Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Auto bezichtig (olie lekkage)

vragen over de T4
Lennert-Yvonne
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 nov 2020, 21:36

Auto bezichtig (olie lekkage)

Bericht door Lennert-Yvonne »

Goededag,

wij hebben via marktplaats een t4 camper bezichtigd. Nu ontdekten we dat er olie lekt bij de koppakking of misschien wel vooral op het ronde zwarte ding op de kop helemaal aan de rechter kant van de kop(waar ook een slang aan zit naar het spruitstuk). Wat is dat ronde ding precies en is dit zo zorgelijk als wij denken? Volgens de verkoper verbruikt de bus geen olie en is deze alleen met beurten/apk ververst.
Verder branden het lampje van de koelvloeistof, volgens de eigenaar was daar niks mee aan de hand zijn garage had gezegd dat het iets met een relais te maken had maar geen kwaad kon.

pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Auto bezichtig (olie lekkage)

Bericht door pwhooftman »

Het is vergelijkbaar met hoe hij aan één kant lekt bij mijn 2.5 tdi (2002). Ik geloof de eigenaar als hij zegt dat er weinig olie verbruikt wordt, want dit noem ik eerder 'zweten' dan lekken. Het enige nadeel wat ik ervaar is dat het vlekken maakt op de bestrating, verder niets.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Auto bezichtig (olie lekkage)

Bericht door Pascal-141 »

Links is er olielekkage , waarschijnlijk komt dat van de kleppendekselpakking . Lijkt mij al vrij veel , want het druipt al tot op de alternator ...
Rechts is er niet echt oliekkage ,maar wat "zweten" , dat komt door de carterverluchting (die zwarte ronde "paddestoel" op het kleppendeksel) . Als er zoveel "zweet" hangt rond de verluchting , wil dat zeggen dat de motor toch al wat onderdruk maakt . Je kan dit controleren door bij draaiende motor de olievuldop weg te nemen en te kijken of daar damp uitkomt . ALs daar vrij veel damp uitkomt (bij warme motor) dan is er veel carterdruk .
Veel carterdruk = motor versleten .
Een lampje van de koelvloeistof dat brand : laat je niet afschepen , dat kan iets klein zijn zoals een defecte sensor , maar kan ook wat ernstiger zijn , zoals koelvloeistofpeil te laag door koelvloeistoflekkage of verbruik .

Dus toch best even goed nakijken
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Auto bezichtig (olie lekkage)

Bericht door odorf »

Een 2.4 motor is zeer, zeer gevoelig voor problemen met de koeling.
Op het moment dat niet alles 100% werkt zou ik daar zeer kritisch naar kijken.

Olielekkage sluit ik mij het voorgaande aan.

Ik zie roest bijvoorbeeld op het kleppendeksel.
Als daar al wat roest zit doet dat het ergste vermoeden voor de rest van de staat van de dorpels etc.

Ik vind al deze signalen in ieder geval duiden op een bedenkelijke/slechte staat van onderhoud.

Hoeveel km heeft deze gelopen??
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Lennert-Yvonne
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 nov 2020, 21:36

Re: Auto bezichtig (olie lekkage)

Bericht door Lennert-Yvonne »

Hi ok blijft lastig in te schatten voor een leek als ons
Dankjwel voor jullie reacties. Roest van dorpels is wel aangepakt achterklep moest nog. Goed om te weten dat koeling vaak een probleem is en motor heeft al best wat gelopen. Hier de advertentie;

https://link.marktplaats.nl/m1618556414 ... nt=app_ios
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Auto bezichtig (olie lekkage)

Bericht door Snautzer »

280 k km is niet veel. Een 2.4 is betrouwbaar sterk blok met een paar dingen waar je op moet letten zoals de radiator koeling. Oh en het is geen snelle bus. Geen haast hebben is een pre. :lach

Maar neem de zaken die bovenstaan serieus. Een technische keuring zou wel aan te raden zijn.
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Auto bezichtig (olie lekkage)

Bericht door Hella »

Lennert-Yvonne schreef: 18 nov 2020, 13:57 Hi ok blijft lastig in te schatten voor een leek als ons
Dankjwel voor jullie reacties. Roest van dorpels is wel aangepakt achterklep moest nog. Goed om te weten dat koeling vaak een probleem is en motor heeft al best wat gelopen. Hier de advertentie;

https://link.marktplaats.nl/m1618556414 ... nt=app_ios
Originele fabriekscamper? Van welk merk dan? Her hefdak ligt er n.m.m. ook niet goed op (lijkt wel te groot en daardoor valt het bijkans over de voorruit heen).
Een T4 AAB motor met die km stand die geen olie gebruikt ....?
De motorruimte ziet er niet bepaald onderhouden uit. Zou toch eens dringend vragen naar de onderhoudshistorie met de bijbehorende rekeningen. Moet kunnen want de huidige eigenaar heeft hem al sinds 2016 in zijn bezit. Het is wel een originele NL camper overigens.
Inderdaad een gedegen technische keuring geven voordat je tot aanschaf overgaat.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Auto bezichtig (olie lekkage)

Bericht door Hanz »

Hella schreef: 18 nov 2020, 15:13 Originele fabriekscamper? Van welk merk dan? Her hefdak ligt er n.m.m. ook niet goed op (lijkt wel te groot en daardoor valt het bijkans over de voorruit heen).
Op het hefdak staat 'Eurec'. Dat bedrijf bouwde inderdaad campers en caravans maar is daar in 2013 mee gestopt. Originele onderdelen voor het campergedeelte zullen waarschijnlijk niet meer verkrijgbaar zijn maar als dat nodig is dan is daar vaak wel een alternatief voor te vinden of kan je zelf iets maken.
Hefdak loopt inderdaad tot vlak achter de spoiler boven de voorruit maar lijkt verder toch goed te passen.

De vraag is wel: Is dit nu wat jullie zoeken? Een standaard ingerichte camper van een onbekend merk met de nodige twijfels over de motor? En dat voor een prijs die nu niet direct een koopje te noemen is. Ik zou zeggen, neem wat meer tijd om je eens rustig te oriënteren wat je nu precies zoekt en wat er op de markt is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
juke
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 jun 2020, 11:33

Re: Auto bezichtig (olie lekkage)

Bericht door juke »

dit kwam ik tegen mss iets voor jullie vp. 5999 €, wel een speciaal kleurtje.
https://link.2dehands.be/m1626620294
idh
Berichten: 400
Lid geworden op: 23 dec 2015, 11:32

Re: Auto bezichtig (olie lekkage)

Bericht door idh »

Zo'n lekkage kan diverse oorzaken hebben. Lekke klepdekselpakking, rubbers die 'hard' zijn geworden etc. Je hebt het hier ook over een busje van 25 jaar oud... Die dingen komen nu eenmaal aan bod. De laatste paar die ik onder handen heb genomen zijn eerder ''restauratie'' dan ''reparatie" projecten. :knipoog
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Auto bezichtig (olie lekkage)

Bericht door Multivan Generation »

juke schreef: 18 nov 2020, 18:42 dit kwam ik tegen mss iets voor jullie vp. 5999 €, wel een speciaal kleurtje.
https://link.2dehands.be/m1626620294
Interessante advertentie :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Auto bezichtig (olie lekkage)

Bericht door sgsdebruijn »

Volkswagen T4 Westfalia California 2.4d camper kampeerauto
€ 9.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1622196557 ... ialbuttons
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Auto bezichtig (olie lekkage)

Bericht door Hella »

Ziet er goed uit. Is wel helemaal overgespoten want de originele California-striping (dat zijn die 'golfjes' op de zijkanten) is weg.
Reden laat zich wel raden...roest. Verkoper vragen wanneer de auto is overgespoten en of hij nog foto's heeft van de toestand van de auto daarvoor.
Want als je bijna 10.000 vraagt voor een 28 jaar oude auto mag je verwachten dat dergelijke vragen (kunnen) worden beantwoord.
Overigens ziet de motorruimte er wel spic & span uit.
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Auto bezichtig (olie lekkage)

Bericht door RoelandZ »

Hella schreef: 19 nov 2020, 16:25 Ziet er goed uit. Is wel helemaal overgespoten want de originele California-striping (dat zijn die 'golfjes' op de zijkanten) is weg.
Reden laat zich wel raden...roest. Verkoper vragen wanneer de auto is overgespoten en of hij nog foto's heeft van de toestand van de auto daarvoor.
Want als je bijna 10.000 vraagt voor een 28 jaar oude auto mag je verwachten dat dergelijke vragen (kunnen) worden beantwoord.
Overigens ziet de motorruimte er wel spic & span uit.
Zit er dik in maar ik heb die lelijke oude verweerde originele California striping verwijderd omdat het simpelweg lelijk is. :zwaai
Lennert-Yvonne
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 nov 2020, 21:36

Re: Auto bezichtig (olie lekkage)

Bericht door Lennert-Yvonne »

Ontzettend bedankt voor alle reacties! Hier kunnen we wel wat mee :-)
We hebben die bus gelaten voor wat het is en zijn nu verder aan het kijken. Vandaag een T4 California bekeken, zag er heel goed uit voor zijn 27 jaar en liep ook als een zonnetje. We weten nu in elk geval het verschil qua schakelen (ging in deze 27-jarige super soepel en makkelijk), qua geluid (wat een stilte, vergeleken met de vorige), en ook onder motorkap zag het er een stuk beter uit. Wel wat roest hier en daar, onder het keukenraampje, en bij de dorpels. We zijn in overweging... Hoewel deze heel fijn reed, heel goed klonk, en heel fijn oogt, staat er wel bijna 440 op de teller en komt de distributieriem er nog aan. We konden m zo meenemen voor €9000, met 3 maanden garantie voor €9950, of helemaal afgewerkt (met name roest wegwerken, distributie niet over gehad) voor €12500. Omdat we weinig vergelijkingsmateriaal hebben, en we de KM-stand echt wel hoog vinden, hebben we er (nog) niks mee gedaan. Mocht iemand hier nog iets zinnigs over weten te melden, dan horen we het graag :-)
Link naar de advertentie: https://www.poptop.nl/aanbod/volkswagen ... ifornia-2/
Plaats reactie