klopt, die site is inderdaad een top bron voor informatie, mijn Duits is alleen niet zo denderend en heb dus ook een beetje moeite met alles begrijpen. maar langzamerhand komen we er wel.
Ik ben nu in de veronderstelling dat ik simpelweg de N75 klep mis. dit zou ook verklaren waarom er 3 vacuüm slangetjes en een stekkertje loshangen in de motorruimte. Ik ben vanmiddag langs de onderdelen dienst van de vw dealer gegaan. Maar daar kostte zo'n N75 klep 177 eu ex btw.... Is dit een normale prijs? of heeft iemand nog een beter idee waar ik deze klep kan kopen?
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Je zou nummer 701 906 283 nodig hebben.
Maar kijk ook even verder op de foto,
en gebruik het ook een beetje als schema,
zodat je jouw leidingen kunt nalopen.
Multivan Generation schreef: ↑09 apr 2021, 21:20
Je zou nummer 701 906 283 nodig hebben.
Maar kijk ook even verder op de foto,
en gebruik het ook een beetje als schema,
zodat je jouw leidingen kunt nalopen.
De keuze is reuze! Ik heb een pierburg klep besteld. Laten we hopen dat dit het probleem is en de bus hierna rijdt als een trein. Ik denk volgend weekend wel resultaat te hebben. Voor nu enorm bedankt voor alle hulp. Jullie maken dit zoveel makkelijker en in 3 dagen al enorm veel geleerd over m’n nieuwe busje.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
DE KNEU schreef: ↑09 apr 2021, 21:47
Koop gelijk nieuwe gevlochten slang(automatrialen handel) voor alle trajecten(op meten!)let op ,er zijn 2 verschillende binnen diameters.
Komt het op de centimeter hoe lang de slangen moeten zijn? Of is ongeveer dezelfde lengte ook goed? Ik ga natuurlijk wel de normale trajecten volgen.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Ik heb vandaag als tijdelijke oplossing de n18 klep gebruikt om als n75 te doen dienen. Na de eerste keer aansluiten nog steeds de motor in noodloop en niet veel harder dan 100. Toen slangetjes omgewisseld. Wel iets beter maar bij 3200 rpm voelde ik hem weer in de noodloop schieten. Toen terug naar alle forums en even heel logisch nagedacht. Weer wat slangetjes verwisseld en nu loopt de bus perfect! Na een testrit 155 gehaald en erg tevreden!
Nu wachten op het juiste onderdeel en ondertussen de kat leeghalen en egr afdichten!
Ook wordt de bus nog gechipt
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
heldere reactie's waar je wat mee kunt.
op internet zijn voldoende vacuüm-schema's te vinden: ik heb er ook me zitten klieren en puzzlen.
de kunst is, zoals Peter al schreef, om het systeem te doorgronden en te begrijpen.
een kapotte turbo, je primaire vraag, is nog onbeantwoord: maar ik denk het niet. kenmerk van een kapotte turbo is dat olie vanuit de middelste lager in de IN- of Uitlaat komt: dat laatste geeft zeer veel blauwe rook tijdens het rijden; echt niet prettig. olie in de inlaat wordt verbrand en is de kant dat je motor wordt opgeblazen groot: de olie is net als diesel: t brand heerlijk!
het is wel zaak om het in de gaten te houden nu je de boel weer activeert (de oorzaak lijkt in een verkeerde of geheel missende aansturing vd turbo)
een turbo kan in principe zeer lang mee op enkele voorwaardes:
-trouw en goed(regelmatig) je olie(en filter) verversen.
-turbo niet non-stop in de hoge toeren jassen; zeker niet koud.
-na stevig gebruik vd turbo ook nog wat kilometers rustig rijden om hem te laten koelen.
mocht het zijn dat je turbo kapot is (olie in de uitlaat) dan is het vervangen vd cartridge(het revisie-deel vd turbo) goed te doen, en stukken goedkoper dan de gehele turbo (laten) doen.
ik hoop dat je eruit komt.
ps ik heb zelf ook die extra magneetklep boven tegen het schutbord en weet ook niet waarvoor deze dient...
leuk om eens uit te zoeken.
Helder
Jaco
soms moet je traagheid vliegensvlug inzetten en gewoon heel lang genieten.
VW T3, VW T4, VW1200Kever, VW412, Zastava750
een kapotte turbo, je primaire vraag, is nog onbeantwoord:
die vraag heeft hij eigenlijk zelf al beantwoord : hij gaf aan dat hij bij de laatste testrit 155km/u gehaald heeft . Wat dus wil zeggen dat de turbo wel werkt , want anders haal je dat niet .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
een kapotte turbo, je primaire vraag, is nog onbeantwoord:
die vraag heeft hij eigenlijk zelf al beantwoord : hij gaf aan dat hij bij de laatste testrit 155km/u gehaald heeft . Wat dus wil zeggen dat de turbo wel werkt , want anders haal je dat niet .
Dat klopt! Turbo werkt goed! En geen rook uit de uitlaat.
Hij leek niet te werken doordat de n75 klep mistte. Die nu tijdelijk vervangen voor de n 18 klep. Egr is afgedicht en inlaat schoongemaakt. Verder ben ik er ook nog niet helemaal uit waar die extra 3e vacuüm klep voor is.
Wel had ik nog een vraagje. Vlak bij de egr klep zit nog een klep in de inlaat. Daar moet een stekker heen en 1 vacuüm slang. Die is bij mij niet aangesloten en die klep is dus altijd open. Kan dit kwaad en waar dient die klep voor ( is dus niet de egr klep)
Kon op internet niet veel erover vinden aangezien ik ook niet weet wat dat is
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!