Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Acv met kapotte turbo?

vragen over de T4
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Acv met kapotte turbo?

Bericht door StijnT4 »

Multivan Generation schreef: 09 apr 2021, 16:02 zou kunnen, wel op een vreemde plaats.
Welk onderdeelnummer staat er op?

Bij nader inzien, denk ik van niet, maar wat het wel is,
is voor mij te lang geleden (heb geen T4 meer)

Edit: aansturing smoorklep in EGR?
Nummer dat er op staat is 1jo906283

Edit: is een vacuüm relais. Dan wordt het zo even naar de onderdelen dienst en een nieuwe n75 klep halen.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Acv met kapotte turbo?

Bericht door Chewbacca »

Ik ben groot fan van dit forum, maar ook van t4-wiki.de
Is een enorme berg aan informatie te vinden

https://t4-wiki.de/wiki/Ventil_N75_(Lad ... egrenzung)

Check de sectie einbauort

Zoek de verschillen met de N18
https://t4-wiki.de/wiki/Ventil_N18_(Abg ... 3%BChrung)
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Acv met kapotte turbo?

Bericht door StijnT4 »

Chewbacca schreef: 09 apr 2021, 19:10 Ik ben groot fan van dit forum, maar ook van t4-wiki.de
Is een enorme berg aan informatie te vinden

https://t4-wiki.de/wiki/Ventil_N75_(Lad ... egrenzung)

Check de sectie einbauort

Zoek de verschillen met de N18
https://t4-wiki.de/wiki/Ventil_N18_(Abg ... 3%BChrung)
klopt, die site is inderdaad een top bron voor informatie, mijn Duits is alleen niet zo denderend en heb dus ook een beetje moeite met alles begrijpen. maar langzamerhand komen we er wel.

Ik ben nu in de veronderstelling dat ik simpelweg de N75 klep mis. dit zou ook verklaren waarom er 3 vacuüm slangetjes en een stekkertje loshangen in de motorruimte. Ik ben vanmiddag langs de onderdelen dienst van de vw dealer gegaan. Maar daar kostte zo'n N75 klep 177 eu ex btw.... Is dit een normale prijs? of heeft iemand nog een beter idee waar ik deze klep kan kopen?
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Acv met kapotte turbo?

Bericht door DE KNEU »

N75 vw op google intikken ?zie ik er genoeg....het juiste partno heb je natuurlijk opgeschreven toen je bij dealer was.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Acv met kapotte turbo?

Bericht door Hanz »

Onderdeelnummer staat ook in T4-wiki: 701 906 283
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Acv met kapotte turbo?

Bericht door Multivan Generation »

Je zou nummer 701 906 283 nodig hebben.
Maar kijk ook even verder op de foto,
en gebruik het ook een beetje als schema,
zodat je jouw leidingen kunt nalopen.

Zie hier voor wat prijzen:
linkje

Ook al is het verleidelijk om een gebruikte te kopen, ik zou voor een nieuw artikel gaan.

EDIT: zie hier hoe ze onder elkaar gemonteerd worden

EDIT 2: Als je 6 weken de tijd hebt, kun je veel geld besparen?

Groetjes Peter
Bijlagen
sensorenT4 motorruimte.pdf
(298.78 KiB) 70 keer gedownload
magneetklep.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Acv met kapotte turbo?

Bericht door StijnT4 »

Multivan Generation schreef: 09 apr 2021, 21:20 Je zou nummer 701 906 283 nodig hebben.
Maar kijk ook even verder op de foto,
en gebruik het ook een beetje als schema,
zodat je jouw leidingen kunt nalopen.

Zie hier voor wat prijzen:
linkje

Ook al is het verleidelijk om een gebruikte te kopen, ik zou voor een nieuw artikel gaan.

EDIT: zie hier hoe ze onder elkaar gemonteerd worden

EDIT 2: Als je 6 weken de tijd hebt, kun je veel geld besparen?

Groetjes Peter
De keuze is reuze! Ik heb een pierburg klep besteld. Laten we hopen dat dit het probleem is en de bus hierna rijdt als een trein. Ik denk volgend weekend wel resultaat te hebben. Voor nu enorm bedankt voor alle hulp. Jullie maken dit zoveel makkelijker en in 3 dagen al enorm veel geleerd over m’n nieuwe busje.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Acv met kapotte turbo?

Bericht door DE KNEU »

Koop gelijk nieuwe gevlochten slang(automatrialen handel) voor alle trajecten(op meten!)let op ,er zijn 2 verschillende binnen diameters. :toppie
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Acv met kapotte turbo?

Bericht door StijnT4 »

DE KNEU schreef: 09 apr 2021, 21:47 Koop gelijk nieuwe gevlochten slang(automatrialen handel) voor alle trajecten(op meten!)let op ,er zijn 2 verschillende binnen diameters. :toppie
Komt het op de centimeter hoe lang de slangen moeten zijn? Of is ongeveer dezelfde lengte ook goed? Ik ga natuurlijk wel de normale trajecten volgen.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Acv met kapotte turbo?

Bericht door Multivan Generation »

Lengte maakt niet uit, vaccüum is vaccüum..
Cm meer geeft niet
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Acv met kapotte turbo?

Bericht door StijnT4 »

OPGELOST!

Ik heb vandaag als tijdelijke oplossing de n18 klep gebruikt om als n75 te doen dienen. Na de eerste keer aansluiten nog steeds de motor in noodloop en niet veel harder dan 100. Toen slangetjes omgewisseld. Wel iets beter maar bij 3200 rpm voelde ik hem weer in de noodloop schieten. Toen terug naar alle forums en even heel logisch nagedacht. Weer wat slangetjes verwisseld en nu loopt de bus perfect! Na een testrit 155 gehaald en erg tevreden!

Nu wachten op het juiste onderdeel en ondertussen de kat leeghalen en egr afdichten!

Ook wordt de bus nog gechipt
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Acv met kapotte turbo?

Bericht door J vd Pal »

Goede berichten!! Fijn dat het raadsel is opgelost!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
JacoMeerveld
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jan 2021, 09:45

Re: Acv met kapotte turbo?

Bericht door JacoMeerveld »

he stijn,

heldere reactie's waar je wat mee kunt.
op internet zijn voldoende vacuüm-schema's te vinden: ik heb er ook me zitten klieren en puzzlen.
de kunst is, zoals Peter al schreef, om het systeem te doorgronden en te begrijpen.

een kapotte turbo, je primaire vraag, is nog onbeantwoord: maar ik denk het niet. kenmerk van een kapotte turbo is dat olie vanuit de middelste lager in de IN- of Uitlaat komt: dat laatste geeft zeer veel blauwe rook tijdens het rijden; echt niet prettig. olie in de inlaat wordt verbrand en is de kant dat je motor wordt opgeblazen groot: de olie is net als diesel: t brand heerlijk!

het is wel zaak om het in de gaten te houden nu je de boel weer activeert (de oorzaak lijkt in een verkeerde of geheel missende aansturing vd turbo)

een turbo kan in principe zeer lang mee op enkele voorwaardes:
-trouw en goed(regelmatig) je olie(en filter) verversen.
-turbo niet non-stop in de hoge toeren jassen; zeker niet koud.
-na stevig gebruik vd turbo ook nog wat kilometers rustig rijden om hem te laten koelen.

mocht het zijn dat je turbo kapot is (olie in de uitlaat) dan is het vervangen vd cartridge(het revisie-deel vd turbo) goed te doen, en stukken goedkoper dan de gehele turbo (laten) doen.

ik hoop dat je eruit komt.

ps ik heb zelf ook die extra magneetklep boven tegen het schutbord en weet ook niet waarvoor deze dient...
leuk om eens uit te zoeken.
Helder
Jaco

soms moet je traagheid vliegensvlug inzetten en gewoon heel lang genieten.
VW T3, VW T4, VW1200Kever, VW412, Zastava750
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Acv met kapotte turbo?

Bericht door Pascal-141 »

JacoMeerveld schreef: 13 apr 2021, 22:32


een kapotte turbo, je primaire vraag, is nog onbeantwoord:

die vraag heeft hij eigenlijk zelf al beantwoord : hij gaf aan dat hij bij de laatste testrit 155km/u gehaald heeft . Wat dus wil zeggen dat de turbo wel werkt , want anders haal je dat niet . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Acv met kapotte turbo?

Bericht door StijnT4 »

Pascal-141 schreef: 14 apr 2021, 07:41
JacoMeerveld schreef: 13 apr 2021, 22:32


een kapotte turbo, je primaire vraag, is nog onbeantwoord:

die vraag heeft hij eigenlijk zelf al beantwoord : hij gaf aan dat hij bij de laatste testrit 155km/u gehaald heeft . Wat dus wil zeggen dat de turbo wel werkt , want anders haal je dat niet . :knipoog
Dat klopt! Turbo werkt goed! En geen rook uit de uitlaat.
Hij leek niet te werken doordat de n75 klep mistte. Die nu tijdelijk vervangen voor de n 18 klep. Egr is afgedicht en inlaat schoongemaakt. Verder ben ik er ook nog niet helemaal uit waar die extra 3e vacuüm klep voor is.

Wel had ik nog een vraagje. Vlak bij de egr klep zit nog een klep in de inlaat. Daar moet een stekker heen en 1 vacuüm slang. Die is bij mij niet aangesloten en die klep is dus altijd open. Kan dit kwaad en waar dient die klep voor ( is dus niet de egr klep)

Kon op internet niet veel erover vinden aangezien ik ook niet weet wat dat is
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Plaats reactie