Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wat te doen met deze roestplekken?

vragen over de T4
Plaats reactie
hobie17
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 mar 2021, 14:15

Wat te doen met deze roestplekken?

Bericht door hobie17 »

Hoi,

Ik heb een T4 1.9 TD uit 2001. Nu kwam ik er vandaag achter dat er een plek doorgeroest is in de motorruimte onder de accu, naast de brandstoffilter:
IMG_1138.jpg
IMG_1137.jpg
Weet iemand of dit makkelijk te lassen is en of het belangrijk is om dit snel te doen?

Ook is de instapbak bij de schuifdeur aardig verroest:
21170f22-0e09-4f43-87ff-c4408e4f904f.JPG
Is het handig om dit stuk er uit te laten zagen en een nieuw stuk er in te laten lassen?


Ik hoor het graag!


Groeten, Hobie17
T4 1.9 TD 2001
EeVeeWee
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 jan 2021, 09:43

Re: Wat te doen met deze roestplekken?

Bericht door EeVeeWee »

Nieuwe stukken er in lassen is eigenlijke de enige juiste behandeling tegen roestgaten.
Bij alle ander methoden is er een kans dat de roest weer terug komt.
Het is helaas wel een ingrijpende methode omdat er soms niet goed bij de slechte stukken te komen is.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Wat te doen met deze roestplekken?

Bericht door odorf »

Kijk bij die locatie van de accusteun ook eens IN de wielkast boven het wiel.
(de andere kant van dit plaatwerk)
Daar zit een diagonale balk van de bumper naar de chassisbalk.
Grote kans dat die ook redelijk vergaan is.
(deze schuine balkjes zijn in imitatieplaatwerk te verkrijgen, bodem onder accusteun niet)

Check ook de bijrijderszijde.

Die schuifdeur instapbak, kan nog meevallen. Kan zijn dat het daar niet door-en-door zit.
(Kaalmaken (bij voorkeur stralen) en laksysteem opnieuw opbouwen kan voldoende zijn.
Is ook wat dikker staal aldaar.
De bodem onder de schuifdeurrail, in de hoek bij het achterwiel kan ook nog wel eens problemen geven.

Kijk op mijn mijn projectenpagina maar eens wat je nog meer tegen kunt komen.
(zie onderschrift)
Als dit nu allemaal zo is weggerroest is dat waarschijnlijk het topje van de beroemde ijsberg.

Kruip er eens onder, overal waar bodembescherming/kitnaden/overlappend plaatwerk etc. zitten even met een schroevendraaier duwen om te kijken of het kraakt. Zeker als er scheurtjes in de oppervlakte te zien zijn. Ook rondom de ronde kunststof stopjes die op alle kokerbalken zitten bijvoorbeeld. Bovenaan bij de voorwielen, direct achter de achterwielen, alle dorpels.

En inderdaad nieuw plaatwerk stukken/stukjes er in lassen. Alles schoon van roest, en dan een goede 2K (epoxy) primer, en 2K aflak is de enige -goede- oplossing die langdurig houdt. -In my humble opinion-

Succes!
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
hobie17
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 mar 2021, 14:15

Re: Wat te doen met deze roestplekken?

Bericht door hobie17 »

odorf schreef: 31 mar 2021, 09:41 Kijk bij die locatie van de accusteun ook eens IN de wielkast boven het wiel.
(de andere kant van dit plaatwerk)
Daar zit een diagonale balk van de bumper naar de chassisbalk.
Grote kans dat die ook redelijk vergaan is.
(deze schuine balkjes zijn in imitatieplaatwerk te verkrijgen, bodem onder accusteun niet)

Check ook de bijrijderszijde.

Die schuifdeur instapbak, kan nog meevallen. Kan zijn dat het daar niet door-en-door zit.
(Kaalmaken (bij voorkeur stralen) en laksysteem opnieuw opbouwen kan voldoende zijn.
Is ook wat dikker staal aldaar.
De bodem onder de schuifdeurrail, in de hoek bij het achterwiel kan ook nog wel eens problemen geven.

Kijk op mijn mijn projectenpagina maar eens wat je nog meer tegen kunt komen.
(zie onderschrift)
Als dit nu allemaal zo is weggerroest is dat waarschijnlijk het topje van de beroemde ijsberg.

Kruip er eens onder, overal waar bodembescherming/kitnaden/overlappend plaatwerk etc. zitten even met een schroevendraaier duwen om te kijken of het kraakt. Zeker als er scheurtjes in de oppervlakte te zien zijn. Ook rondom de ronde kunststof stopjes die op alle kokerbalken zitten bijvoorbeeld. Bovenaan bij de voorwielen, direct achter de achterwielen, alle dorpels.

En inderdaad nieuw plaatwerk stukken/stukjes er in lassen. Alles schoon van roest, en dan een goede 2K (epoxy) primer, en 2K aflak is de enige -goede- oplossing die langdurig houdt. -In my humble opinion-

Succes!

Hoi Odorf,

Bedankt voor de tips! Handige projectjes om te volgen heb je.

De balk van de bumper naar het chassis is toevallig vorige week gelast voordat ik de bus heb opgehaald. Hier zat inderdaad een gat in.
Is het voor een lasser te doen om de plaat onder de accusteun te lassen? Dan moet de brandstoffilter er zeker uit?

De instapbak is toch wel redelijk heen, zie foto's:
IMG_1141.jpg
IMG_1140.jpg
Ik denk toch dat daar een nieuw stukje in moet. De schuifdeurrail ziet er nog goed uit, de deur schuift ook prima.


In de hoek bij het achterwiel onder de schuifdeur zit inderdaad ook wat roest:
IMG_1164.jpg

Hoe werkt dat met stralen? Gebruik je daar zoiets voor?
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... MMQAvD_BwE

Ik ga eens even onder de bus liggen en goed checken waar roest zit. Als iemand nog tips heeft voor een lasser/hersteller in Brabant, ik hoor het graag!
T4 1.9 TD 2001
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Wat te doen met deze roestplekken?

Bericht door odorf »

Ja die plek van die laatste foto bedoelde ik.

Je kunt met soda stralen, heb ik geen ervaring mee, lijkt mij persoonlijk wat 'soft' voor roest.

Ik straal met Korund, dit zijn fijne roodachtige krorreltjes. Is in een jerrycan zelfs bij de bouwmarkt te krijgen, maar HBM heeft het geloof ik ook.
Met deze variant;
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... -5-nozzles.
Je moet hier wat geduld mee hebben. Je doet steeds een rondje formaat euro. maar het meeste grit wordt weer opgevangen en is een paar keer her te gebruiken. En geeft niet veel troep als de nozzle goed aansluit.

En ook een losse variant zonder opvang. Dan maak ik plaatselijk een tentje om het deel dat gestraald moet worden. (staat ook ergens in mijn verslag)
Alle gaatjes in de body etc goed dichtmaken met stukje schuimplastic want dat grit komt overal.
En let op je Persoonlijke beschermingsmiddelen (Stofbril of gelaadsmasker/mondkapje en handschoenen)

Grote gebieden eerst mechanisch ontdoen van roest (Haakse slijper met staalborstel/stripschijf) Daarna roestputten uitstralen
Meteen na het stralen goed schoonblazen en primer er op! Anders ontstaat op het ruwe oppervlak snel weer roest.

En zo ben je dan wel een tijdje 'van de straat'. :winter

:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Wat te doen met deze roestplekken?

Bericht door odorf »

Oja, ik had mijn brandstoffilter helemaal verwijderd. En stelen van oude kwasten in de slangen gestoken zodat daar geen vuil in kwam.
Daarna het hele slangenpakket omhoog gehangen met T-wraps en ingepakt met een stuk lasdeken.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
hobie17
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 mar 2021, 14:15

Re: Wat te doen met deze roestplekken?

Bericht door hobie17 »

odorf schreef: 31 mar 2021, 16:22 Oja, ik had mijn brandstoffilter helemaal verwijderd. En stelen van oude kwasten in de slangen gestoken zodat daar geen vuil in kwam.
Daarna het hele slangenpakket omhoog gehangen met T-wraps en ingepakt met een stuk lasdeken.
Dankje voor de tips nog, heb toch besloten om de bus naar een plaatwerker te brengen die een stuk meer ervaring heeft dat ik met dat soort dingen.

Alles wordt nu in een keer gefixt, dus zal ik volgende week hopelijk en vrij roestloze bus hebben. :toppie
T4 1.9 TD 2001
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wat te doen met deze roestplekken?

Bericht door Multivan Generation »

Ik denk dat dat wat optimistisch is.
Heeft de plaatwerker een prijsindicatie gegeven?

Haal je achterbumper eens los en kijk dan wat je aantreft, ook het achterklep rubber eens verwijderen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
hobie17
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 mar 2021, 14:15

Re: Wat te doen met deze roestplekken?

Bericht door hobie17 »

Multivan Generation schreef: 02 apr 2021, 12:45 Ik denk dat dat wat optimistisch is.
Heeft de plaatwerker een prijsindicatie gegeven?

Haal je achterbumper eens los en kijk dan wat je aantreft, ook het achterklep rubber eens verwijderen..
De bumperbalk achter was verrot, ik heb al een nieuwe. Alles is verder gecheckt op roest, dus ben vrij zeker dat het goed moet zijn.

Ik ben graag optimistisch, zou je ook eens moeten proberen :proost
T4 1.9 TD 2001
hobie17
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 mar 2021, 14:15

Re: Wat te doen met deze roestplekken?

Bericht door hobie17 »

Multivan Generation schreef: 02 apr 2021, 12:45 Ik denk dat dat wat optimistisch is.
Heeft de plaatwerker een prijsindicatie gegeven?

Haal je achterbumper eens los en kijk dan wat je aantreft, ook het achterklep rubber eens verwijderen..
We hebben van te voren een prijs afgesproken, viel uiteindelijk best mee voor wat er allemaal gedaan moet worden.
T4 1.9 TD 2001
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wat te doen met deze roestplekken?

Bericht door Multivan Generation »

hobie17 schreef: 03 apr 2021, 13:19 Ik ben graag optimistisch, zou je ook eens moeten proberen :proost
Ik ben optimistisch maar in meer gevallen gewoon realistisch.
Als ik de roest plekken op jouw bus zie, dan denk ik,
hoe kon jij, of een vorige eigenaar het zo ver laten komen?
Veelal zijn de huidige eigenaren nu 2de, derde of soms 4de eigenaar,
dus dan heb je te dealen met wat je koopt. Dan zal veelal de prijs er ook naar geweest zijn.

Toen wij onze nieuwe bus afhaalden met km-stand 13km en hem doorreden tot 397.000 km zat er nog steeds niet zo veel roest op(beetje aan de bodem door de onderbodycoating die los begon te laten) en de randjes van de wielkasten begonnen net (14 jaar oud), als de projecten die ik regelmatig voorbij zie komen.
En ja, dan kan de liefde heel diep zitten, maar realistisch gezien blijft het een oude bak, zeker ook milieu technisch en blijft het dweilen met de kraan open.
En dan kun je er 2000 euro tegenaan kwakken, meestal is een gewone T4 dat al niet meer economisch waard, en dan blijf je met die oude diesel nog steeds je omgeving naar verhouding meer belasten met je uitlaatgassen.. Is ook leuk voor de leefbaarheid in de buurt.
Ook worden de goede onderdelen steeds schaarser, en zie je steeds meer de bijna onmogelijke spagaat ontstaan, dat mensen goed spul willen hebben, maar dat het niets of bijna niets mag kosten. Mensen die een originele westfalia hebben, en daar het geld voor over hadden, en dan is het kraantje kapot en dan is een originele kraan ineens te duur.
Logischer wijs takelen busjes dan steeds verder af.
Gelukkig zijn er een paar uitzonderingen hier op het forum, die hun bus wel tip top in orde houden, en wel die extra mile lopen.

Wij hebben toen bewust de keuze genomen voor een nieuwere, maar de expertise die ik van de T4 heb, deel ik nog graag zodat anderen daar hun voordeel mee kunnen doen :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
hobie17
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 mar 2021, 14:15

Re: Wat te doen met deze roestplekken?

Bericht door hobie17 »

Multivan Generation schreef: 03 apr 2021, 22:10
hobie17 schreef: 03 apr 2021, 13:19 Ik ben graag optimistisch, zou je ook eens moeten proberen :proost
Ik ben optimistisch maar in meer gevallen gewoon realistisch.
Als ik de roest plekken op jouw bus zie, dan denk ik,
hoe kon jij, of een vorige eigenaar het zo ver laten komen?
Veelal zijn de huidige eigenaren nu 2de, derde of soms 4de eigenaar,
dus dan heb je te dealen met wat je koopt. Dan zal veelal de prijs er ook naar geweest zijn.

Toen wij onze nieuwe bus afhaalden met km-stand 13km en hem doorreden tot 397.000 km zat er nog steeds niet zo veel roest op(beetje aan de bodem door de onderbodycoating die los begon te laten) en de randjes van de wielkasten begonnen net (14 jaar oud), als de projecten die ik regelmatig voorbij zie komen.
En ja, dan kan de liefde heel diep zitten, maar realistisch gezien blijft het een oude bak, zeker ook milieu technisch en blijft het dweilen met de kraan open.
En dan kun je er 2000 euro tegenaan kwakken, meestal is een gewone T4 dat al niet meer economisch waard, en dan blijf je met die oude diesel nog steeds je omgeving naar verhouding meer belasten met je uitlaatgassen.. Is ook leuk voor de leefbaarheid in de buurt.
Ook worden de goede onderdelen steeds schaarser, en zie je steeds meer de bijna onmogelijke spagaat ontstaan, dat mensen goed spul willen hebben, maar dat het niets of bijna niets mag kosten. Mensen die een originele westfalia hebben, en daar het geld voor over hadden, en dan is het kraantje kapot en dan is een originele kraan ineens te duur.
Logischer wijs takelen busjes dan steeds verder af.
Gelukkig zijn er een paar uitzonderingen hier op het forum, die hun bus wel tip top in orde houden, en wel die extra mile lopen.

Wij hebben toen bewust de keuze genomen voor een nieuwere, maar de expertise die ik van de T4 heb, deel ik nog graag zodat anderen daar hun voordeel mee kunnen doen :knipoog

Je hebt helemaal gelijk, maar de T4 is simpel gezegd wel gewoon een werkbus en wordt/werd meer als tool gebruikt dan als liefhebbers- of camperbus.

Ik heb mijn T4 vorige week opgehaald, deze is van een hoveniersbedrijf geweest en dat was zeker te merken aan de roest en de hoeveelheid grond in de bus.

Toch ben ik er van overtuigd dat dit makkelijk te verhelpen is en zolang ik zorgvuldig met de bus omga hij nog een hele tijd mee kan.


Zo zie je maar dat je zelfs na bijna 400000 km en goed onderhoud nog een prima bus hebt! Mijn T4 heeft nu 108000 gelopen, dus ik hoop dat hij zeker nog een paar ton aan kan. :jump
T4 1.9 TD 2001
T4Twin0182
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38

Re: Wat te doen met deze roestplekken?

Bericht door T4Twin0182 »

Zo, even oude topic afstoffen :) ,
Hoe is het afgelopen met de restauratie van deze bus ? :winter
Plaats reactie