Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

120 op de teller met bijna 4000 Toeren

vragen over de T4
Plaats reactie
Tee4
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 sep 2020, 14:06

120 op de teller met bijna 4000 Toeren

Bericht door Tee4 »

Hallo,

nieuw lid, met een "nieuwe" T4 ABL, verlengde wielbasis.


Onlangs een week naar Frankrijk geweest en daarbij constateerde ik dat het busje nogal moeizaam vooruit komt. Nu weet ik dat deze blokjes niet super snel zijn en dat hoeft voor mij ook helemaal niet, maar lees wel dat ze 130 a 145 op de teller vrij makkelijk zouden moeten kunnen halen voordat je de 4000 toeren aantikt. Ik heb de heen en terug weg ook maar alles rond de 3200 toeren gehouden, weet ik ook eens hoe vrachtwagenchaufeurs zich voelen :lach en lekker zuinig is ie dan wel, +/- 900 km op een volle tank. De Km stand is nog geen 90.000 (Digitale Tacho) dus lijkt me sterk dat het blokje al op is.

Nu heb ik al wat gezocht hier op het forum en het net en na wat zoekacties over mogelijke oorzaken heb de volgende dingen al bekeken.

- Lucht aanvoer en Luchtfilter: geen verstoppingen of overmatig smerig filter (Filter wel vervangen als onderhoud)
- Gescheurde lucht/vacuum slangen: alles in orde, wel een paar preventief vervangen
-Turbocheck: turbines wielen draaien soepel en geen overmatige speling , Wastegate actuator gaat open (niet extreem ver, maar weet ook niet hoe ver je die met de hand open kunt duwen).
- geen rookpluimen bij starten (zeker niet bij gebruik koude start hendel)
-Vacuum EGR: De RVS aanvoer pijp, vacuumklep en onderligende bocht met flenzen, zaten aardig verstopt en dus alles gereinigd en er weer op gezet. alle slangetjes waren zoals gezegd nog prima.

Verstopping in de uitlaat zou ik misschien nog kunnen bekijken, maar een collega zei me onlangs dat het best wel eens een versleten koppelingsplaat zou kunnen zijn. Maar als die slipt zou ik toch tijdens het rijden op constante snelheid een fluctuatie in toeren moeten voelen/waarnemen?

Iemand misschien een idee waar ik nog eens zou kunnen kijken?

met vriendelijke groeten,

Youri
T4 1999 1,9 TD ABL Zelfbouwcamper, Verlengde wielbasis
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 120 op de teller met bijna 4000 Toeren

Bericht door Pascal-141 »

Is heel normaal.
En een 1.9td die 145km/u rijd word dan al pijn gedaan ...
Bij 150km/u draait een 1.9td al 5000tr/min , toerenteller dik in het rood dus. Dus zeker niet aan te raden .

Ik zou aanraden om met een 19td niet harder dan 120km/u te rijden . En als je dat vaker doet : oliekoeler monteren , want de olie word snel heet in een 19td
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Tee4
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 sep 2020, 14:06

Re: 120 op de teller met bijna 4000 Toeren

Bericht door Tee4 »

Bedankt voor je reactie,

Toch vreemd, want er was onlangs iemand bij mij die exact dezelfde bus met motor had (wel type 3, dus uit 2001 geloof ik) en die zei dat zijn bus 120 reed met een lichte 3200 Rpm?

met vriendelijke groeten,

Youri
T4 1999 1,9 TD ABL Zelfbouwcamper, Verlengde wielbasis
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: 120 op de teller met bijna 4000 Toeren

Bericht door STEGMA »

Andere bakverhoudingen lijkt me dan de oorzaak
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 120 op de teller met bijna 4000 Toeren

Bericht door Pascal-141 »

120 = 3800tr
130 = 4200tr
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 120 op de teller met bijna 4000 Toeren

Bericht door Pascal-141 »

STEGMA schreef: 04 okt 2020, 15:29 Andere bakverhoudingen lijkt me dan de oorzaak
Niet bij een ABL , te weinig vermogen om met lange verhoudingen te spelen.
Waarom denk je dat de overbrenging zo kort is ? 68pk voor gemiddeld 1800kg en de stroomlijn van een garagepoort ...

De ABL is heel goed voor de gewone wegen , maar op de snelweg voelt hij zich eigenlijk niet comfortabel .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Tee4
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 sep 2020, 14:06

Re: 120 op de teller met bijna 4000 Toeren

Bericht door Tee4 »

Bedankt voor de reacties! Hoef ik mij daar in ieder geval niet direct druk te maken en scheelt me weer wat sleutel tijd (voorlopig dan:D).

Denk inderdaad dan wel dat het ok is, het is en blijft een aardig zwaar vehikel van bijna 2 ton en 1.9 is wat aan de magere kant. Geen haast als ik op weg ben, dus geen probleem voor mij

Afgelopen weekend heb ik de bus eens nagekeken:

- Luchtfilter vernieuwd
- Olie + filter ververst
- Dieselfilter vernieuwd,
- pakking tussen oliekoeler en motor geplaatst
- koelwater lekje bij temp.sensor (G62) opgelost: nieuwe O-ring
-Fris nieuw startmotortje erin, want bij het los willen maken van de moer op de spoel brak het hele zooitje af, maar aangezien de bendix en/of lager ook vaker bleef hangen (met de bekende herrie erbij) en ze al wat moeizaam ronddraaide (na openen hele startmotor, bleek er roest in te zitten en koolborstels waren al op hun einde aan het raken) niet voor zijn tijd.

volgende maand naar Portugal en een beetje pre-onderhoud vond ik wel op de plaats :driveT4
T4 1999 1,9 TD ABL Zelfbouwcamper, Verlengde wielbasis
Plaats reactie