Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dynamo toe aan revisie?

vragen over de T4
Plaats reactie
Chewbacca

Dynamo toe aan revisie?

Bericht door Chewbacca »

Afgelopen maandag in de mist begon het accu-lampje op het dashboard helaas te branden...
De mistlampen maar uit gedaan, maar aangezien het donker was moest de rest wel blijven branden. Ook de blower en radio uit gezet.

Na even rondzoeken hier en op t4-wiki besloten om vandaag de spanningsregelaar eerst uit te bouwen.
Er was een pessimistisch beeld geschetst dat daarvoor de hele dynamo eruit moet (acv met airco), maar van onderaf was het prima te doen met een schroevendraaier en een bitje op een ratel.
De spanningsregelaar is op, de koolborstels zijn versleten.
Afbeelding

En wat ook zichtbaar is is de slijtage van het asje waar deze op drukken (km stand inmiddels 450k)
Afbeelding
Afbeelding

Ben ik dan eerst geholpen met een nieuwe regelaar?
Of zal deze extra snel slijten en zit er binnenkort een dynamo-revisie (of vervanging door een gereviseerde) aan te komen?
Multivan Generation
Contacteer:

Re: Dynamo toe aan revisie?

Bericht door Multivan Generation »

Beste oplossing is een revisie, goedkope snelle oplossing is vervanging van alleen de spanningsregelaar.
Hoe lang het goed gaat is moeilijk te voorspellen.

Knap dat je het voor elkaar hebt gekregen zonder demontage van de dynamo..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Chewbacca

Re: Dynamo toe aan revisie?

Bericht door Chewbacca »

Multivan Generation schreef: do feb 18, 2021 11:50 Knap dat je het voor elkaar hebt gekregen zonder demontage van de dynamo..
Haha dank je. Sterker nog, ik heb hem er ook weer in gekregen. En eerlijk gezegd viel het pielen me enorm mee... 10 minuutjes werk.
Eerder heb ik enorm lopen klooien met de spanner voor de multiriem, dus daar bleef ik nu liever vanaf :bonk

Ik heb even gebeld met een revisie bedrijf hier in Leeuwarden. Zij adviseerden mij om de slijtage te meten. Ik kwam op 0.8-1mm, afhankelijk van de meting (meerdere keren gemeten). Zij adviseren pas een revisie bij een slijtage >1.5mm. Dus vandaar nu eerst alleen de regelaar.
Starten...lopen...laden.
:yes
Plaats reactie