Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schuifdeurslot gangbaar maken

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Schuifdeurslot gangbaar maken

Bericht door Hanz »

De laatste weken ging het slot van de schuifdeur niet altijd open als ik bus van slot deed. Eerst gedacht aan vuile contacten waardoor met koud of nat weer niet voldoende spanning naar de CV motor ging. Maar schoonmaken van de contacten gaf geen verbetering. Dus moest het bekledingspaneel eraf om het slot zelf te bekijken. Instrucies om het paneel er af te krijgen vind je op de site van Peter ( eldiape.com) en op T4-wiki: https://t4-wiki.de/wiki/Verkleidung#Schiebet.C3.BCr
Het probleem bleek te komen door oud vet dat hard geworden was en maakte dat het slot stroever ging in plaats van soepeler. Het vet zat op het zwarte schuivende deel (pijl op de foto). Alles schoongespoten met WD40 en daarna wat vers kogellagervet op het schuifje. Alle andere draaipunten meteen ingespoten met wat siliconenspray en het slot beweegt weer licht en soepel.
Nu binnenkort het paneel er nog een keer af om de schuifdeur goed te isoleren want de isolatie die er nu in zit stelt niet veel voor. Dus als iemand nog een restantje Armaflex over heeft, ik heb interesse.
Bijlagen
Schuifdeurslot.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Schuifdeurslot gangbaar maken

Bericht door Noorfalia »

:toppie Bedankt Hanz.

Het slot in mijn schuifdeur blijft ook +/- 1 op de 4 keer steken, of krijgt pas enige tijd later door wat de bedoeling is. Contacten aan deur en de sponning had ik voor de winter ook al eens bekeken en schoongemaakt.

Met dit prachtige weer is het sleutelseizoen wat mij betreft vandaag weer begonnen, dus vanmiddag de deurkaart eens van de schuifdeur afgetrokken.
En weer een verschil tussen de oude en de nieuwe T4 ontdekt:
20210220_141414.jpg
Alles netjes schoongemaakt en gesmeerd. Het slot loopt nu wel wat lichter, maar gaat nog steeds gaat niet altijd met de CV mee, of pas 15 sec. ofzo later.

Als ik dan aan de buitenkant de deur een klap een klap geef op de plek waar de CV-motor zit dan wordt hij ineens wakker. Dus morgen die motor maar eens demonteren en openmaken. Wordt vervolgd.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
stefke
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 nov 2010, 19:36

Re: Schuifdeurslot gangbaar maken

Bericht door stefke »

Ik heb ook problemen met het slot en kan dus aan de slag. Maar hoe krijg je die "schroeven" los om het binnen paneel te verwijderen?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schuifdeurslot gangbaar maken

Bericht door Hanz »

Als je een hardboard binnenpaneel hebt dan zit dit vast met een soort plastic plugjes. De schroefjes met een inbussleuteltje losdraaien en als ze er ongeveer half uit zijn kan je het gehele plugje er uit trekken. Vastzetten in omgekeerde volgorde. Plugje er in duwen en schroefje weer vastdraaien om de plug te borgen. Niet te veel kracht zetten met de inbussleutel want het plastic schroefje beschadigt snel.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Chris1974
Berichten: 235
Lid geworden op: 12 okt 2018, 22:39

Re: Schuifdeurslot gangbaar maken

Bericht door Chris1974 »

Noorfalia schreef: 20 feb 2021, 20:30 :toppie Bedankt Hanz.

Het slot in mijn schuifdeur blijft ook +/- 1 op de 4 keer steken, of krijgt pas enige tijd later door wat de bedoeling is. Contacten aan deur en de sponning had ik voor de winter ook al eens bekeken en schoongemaakt.

Met dit prachtige weer is het sleutelseizoen wat mij betreft vandaag weer begonnen, dus vanmiddag de deurkaart eens van de schuifdeur afgetrokken.
En weer een verschil tussen de oude en de nieuwe T4 ontdekt:
20210220_141414.jpg

Alles netjes schoongemaakt en gesmeerd. Het slot loopt nu wel wat lichter, maar gaat nog steeds gaat niet altijd met de CV mee, of pas 15 sec. ofzo later.

Als ik dan aan de buitenkant de deur een klap een klap geef op de plek waar de CV-motor zit dan wordt hij ineens wakker. Dus morgen die motor maar eens demonteren en openmaken. Wordt vervolgd.
Dit heb ik ook. Heb er eens een multimeter op gezet en zag de spanning langzaam oplopen richting 12,8 volt. Geen idee waarom, maar de deur reageert dus traag omdat de spanning niet snel genoeg naar 12 volt gaat.

Schoonmaken van de contacten helpt ook niet. Iemand enig idee???
stefke
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 nov 2010, 19:36

Re: Schuifdeurslot gangbaar maken

Bericht door stefke »

Hanz schreef: 16 mei 2021, 12:40 Als je een hardboard binnenpaneel hebt dan zit dit vast met een soort plastic plugjes. De schroefjes met een inbussleuteltje losdraaien en als ze er ongeveer half uit zijn kan je het gehele plugje er uit trekken. Vastzetten in omgekeerde volgorde. Plugje er in duwen en schroefje weer vastdraaien om de plug te borgen. Niet te veel kracht zetten met de inbussleutel want het plastic schroefje beschadigt snel.
Dank voor de tips, helaas zijn die schroeven echt rommel, zitten redelijk vast, dus schroefjes draaien als snel stuk. Binnenpaneel heeft het ook niet mogen overleven. Haperend slot komt van het motortje van de centrale vergrendeling. Die zorgde er voor dat zelfs met de sleutel het slot niet meer open te krijgen was. Het deurknopje kon niet hoog genoeg getrokken worden, het werd tegengehouden door het motortje. Dat motortje werkt overigens pefect alleen krijgt dat niet altijd stroom. Bij uitmeten blijkt de contactgever van de schuifdeur stuk te zijn. Eén kabel geeft geen contact door. :muur En dat is een gegoten geheel. Blijkbaar zijn er verschillende modellen in omloop.

Afbeelding

Update: er is toch maar één model deurcontact in omloop en dat kost wel wat. Het geheel is blijkbaar toch verder demonteerbaar... :jumpklap Dus alles uit elkaar, schoongemaakt + WD40 en terug in elkaar. Alles terug gemonteerd en klaar! Werkt terug perfect. :driveT4

Afbeelding
Laatst gewijzigd door stefke op 16 mei 2021, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schuifdeurslot gangbaar maken

Bericht door Hanz »

Alle drie de kabeltjes op de foto zijn al eens gerepareerd. Zit het probleem niet bij een van die reparaties? De kans dat een kabeltje in het gegoten stuk kapot gaat is erg klein.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Schuifdeurslot gangbaar maken

Bericht door eindgebruiker »

Die van mij zag er zo uit:

20220412_155333.JPG
Plaats reactie