Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Onze T4 (1998) start en binnen 1sec slaat de motor weer af

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Theüs
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 aug 2017, 23:46
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Onze T4 (1998) start en binnen 1sec slaat de motor weer af

Bericht door Theüs »

MGA1600 schreef: 14 jan 2021, 11:36 Mijn ervaring met een soortgelijk probleem is niet met een T4 maar met een Volvo uit de 90-er jaren. Daar was de antenne die het immobiliseer signaal opvangt defect. Die ring zit bij Volvo’s als een ring om de stuurkolom. Misschien is het iets dan die richting, de verschijnselen waren namelijk hetzelfde: wel starten maar direct weer afslaan.
Bedankt maar zou wel toevallig zijn dat precies na mijn werkzaamheden de antenne defect is gegaan.
Volgens mij zit deze om het contactslot.
T4 Transporter 1998 met 2.5 TDI 75KW. type 7DH1K2 ACV motorblok
Gebruikersavatar
Theüs
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 aug 2017, 23:46
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Onze T4 (1998) start en binnen 1sec slaat de motor weer af

Bericht door Theüs »

Ik heb een MaxScan VAG van AUTEL (can obdII) geleend maar ik geloof dat ik met deze oude bus daarmee weinig kan.
Geeft steeds aan na een tijdje scannen "Waiting for verhicle respons" dan weer contact uitzetten en 10 sec. wachten en vervolgens kom ik dan in een cyclus. Can Bus komt KWP2000 en ISO9141 en daarna weer "Waiting for verhicle respons"
Heeft iemand ervaring met met een consumenten uitlezer die wel werkt?
T4 Transporter 1998 met 2.5 TDI 75KW. type 7DH1K2 ACV motorblok
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Onze T4 (1998) start en binnen 1sec slaat de motor weer af

Bericht door sgsdebruijn »

Je mag mijn vcds kabel lenen maar is wel ophalen en terugbrengen, is een originele. Woon onder Rotterdam.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Onze T4 (1998) start en binnen 1sec slaat de motor weer af

Bericht door Multivan Generation »

Je OBD aansluiting in de auto kan wel eens problemen geven met uitlezen.

Haal voor de zekerheid je radio eens los en probeer het daarna nog eens. Sommige radio's storen op de K-lijn, die gebruikt wordt voor communiceren tussen OBD stekker en motorcomputer.

Oude TDI's vanaf 1996 kun je niet heel veel uitlezen. Na 2000 een heel stuk meer.

Groetjes en succes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Theüs
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 aug 2017, 23:46
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Onze T4 (1998) start en binnen 1sec slaat de motor weer af

Bericht door Theüs »

sgsdebruijn schreef: 15 jan 2021, 22:38 Je mag mijn vcds kabel lenen maar is wel ophalen en terugbrengen, is een originele. Woon onder Rotterdam.
Bedankt de bruijn,
Welke software heeft u in gebruik of beveelt u aan voor zo'n oude T4 van 1998?
De laatste reactie van "Multivan Generation" is u dat ook wel eens opgevallen?
T4 Transporter 1998 met 2.5 TDI 75KW. type 7DH1K2 ACV motorblok
Gebruikersavatar
Theüs
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 aug 2017, 23:46
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Onze T4 (1998) start en binnen 1sec slaat de motor weer af

Bericht door Theüs »

Pascal-141 schreef: 13 jan 2021, 17:38 Als hij start , aanslaat , en dan terug uitvalt dan is waarschijnlijk de immobiliser defect
Pascal, die gaat toch niet zomaar defect door met een ontkoppelde accu achter de zekeringen de stekkerverbindingen uit en inelkaar te steken?
Of door de relais boven de zekeringen er even uit en er weer in?
T4 Transporter 1998 met 2.5 TDI 75KW. type 7DH1K2 ACV motorblok
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Onze T4 (1998) start en binnen 1sec slaat de motor weer af

Bericht door Pascal-141 »

Theüs schreef: 17 jan 2021, 16:44
Pascal-141 schreef: 13 jan 2021, 17:38 Als hij start , aanslaat , en dan terug uitvalt dan is waarschijnlijk de immobiliser defect
Pascal, die gaat toch niet zomaar defect door met een ontkoppelde accu achter de zekeringen de stekkerverbindingen uit en inelkaar te steken?
Of door de relais boven de zekeringen er even uit en er weer in?
Die kan zelfs zomaar kapot gaan , zonder de handelingen die jij vermeld ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: Onze T4 (1998) start en binnen 1sec slaat de motor weer af

Bericht door RRider »

Theüs schreef: 13 jan 2021, 18:49 bedankt voor het meedenken Bas,
Er zit alleen een 28 polige stekker in het instrumenten paneel geplugd met alleen maar witte draden.
Volgens mij zit de immobilizer rechts naast het instrumenten paneel achter de OBD steker gemonteerd, klopt dat?
De ECU krijgt geen groen licht van de immobiliser. Aangezien je met het elektrawerk bezig bent geweest, zijn er de volgende mogelijkheden:

-zekering van immobiliser unit niet goed teruggeplaatst
-stekker van de immobiliser module zat er losjes in, en zit er nu niet meer goed in (deze module zit rechtsachter het instrumentenpaneel)
-Stekker van de antennering zit er niet goed in
-Controleer of de transponder wel goed in de sleutel zit (lijkt een domme suggestie, maar is voor jou gratis te bekijken, voordat je betaalde dienst inschakelt).
-Wat ik zelf eens meegemaakt heb bij een Lupo. Ik verwissel het contactslot van een Lupo, vervolgens maak ik een testrit om te controleren of alles naar behoren werkt. Ik laat de sleutel achter in de auto. De eigenaar belt mij later op en zegt dat de auto 1 seconde start en uitvalt. De oplossing zat hem hierin: de kabel van de antenneleesring (dit is een coaxkabel) een andere route laten nemen, vanwege elektromagnetische interferentie van omliggende draden.

Dit zijn mogelijke oorzaken die te maken kunnen hebben met het werk dat je gedaan hebt.

Los daarvan zijn er nog meer mogelijkheden:
-Immobiliser module defect na loskoppelen accu (is geen zeldzaam verschijnsel in het algemeen bij modules)
-immobiliser module raakt zijn gegevens kwijt na loskoppelen en aansluiten van accu (komt ook wel eens voor bij modules).
-ECU defect, na loskoppelen accu. Kans is 1 op de 100.000, maar sommige mensen winnen een loterij met die kans.
-Antennering defect

De eerste categorie die ik je heb gegeven, kun je zelf zonder kosten te maken nagaan. Als je wil, kan ik voor je opzoeken welke zekering van de immobiliser module is. heb dan wel je VIN nodig in de PM.
Mocht je het zelf niet kunnen oplossen, moet je toch echt met VCDS bezig gaan.
Gebruikersavatar
Theüs
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 aug 2017, 23:46
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Onze T4 (1998) start en binnen 1sec slaat de motor weer af

Bericht door Theüs »

RRider schreef: 17 jan 2021, 21:03
Theüs schreef: 13 jan 2021, 18:49 bedankt voor het meedenken Bas,
Er zit alleen een 28 polige stekker in het instrumenten paneel geplugd met alleen maar witte draden.
Volgens mij zit de immobilizer rechts naast het instrumenten paneel achter de OBD steker gemonteerd, klopt dat?
De ECU krijgt geen groen licht van de immobiliser. Aangezien je met het elektrawerk bezig bent geweest, zijn er de volgende mogelijkheden:

-zekering van immobiliser unit niet goed teruggeplaatst
-stekker van de immobiliser module zat er losjes in, en zit er nu niet meer goed in (deze module zit rechtsachter het instrumentenpaneel)
-Stekker van de antennering zit er niet goed in
-Controleer of de transponder wel goed in de sleutel zit (lijkt een domme suggestie, maar is voor jou gratis te bekijken, voordat je betaalde dienst inschakelt).
-Wat ik zelf eens meegemaakt heb bij een Lupo. Ik verwissel het contactslot van een Lupo, vervolgens maak ik een testrit om te controleren of alles naar behoren werkt. Ik laat de sleutel achter in de auto. De eigenaar belt mij later op en zegt dat de auto 1 seconde start en uitvalt. De oplossing zat hem hierin: de kabel van de antenneleesring (dit is een coaxkabel) een andere route laten nemen, vanwege elektromagnetische interferentie van omliggende draden.

Dit zijn mogelijke oorzaken die te maken kunnen hebben met het werk dat je gedaan hebt.

Los daarvan zijn er nog meer mogelijkheden:
-Immobiliser module defect na loskoppelen accu (is geen zeldzaam verschijnsel in het algemeen bij modules)
-immobiliser module raakt zijn gegevens kwijt na loskoppelen en aansluiten van accu (komt ook wel eens voor bij modules).
-ECU defect, na loskoppelen accu. Kans is 1 op de 100.000, maar sommige mensen winnen een loterij met die kans.
-Antennering defect

De eerste categorie die ik je heb gegeven, kun je zelf zonder kosten te maken nagaan. Als je wil, kan ik voor je opzoeken welke zekering van de immobiliser module is. heb dan wel je VIN nodig in de PM.
Mocht je het zelf niet kunnen oplossen, moet je toch echt met VCDS bezig gaan.
Ik was al even niet hier geweest en wil je bedanken voor je reactie.
Ik ben enigszins verbaast wat er allemaal kan gebeuren wanneer men de accu even losgekoppeld en weer verbind.
De zekering van het instrumentenpaneel en de immobiliser is nr. 15 van de bovenste rij die ik al gecheckt heb.
Kan ik niet die lastpot van een immobiliser er uit halen?
Ik ga nog eens één van je genoemde punten nalopen.
T4 Transporter 1998 met 2.5 TDI 75KW. type 7DH1K2 ACV motorblok
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: Onze T4 (1998) start en binnen 1sec slaat de motor weer af

Bericht door STEGMA »

Wegfahrsicherung t4-wiki al bekeken?
Gebruikersavatar
Theüs
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 aug 2017, 23:46
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Onze T4 (1998) start en binnen 1sec slaat de motor weer af

Bericht door Theüs »

Hallo leden,
Onze bus start weer prima :adhd
De massa draad van de immobilizer (denk ik) was losgaan zitten.
Waarschijnlijk tijdens het laten zakken van de zekeringkast.
Heel veel dank voor jullie meedenken.

Fijn en storingsvrij weekend allemaal.
Groet Theüs
T4 Transporter 1998 met 2.5 TDI 75KW. type 7DH1K2 ACV motorblok
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: Onze T4 (1998) start en binnen 1sec slaat de motor weer af

Bericht door RRider »

Hallo Theüs, fijn dat het is opgelost.
De massa van de immobiliser unit, die gaan we voortaan onthouden, en toevoegen aan 'het lijstje'.
Plaats reactie