Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

vragen over de T4
DannySyncro
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 mar 2021, 12:23

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door DannySyncro »

Nou, goed resultaat! :yes

Ze zijn weliswaar 5 en een half uur bezig geweest (de software (die ze notabene zelf geplaatst hadden) bleek gecodeerd en hebben ze moeten omzeilen op een of andere manier), maar het beoogde resultaat is behaald! De koppelkromme is nu een stuk minder steil vanaf 1500 toeren en de brom is niet meer opgetreden. Wel zit er nog steeds de resonantie die ik sinds 2 weken hoor bij ca 1700 toeren, dus vermoed ik toch dat mijn 2MV wat geleden heeft. Die resonantie treedt alleen op bij optrekken (maakt niet uit met hoeveel gas), maar niet in vrij of bij gelijke snelheid. Als deze resonantie er niet was, dan zou ik het 2MV laten zitten, maar nu denk ik er toch over om het sowieso te laten vervangen. Wat denken jullie hierover?

Hierbij de grafiek (Groen is fabriek, Rood is te bruut, blauw is huidige tuning):
Afbeelding
Laatst gewijzigd door DannySyncro op 01 apr 2021, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door Multivan Generation »

Als jij nu tevreden bent, dan is het toch goed :toppie
Als je mij vraagt wat ik er van vindt, is dat je nu relatief weinig meer koppel en vermogen extra hebt ten opzichte van standaard.
102 pk als basis kan zo zonder meer richting 130 pk en van 250 Nm naar 300 Nm.
Met een AXL, dus met VTG lader en grote front mount interkoeler, zou 135 pk en eventueel 320 Nm wel haalbaar moeten zijn.
Zou wel op het randje zijn dan.

En dat ze moeite hebben met hun eigen gecodeerde software te overschrijven zegt in mijn ogen een hoop.
Als je nu tevreden bent, dan zou ik niet meer teruggaan daar.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
DannySyncro
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 mar 2021, 12:23

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door DannySyncro »

Ik ben tevreden met het koppel en vermogen zo. Voor mijn gevoel is de bus alleen in het gebied onder de 2000 toeren trager geworden, maar dat was ook de bedoeling.

maar het is inderdaad wel de laatste keer dat ik naar die tuner ga inderdaad. Zeker gezien mijn computer bij thuiskomst er los in gepleurd was omdat ze de kunststof bevestigingsbeugeltjes beide hadden afgebroken... Toen ik hierover belde was eerste reactie, dat de monteur dit niet gedaan zou hebben, omdat dit niet hun werkwijze was. Pas toen ik stellig beweerde zeker te weten dat dit het weekend ervoor nog netjes in orde was, omdat ik dit gezien heb terwijl ik het brandstoffilter verving, kreeg ik excuses...

De medewerker beweerde dat ze de vorm van de curve niet naar wens aan konden passen. Ik denk dat ze alleen wat meer of wat minder kunnen regelen. Mag ik hieruit concluderen dat dit geen maatwerk is zoals bijvoorbeeld Hartog beweert te doen?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door Multivan Generation »

inderdaad die conclusie is juist..

Die klemmetjes kunnen gemakkelijk breken(leeftijd/brosheid),
kosten maar een paar euro en zijn 2 verschillende.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
DannySyncro
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 mar 2021, 12:23

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door DannySyncro »

Ok, waar kan ik die klemmetjes kopen? Ik heb nu wel met tyraps liggen kloten, maar heb het toch graag weer origineel.

Overigens kan het gebeuren dat er iets af breekt. Maar zomaar de computer erin flikkeren en denken dat de klant er pas later achter komt omdat de accukap het mooi afdekt vind ik echt geen stijl.

De medewerker heeft overigens wel aangeboden dat ik de factuur naar ze kan sturen, misschien dat ik dat nog doe.
DannySyncro
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 mar 2021, 12:23

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door DannySyncro »

Heb de klemmetjes al gevonden :-) 6N0 906 356
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door sgsdebruijn »

Tevreden is tevreden, nieuwschierig, wat zijn ongeveer de kosten als ik vragen mag?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
DannySyncro
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 mar 2021, 12:23

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door DannySyncro »

€450. De 2e tuning was garantie. Maar goed achteraf had ik liever €1000 uitgegeven voor een tuning op maat. Het heeft me immers al een setje homokineten + inbouw en waarschijnlijk een 2MV + inbouw gekost. Dus mijn kosten gaan heel ver over de €1000 heen. :huilen
DannySyncro
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 mar 2021, 12:23

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door DannySyncro »

Net trouwens met mijn flinke aanhanger gereden. Dan merk ik wel goed dat ie minder power heeft. Moet nu veel meer doortrekken, maar gevoelsmatig is dit ook veel gezonder voor de bus. Omdat het zo makkelijk ging in lage toeren, ga je automatisch luier rijden. Nu maar een beetje meer schakelen, dus.. :driveT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door Multivan Generation »

Verstandig ja, om je motor boven de 2000 rpm te houden.
Dan werken de sproeiers van de zuigerbodem koeling ten minste ook mee :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door sgsdebruijn »

In Hem zit iemand die veel ervaring heeft.
Heeft de mijne ook gedaan met aangepaste verstuivers, 10 runs op de bank gedaan, geen rook.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
DannySyncro
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 mar 2021, 12:23

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door DannySyncro »

DannySyncro schreef: 01 apr 2021, 16:02 Wel zit er nog steeds de resonantie die ik sinds 2 weken hoor bij ca 1700 toeren, dus vermoed ik toch dat mijn 2MV wat geleden heeft. Die resonantie treedt alleen op bij optrekken (maakt niet uit met hoeveel gas), maar niet in vrij of bij gelijke snelheid. Als deze resonantie er niet was, dan zou ik het 2MV laten zitten, maar nu denk ik er toch over om het sowieso te laten vervangen. Wat denken jullie hierover?
Hmm, aangezien de resonantie steeds erger werd, vanmorgen maar eens met mijn monteur een rondje gereden waarbij ik bewust telkens de resonantie op heb gezocht. Het geluid was meer metaalachtig geratel aan het worden en trad alleen op bij 1500 toeren en alleen bij optrekken, maakt niet uit bij hoeveel gas. Bij vrij of ingetrapte koppeling was niets te horen van de ratel. (Uiteraard probeer ik zoveel mogelijk boven de 2000 toeren te rijden, maar bij rustig rijden ga je ook niet continu toeren maken, dus je kunt het niet voorkomen dat het af en toe toch eens gebeurd).
Bij de laatste keer optrekken, hoorde ik ineens iets veranderen en daarna was de ratel weg bij 1500 toeren. Echter nu zit het ineens bij 1000 toeren (net iets hoger dan stationair) en is het ook zonder belasting en stilstaand !?!?!? hoorbaar, hetgeen wel handiger is bij de analyse.
Ik heb de bus op mijn brug gezet, motorafscherming eraf gehaald en geluisterd waar het geluid vandaan komt. Ik verwachtte dat het nu wel duidelijk het 2MV zou zijn, maar vreemd genoeg lijkt het geluid boven bij het kleppendeksel vandaan te komen. :huilen
Mijn monteur wil eerst de timing van de brandstofpomp gaan controleren. De bus staat nu bij hem. Ik ben erg benieuwd (en bang?) voor zijn bevindingen. Het zal toch niet zo zijn dat de motor van mijn T4 al na 180.000km problemen gaat geven?

Mocht iemand van jullie tips hebben dan hoor ik het graag!

Wordt vervolgd..
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door Multivan Generation »

Resonantie kan ook goed door hitteschild van uitlaatsysteem komen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
DannySyncro
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 mar 2021, 12:23

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door DannySyncro »

Zou kunnen, maar mijn monteur en ik denken toch meer aan een draaiend deel. Ik heb het nog wel even aangegeven bij mijn monteur zojuist. De auto is nog niet aan de beurt. Later vanmiddag, hoop ik meer te weten.

Voor mijn gevoel is er ineens iets versprongen of afgebroken, waardoor de eigenfrequentie van het resonerende onderdeel ineens van 1500 naar 1000 toeren is gegaan.
DannySyncro
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 mar 2021, 12:23

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door DannySyncro »

Ik krijg net bericht dat de spanrol van de riem die de brandstofpomp aandrijft stuk is. Mijn monteur heeft toch goed gehoord dat het iets met brandstofpomp te maken had! Chapeau!
Wel vreemd dat de spanrol stuk is, aangezien het hele spul vorig jaar (ca 20.000km geleden uit mijn hoofd) is vervangen. De Spanrol wordt nu onder garantie vervangen. Is dit dezelfde riem als de distributieriem bij AXL? Zo ja, dan heb ik behoorlijk geluk gehad dat de riem niet geknapt is denk ik...

Ik denk een gevalletje van toeval en domme pech dus; heeft naar mijn mening niets met de eerdere brom te maken, of denkt iemand hier op het forum er anders over?
Plaats reactie