de komende winter en dacht dan kan ik die gelijk vervangen.
Dus lekker zaterdagje prutsen en gelijk maar een nieuwe aircopomp besteld want die was ook stuk. En diezelfde week ook maar een ander front gemonteerd en de kleine tussenbalkjes ontroest en weer netjes dichtgelast.
So far so good, pomp riem had ik vorig jaar al een keer vervangen dus die kon voorlopig blijven zitten en de distributieriem heb ik vervangen met streepjes zetten.
Starten en lopen geen probleem. Nog even timing van de pomp controleren en spot on 65 vervroeging.
Maar toen een proefrit. Op zich loopt hij goed, trekt ook door. Alleen als je overschakeld dan blijft hij even in de toeren hangen als je gaspedaal loslaat. Ook als je tussendoor gas geeft duurt het even eer hij reageert het is dan net of hij even ‘verzuipt’. En natuurlijk bij even stationair draaien en gas geven een dikke rookpluim
Voordat dochterlief hem meenam liep hij als de brandweer incl een rookpluim bij optrekken maar heb dit altijd gelinkt aan het feit dat hij gechipt is.
Ik heb nu alles weer losgehaald en op de merktekens gemonteerd incl de pompriem met nieuwe spanners, maar het blijft hetzelfde.
Heb alles nagekeken op lekkage bij inlaatspruitstuk en ook geen foutcodes.
Voordat ik nieuwe norzels monteer wil eigenlijk wel zeker weten of die symptomen daardoor veroorzaakt worden. Of dat het toch de brandstofppmp is
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Verstuiver probleem of toch de pomp

Bericht door Snautzer »

Diesel pomp zal op tijd gezet moeten worden.
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Verstuiver probleem of toch de pomp

Bericht door Harry62 »

Als de dieselpomp met VCDS in basisinstelling op 65 vervroeging staat is dat toch op tijd.
Ik heb het altijd zo gedaan en met de achterste spanner kun je hem tot op de graad nauwkeurig afstellen.
Heb het expres nog even op 40 vervroeging gezet maar dat maakt voor het probleem wat ik heb niet uit.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Verstuiver probleem of toch de pomp

Bericht door Olaf »

Zit de katalysator er nog onder? Misschien verstopt? En al een even lekker aan het doortrappen geweest op de snelweg, even lekker alle roet er uit..
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Verstuiver probleem of toch de pomp

Bericht door Harry62 »

Katalysator zit er niet onder :lach
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Verstuiver probleem of toch de pomp

Bericht door Snautzer »

Harry62 schreef: 23 aug 2020, 16:15 Als de dieselpomp met VCDS in basisinstelling op 65 vervroeging staat is dat toch op tijd.
Ik heb het altijd zo gedaan en met de achterste spanner kun je hem tot op de graad nauwkeurig afstellen.
Heb het expres nog even op 40 vervroeging gezet maar dat maakt voor het probleem wat ik heb niet uit.
Geen idee maar je probleem lijkt precies op wat ik eens heb gehad en dat was de pomp timing.
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Verstuiver probleem of toch de pomp

Bericht door Harry62 »

Moet morgen een eind rijden, zal de timing dan nog eens controleren.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verstuiver probleem of toch de pomp

Bericht door Multivan Generation »

65 is te vroeg.
56 tot 58 is ideaal
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Verstuiver probleem of toch de pomp

Bericht door Harry62 »

Multivan Generation schreef: 24 aug 2020, 07:16 65 is te vroeg.
56 tot 58 is ideaal
(edit:Je hebt gelijk, is gebaseerd op de 4 cilinder tdi.
Zal deze week even kijken of ik hem terug kan zetten.
Laatst gewijzigd door Harry62 op 24 aug 2020, 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Verstuiver probleem of toch de pomp

Bericht door Snautzer »

Mijn bus is getuned en staat op fabrieks tijd. Loopt uitstekend.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verstuiver probleem of toch de pomp

Bericht door Multivan Generation »

Harry62 schreef: 24 aug 2020, 08:11
Multivan Generation schreef: 24 aug 2020, 07:16 65 is te vroeg.
56 tot 58 is ideaal
Af fabriek is dit ideaal, ik rij al jaren met 65 vervroeging.
Bij het tunen werd me dat aangeraden en persoonlijk vind ik het wel aangenaam.

Of zou de pomp statisch zijn verlopen, weet eigenlijk niet of dat kan.
Starten gaat dan iets gemakkelijker, maar boven de 3000 rpm gaat sneller de fut er uit..
Pomp kan ook inwendige slijtage hebben, want hoeveel km is die al?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Verstuiver probleem of toch de pomp

Bericht door Harry62 »

Pomp stond altijd op 55 vervroeging sorry.
Ik had voor het nakijken even de site van Gerrit Speek doorgespit en dat gaat om 4 cilinder tdi.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Verstuiver probleem of toch de pomp

Bericht door Harry62 »

Multivan Generation schreef: 24 aug 2020, 08:17

Starten gaat dan iets gemakkelijker, maar boven de 3000 rpm gaat sneller de fut er uit..
Pomp kan ook inwendige slijtage hebben, want hoeveel km is die al?
De pomp heeft 180k gelopen. En heb nu 11 jaar met deze instelling gereden
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Plaats reactie