Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoort dit bij de bus?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Hoort dit bij de bus?

Bericht door Chewbacca »

Afgelopen weekend kwam mijn vrouw met een stuk ijzer aanzetten wat al een week op de oprit lag, precies op de plek waar ik de bus parkeer.

Afbeelding Afbeelding

Ik herken het niet, en ook als ik onder de bus kruip zie ik niks afgebroken zijn... ik merk ook geen verschil in het rijden of wegligging...
Herkent iemand het?
Anders gaat het weg
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Hoort dit bij de bus?

Bericht door Pascal-141 »

stuk afgebroken van de achterveren , is een vaak voorkomend probleem .
2 nieuwe veren eronder en klaar .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Hoort dit bij de bus?

Bericht door Chewbacca »

Ah thnx... daar zag ik het zo gauw niet maar dan zal ik nog eens goed kijken

Zal ik wel apk afkeur zijn lijkt me :bonk

Dus dan maar vervangen.
Omdat ik de bus sowieso wat hoog vond staan achter (omdat de vorige eigenaar 'verzwaarde' veren eronder had laten zetten) heb ik eerder al eens gezocht naar een vervangende veer.

Zou deze geschikt zijn voor mijn ACV met lange wielbasis:
https://www.autodoc.nl/eibach/12831981
(volgens t4-wiki is het dit nummer 701 511 105 K geschikt voor een camper met last tot 1000kg)

Raden jullie aan om ook gelijk de Federteller/Unterlage und Kappe te vervangen? En welke maat/dikte dan?
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Hoort dit bij de bus?

Bericht door Chewbacca »

Oke, een kleine zoektocht in de wereld van vering en schokdempers verder maakt het een en ander duidelijk.
Aangezien de schokdempers redelijk verroest zijn en de deining ook wat lijkt toe te nemen, wil ik gelijk het hele zwikje vervangen.

Ik dacht aan Bilstein B3 veren, in combinatie met B4 schokdempers.
Nu zijn de veren er in twee maten, 'gewone' en 'versterkte', waarvan ik aan de nummers zie dat de versterkte een gele/bruin/roze kleurcodering kan vervangen. Nu zijn de gele origineel in de california's geplaatst, is dit dan de veer voor mijn verlengde zelfbouw camper?
Of zou de 'gewone' met witte kleurcodering ook volstaan?

Als ik kijk wat er nu onder zit, zit er rechts geen kleurmarkering op, en links een witte stikker.
Daarbij vind ik hem dus wat aan de hoge kant staan. Zou ik met een van deze B3 veren al een stukje kunnen zakken, of is dat onwaarschijnlijk?
De verlagingsveren waar op eldiape over gesproken wordt, lijken volgens T4-wiki alleen geschikt voor een korte wielbasis?

Dan heb ik nog een vraag over de onderlegschijf.
Ongetwijfeld zal er nu een 19mm onder liggen, deze zou ik dan willen vervangen voor een 13mm (hij mag best zakken maar moet wel comfortabel blijven).
Ik kan deze vrij lastig vinden, via de dealer kost hij 40 euro (per stuk!).
Deze bij boelm voldoet aan het onderdeelnummer, maar ziet er toch anders uit (minder metalig?). Is deze wel gewoon te gebruiken?
onderlegschijf

Met deze set zou ik in 1x klaar zijn: link Mits je de 701511105L onder een lange wielbasis kunt plaatsen...
Iemand ervaring met deze veren? Of is deze combinatie ongunstig en is het dan beter om B6 schokdempers te monteren (die weer duurder zijn)?

keuzes...keuzes :bonk
Helaas kun je geld nog altijd maar 1x uitgeven...
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Hoort dit bij de bus?

Bericht door koensch »

geen ervaring, maar ik heb ook regelmatig last (gehad) van gebroken veren. Dit komt als je met een lege/onbeladen bus een beetje wild over een drempel komt.

De veren zijn gemaakt om een kracht op te vangen waarbij de veer wordt ingedrukt. Zodra deze een volledige uitrekking krijgt dan begeven ze het vaak, vooral als ze wat zijn doorgeroest.

ik rij tegenwoordig met een zware tent in de bus. meer de luiheid om deze het huis in te sjouwen, dus ik heb een mooi excuus om deze te laten liggen.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoort dit bij de bus?

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou je adviseren om een set Sachs HD schokdempers voor en achter te monteren.
Onderlegschijven kun je soms inderdaad ook van andere leveranciers vinden.

Welke veren je er onder zou moeten hebben?
Origineel is het een beetje afhankelijk van het gewicht van je bus.
Maar een Eibach pro kit -40mm is een hele fijne en goede en betaalbare keuze.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Hoort dit bij de bus?

Bericht door Chewbacca »

koensch schreef: 26 mar 2021, 12:59 geen ervaring, maar ik heb ook regelmatig last (gehad) van gebroken veren. Dit komt als je met een lege/onbeladen bus een beetje wild over een drempel komt.

De veren zijn gemaakt om een kracht op te vangen waarbij de veer wordt ingedrukt. Zodra deze een volledige uitrekking krijgt dan begeven ze het vaak, vooral als ze wat zijn doorgeroest.
Hmm... ik heb inderdaad erg weinig belading achterin.
Alleen de kast, de bank en een vouwfiets, vakvereniging nog een accu en de watertank, maar die is vaak leeg

Multivan Generation schreef: 26 mar 2021, 13:14 Ik zou je adviseren om een set Sachs HD schokdempers voor en achter te monteren.
Onderlegschijven kun je soms inderdaad ook van andere leveranciers vinden.

Welke veren je er onder zou moeten hebben?
Origineel is het een beetje afhankelijk van het gewicht van je bus.
Maar een Eibach pro kit -40mm is een hele fijne en goede en betaalbare keuze.

Groetjes Peter
Dank voor je reactie, sachs hd, dat is de versie op oliedruk?
Die zijn dan ook wat korter dan de B4's?
Ik heb twijfel over die onderlegschijf omdat ie er anders uit zag, ik wil niet hebben dat over 1 jaar de veer door het dunnere rubber heen steekt...
Blijft er met de pro kit voldoende ground clearance om op campings of onverharde wegen te rijden?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Hoort dit bij de bus?

Bericht door Pascal-141 »

Sachs HD is de heavy duty uitvoering van de gewone Sachs , wat er af fabriek onder zat .
Ik vind de beide Sachs uitvoeringen beter dan de beide Bilstein uitvoeringen (B4 als standaardversie , B6 als de stugge variant) . De Bilsteins gaan ook minder lang mee dan de Sachs .
De Sachs HD zijn ook stugger dan de standaard versie , ideaal bij zwaardere busjes , of bij verlaagde . Indien niet verlaagd en bij een lege bus kunnen de HD's behoorlijk stug zijn , in dat geval zullen de standaard Sachs de betere oplossing zijn.
De bovenvermelde 4 versies zijn allen even lang .

Als je niet wil verlagen , dan zijn aftermarket veren goed en zullen niet zo snel breken als de originele omdat de laatste windingen op de veer iets dikker materiaal zijn.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Hoort dit bij de bus?

Bericht door Chewbacca »

Bedankt voor jullie tips.
Mijn eerdere auto's zijn ook verlaagd geweest (jetta '86 en passat '97)
Die beiden gekocht met al een schroefset eronder.
Nu is dit de uitgelezen kans om de bus ook een betere look en wegligging te geven.

Ik heb de pro kit en sachs HD in mijn winkelmandje klaar staan op ebay, nu nog even wachten tot mijn creditcard een nieuwe uitgave weer toestaat :bifun
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Hoort dit bij de bus?

Bericht door Chewbacca »

Nog een stomme vraag misschien: zit er nog een boven- en onderkant aan zo'n veer? Of maakt dat niet uit?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoort dit bij de bus?

Bericht door Multivan Generation »

dat maakt niet uit.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Hoort dit bij de bus?

Bericht door Chewbacca »

Dank u
:toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoort dit bij de bus?

Bericht door Multivan Generation »

Zit alles er ondertussen al onder?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Hoort dit bij de bus?

Bericht door Chewbacca »

Neee nog niet, ernstig gebrek aan tijd
En omdat ik de ene dag wil sleutelen, en de volgende uitlijnen, wordt het allemaal wat lastig met werk te combineren... en dan helpen alle feestdagen ook niet mee

Plan is nu om in de 2e wel van juni alles te doen, dan apk met wat onderhoud (voorpijp, vacuumpomp, inlaatspruitstuk, lekkage oliefilterbehuizing)
Genoeg te doen :bonk
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Hoort dit bij de bus?

Bericht door Chewbacca »

Multivan Generation schreef: 30 apr 2021, 19:56 Zit alles er ondertussen al onder?
Nu inmiddels wel :jump

Ben begonnen met de achterzijde, dit viel mee eerlijk gezegd nog wel tegen (of het kwam doordat ik uit de nachtdienst kwam en niet helder na kon denken :bonk )
Maar het zat allemaal nog beroerd vast, ondanks dat ik het al een poosje met deblock oil had ingspoten
Daarnaast zorgde de stabilisator-stang achter voor een extra uitdaging... een poging deze los te draaien leidde tot een verdraaide kop, dus toen maar beide zijden omhoog gezet. Gaf net genoeg ruimte om de niet-gebroken veer er tussenuit te krijgen (de gebroken veer miste gewoon 2 volle windingen inmiddels, dus die was er zo uit)
Nieuwe terugplaatsen met nieuwe dempers was vervolgens een eitje... al met al 2.5 uur bezig geweest :nuts
Afbeelding

Voor zakken... eitje met die verstelbouten
En ook de dempers aan de voorzijde gingen makkelijk, uurtje en daar zaten ook nieuwe dempers op
Afbeelding

En dan de foto's natuurlijk:
Afbeelding
Oude hoogte

Afbeelding
Nieuwe hoogte

Rijdt direct merkbaar beter... van slagschip naar strakke wegligging (racewagen dekt de lading toch ook niet)

Eerste ritje was naar de apk, afkeur op o.a. teveel speling op de bovenste fusee's voor (en nog wat kleinigheden)
Ik hoop hem vandaag weer op te halen :adhd
Plaats reactie