Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VR6 ECU motormanagement computer uitwisselbaar?

vragen over de T4
gash
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 feb 2021, 21:52

VR6 ECU motormanagement computer uitwisselbaar?

Bericht door gash »

Hallo, ik ben lid geworden van het forum omdat ik een T4 VR6 automaat bezit die met name koud heel erg beroerd start en nauwelijks stationair wil lopen maar wel goed loopt op lpg. Ik heb inmiddels verschillende zaken kunnen uitsluiten (en ook wat mankementen gevonden) maar nu vroeg ik me af of ik een computer van een T4 VR6 met handbak kan aansluiten om zo na te gaan of het probleem mogelijk door een defecte computer komt. Het onderdeelnummer van de computer van de automaat is: 021 906 256 AC en die van de handbank is 021 906 256 H. Alvast bedankt voor elk advies! :toppie
Bijlagen
021-906-256-ac.jpg
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: VR6 ECU motormanagement computer uitwisselbaar?

Bericht door Snautzer »

Er zit zo wiezo een start blokkering op die je eerst moet weg programmeren. Ook die laaste letters kunnen de pret bederven.
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: VR6 ECU motormanagement computer uitwisselbaar?

Bericht door RRider »

Hallo gash,

Je kunt inderdaad niet zomaar een computer wisselen. De laatste letter is ook erg belangrijk bij computers. Hoe ver ben je gekomen met uitlezen (liefst met VCDS)?

Misschien zijn er hier meer forummers die kunnen helpen met uitlezen, maar dan moeten we weten waar je ergens woont.
gash
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 feb 2021, 21:52

Re: VR6 ECU motormanagement computer uitwisselbaar?

Bericht door gash »

Bedankt voor de adviezen! Ik heb hem met vcds uitgelezen en hij geeft aan dat een injector niet goed is. Dat moet volgens mij niet het enorm slecht starten veroorzaken. Wel zit er een lek bij de uitlaat of spruitstuk waardoor volgens mij de lambda in de war raakt. Brandstofdruk lijkt in orde te zijn, evenals lmm, bougies en bougiekabels. Vacuumleidingen zijn nu ook in orde. Omdat ik zo'n andere computer kan proberen , dacht ik een defecte computer ook uit te kunnen sluiten maar dat gaat dus blijkbaar niet zo eenvoudig. :)
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: VR6 ECU motormanagement computer uitwisselbaar?

Bericht door J vd Pal »

Waarom denk je dat een defecte injector niet het slechte starten veroorzaakt? Als de auto op LPG wel goed loopt dan kun je de computer en andere zaken uitsluiten. Als de auto op LPG rijdt dan wordt volgens mij de injector niet gebruikt en dat is het moment dat alles normaal werkt geef je aan. Waarschijnlijk start de auto op benzine en schakelt daarna over op LPG, dus slechte injector = slecht starten.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VR6 ECU motormanagement computer uitwisselbaar?

Bericht door Multivan Generation »

Kijk eens op google naar Bardi's liste..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
gash
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 feb 2021, 21:52

Re: VR6 ECU motormanagement computer uitwisselbaar?

Bericht door gash »

J vd Pal schreef: 12 feb 2021, 12:26 Waarom denk je dat een defecte injector niet het slechte starten veroorzaakt? Als de auto op LPG wel goed loopt dan kun je de computer en andere zaken uitsluiten. Als de auto op LPG rijdt dan wordt volgens mij de injector niet gebruikt en dat is het moment dat alles normaal werkt geef je aan. Waarschijnlijk start de auto op benzine en schakelt daarna over op LPG, dus slechte injector = slecht starten.
Ik acht de kans dat de ecu van de vr6 defect is klein, maar dacht het in ieder geval uit te sluiten door hem te verwisselen met een andere. Aangezien dat niet zo makkelijk gaat zie ik er maar vanaf. Dat de motor wel goed loopt op lpg zou ook kunnen liggen aan het feit dat de lpg installatie zijn eigen computer heeft. Dat een injector defect is en daardoor de motor minder mooi loopt snap ik, maar nauwelijks willen starten of stationair lopen kan volgens mij niet aan slechts 1 defect injector liggen. Volgende week staat de vr6 op een brug en kan ik verder zoeken naar het probleem (of de problemen...)
gash
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 feb 2021, 21:52

Re: VR6 ECU motormanagement computer uitwisselbaar?

Bericht door gash »

Multivan Generation schreef: 12 feb 2021, 16:22 Kijk eens op google naar Bardi's liste..
Bedankt voor de tip! :toppie
JacoMeerveld
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jan 2021, 09:45

Re: VR6 ECU motormanagement computer uitwisselbaar?

Bericht door JacoMeerveld »

gash schreef: 12 feb 2021, 21:33
J vd Pal schreef: 12 feb 2021, 12:26 Waarom denk je dat een defecte injector niet het slechte starten veroorzaakt? Als de auto op LPG wel goed loopt dan kun je de computer en andere zaken uitsluiten. Als de auto op LPG rijdt dan wordt volgens mij de injector niet gebruikt en dat is het moment dat alles normaal werkt geef je aan. Waarschijnlijk start de auto op benzine en schakelt daarna over op LPG, dus slechte injector = slecht starten.
Ik acht de kans dat de ecu van de vr6 defect is klein, maar dacht het in ieder geval uit te sluiten door hem te verwisselen met een andere. Aangezien dat niet zo makkelijk gaat zie ik er maar vanaf. Dat de motor wel goed loopt op lpg zou ook kunnen liggen aan het feit dat de lpg installatie zijn eigen computer heeft. Dat een injector defect is en daardoor de motor minder mooi loopt snap ik, maar nauwelijks willen starten of stationair lopen kan volgens mij niet aan slechts 1 defect injector liggen. Volgende week staat de vr6 op een brug en kan ik verder zoeken naar het probleem (of de problemen...)
dat de LPG een eigen computer heeft is waar, maar deze kan niet zonder de originele computer werken.
deze LPG computer vertaald bepaalde info, zoals injectietijd en timing naar de lpg injectoren e.d., effe simpel gezegt.

ik ben het eens dat als de LPG goed functioneerd je ervan uit kan gaan dat de basisECU ook goed is.

ik adviseer om zeker de injector te vervangen e.d. en zo de basis weer top te krijgen.
Helder
Jaco

soms moet je traagheid vliegensvlug inzetten en gewoon heel lang genieten.
VW T3, VW T4, VW1200Kever, VW412, Zastava750
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: VR6 ECU motormanagement computer uitwisselbaar?

Bericht door Snautzer »

Denk ook aan de tank ontluchting en ontluchtings filter. Als het filter verstopt is start het slecht.
gash
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 feb 2021, 21:52

Re: VR6 ECU motormanagement computer uitwisselbaar?

Bericht door gash »

Snautzer schreef: 13 feb 2021, 08:26 Denk ook aan de tank ontluchting en ontluchtings filter. Als het filter verstopt is start het slecht.
Die kwam ik ook tegen als mogelijk veroorzaker van zo'n probleem. Ga het zeker controleren!
gash
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 feb 2021, 21:52

Re: VR6 ECU motormanagement computer uitwisselbaar?

Bericht door gash »

JacoMeerveld schreef: 13 feb 2021, 07:55
dat de LPG een eigen computer heeft is waar, maar deze kan niet zonder de originele computer werken.
deze LPG computer vertaald bepaalde info, zoals injectietijd en timing naar de lpg injectoren e.d., effe simpel gezegt.

ik ben het eens dat als de LPG goed functioneerd je ervan uit kan gaan dat de basisECU ook goed is.

ik adviseer om zeker de injector te vervangen e.d. en zo de basis weer top te krijgen.
Bedankt voor je reactie, Ik heb inmiddels een nieuwe injector liggen. Die gaat er dan ook zeker in. Hoop dit probleem snel verholpen te hebben.
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: VR6 ECU motormanagement computer uitwisselbaar?

Bericht door RoelandZ »

1 of 6?
gash
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 feb 2021, 21:52

Re: VR6 ECU motormanagement computer uitwisselbaar?

Bericht door gash »

RoelandZ schreef: 14 feb 2021, 11:581 of 6?
Heb momenteel maar 1 nieuwe liggen en heb uitgelezen & gemeten dat er momenteel slechts 1 defect is. Uiteindelijk wil ik ze allemaal vervangen.
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: VR6 ECU motormanagement computer uitwisselbaar?

Bericht door Bas_Caravelle »

He Gash,

Ik zie op de foto een vacuum aansluiting op de rekeneenheid zitten. Als dat ook bij een VR6 zo is, zal ook daar een potmeter achterzitten welke bij de 2.5 5 cilinders benzine regelmatig stuk gaan.

Is door een handige harry zelf te vervangen.

Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Plaats reactie