Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Instrumentenpaneel display heeft een vlek

vragen over de T4
Plaats reactie
JorisenLilian
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Instrumentenpaneel display heeft een vlek

Bericht door JorisenLilian »

Hallo,

De display van mijn kilometerstand heeft een vlek. Het is een 2.5TDI uit 1996.
2021-04-16 13.41.07.jpg
2021-04-16 13.41.41.jpg
2021-04-16 13.42.31.jpg
Het zat er al in toen in ik de bus kocht dus geen idee hoe het erin gekomen is. Ik krijg wel het idee dat de tellerunit al een keer open is geweest.
Weet iemand of dit (relatief) makkelijk te repareren/vervangen is?
T4 California 2.5TDI ACV '96
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Instrumentenpaneel display heeft een vlek

Bericht door DE KNEU »

"Lek" lcd schermpje niets aan te doen.(lek)ker laten zitten als t je niet stoort.Vervangen betekend dat je km stand niet meer klopt.Moet je weer iemand zoeken die dat veranderd.Voor een "leek" niet eenvoudig te vervangen. :kus
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Instrumentenpaneel display heeft een vlek

Bericht door Multivan Generation »

Als je een teller van bijvoorbeeld een golf 4 koopt, dan kun je dat LCD demonteren en het LCD display zo over zetten.
Dit LCD schermpje geeft alleen maar door.
Km stand zit in een chip opgeslagen en raak je dus niet kwijt.

Ik heb eens mijn teller unit uit elkaar gehaald en hier kun je zien hoe je dat doet

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JorisenLilian
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Re: Instrumentenpaneel display heeft een vlek

Bericht door JorisenLilian »

Bedankt voor de reacties.
Multivan Generation schreef: 18 apr 2021, 08:47 Als je een teller van bijvoorbeeld een golf 4 koopt, dan kun je dat LCD demonteren en het LCD display zo over zetten.
Dit LCD schermpje geeft alleen maar door.
Km stand zit in een chip opgeslagen en raak je dus niet kwijt.

Ik heb eens mijn teller unit uit elkaar gehaald en hier kun je zien hoe je dat doet
Fijn om te horen dat in principe alleen het lcd schermpje hoeft te worden vervangen. Dan valt het totaal nog mee.

Bedankt voor het duidelijke filmpje. Mijn vaardigheden met een soldeerbout zijn echter niet dusdanig dat ik zelf aan dit avontuur ga beginnen denk ik. De kans dat ik iets beschadig en de teller unit kapot maak is me te groot. Ga me inderdaad bedenken in hoeverre ik me hier aan stoor voordat ik verdere actie onderneem.

Stel ik laat het repareren, weet iemand een adres waar ik dit zou kunnen laten doen?
T4 California 2.5TDI ACV '96
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Instrumentenpaneel display heeft een vlek

Bericht door Multivan Generation »

Voor jouw schermpje te vervangen, hoef je niets te solderen.

Hetgeen getoond wordt met solderen, is het vervangen van een FIS scherm.
Maar de handelingen er voor en er na, het demonteren etc kun je wel gebruiken.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JorisenLilian
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Re: Instrumentenpaneel display heeft een vlek

Bericht door JorisenLilian »

Multivan Generation schreef: 19 apr 2021, 09:20 Voor jouw schermpje te vervangen, hoef je niets te solderen.

Hetgeen getoond wordt met solderen, is het vervangen van een FIS scherm.
Maar de handelingen er voor en er na, het demonteren etc kun je wel gebruiken.

Groetjes Peter
Bedankt voor de verduidelijking, dat had ik niet zo opgemaakt uit het filmpje. Dat maakt het geheel iets minder uitdagend.
Ik ga eerst eens zoeken naar een passend schermpje.

Bedankt voor het advies :yes
T4 California 2.5TDI ACV '96
JorisenLilian
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Re: Instrumentenpaneel display heeft een vlek

Bericht door JorisenLilian »

Multivan Generation schreef: 18 apr 2021, 08:47 Als je een teller van bijvoorbeeld een golf 4 koopt, dan kun je dat LCD demonteren en het LCD display zo over zetten.
Dit LCD schermpje geeft alleen maar door.
Km stand zit in een chip opgeslagen en raak je dus niet kwijt.
Van de week op de sloop een instrumenten paneel van een Golf 4 gehaald en heb nu ook mijn eigen instrumentenpaneel uitgebouwd.
Ik ben toch bang dat het net een andere is.

Dit is het display van de Golf 4.
WhatsApp Image 2021-05-29 at 14.20.10 (1).jpeg
Ik heb mijn eigen instrumentenpaneel nog niet volledig uit elkaar maar kan onder de wijzerplaat al zien dat het volgens mij niet zo erin gaat.
WhatsApp Image 2021-05-29 at 14.20.10.jpeg
In plaats van de zwarte blokjes die het display verbinden in de Golf 4 zitten in de T4 andere verbindingen.
Het display kan dus niet zo worden overgezet. Daarnaast is het verwijderen van de wijzers in het T4 paneel aanzienlijk moeilijker. Die van de Golf glijden er eigenlijk zo af. In de T4 moet je aanzienlijk trekken dus ben wat voorzichtig om hier mee verder te gaan. De kans dat het geheel van kwaad naar erger gaat wordt mij iets te groot vooral als het display niet gaat passen.

Zie ik iets over het hoofd of denken jullie ook dat het display niet gaat passen?
T4 California 2.5TDI ACV '96
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Instrumentenpaneel display heeft een vlek

Bericht door pwhooftman »

De wijzers blijven zitten, je haalt de drie klokken er in zijn geheel eenvoudig af (zitten met pennen in contacten op de print, als een stekker in een stopcontact)
JorisenLilian
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Re: Instrumentenpaneel display heeft een vlek

Bericht door JorisenLilian »

Volgens mij gaat dat niet. Er zitten linksboven nog twee schroeven achter de wijzerplaat die de stroom banen van de lampjes boven in vast zetten. Om die los te kunnen maken moet eerst de wijzerplaat eraf. Op de t4 wiki staat ook dat eerst de wijzers en de plaat eraf moet.

https://www.t4-wiki.de/wiki/Kombiinstrument

Nou had ik gister geprobeerd om de wijzer van de temperatuur er voorzichtig af te halen. De eind aanslag is hierbij verschoven en het geheel ziet er nu zo uit. :muur
42302317-281F-42B3-8E0C-46872FDA7C1E.jpeg
We gaan dus nog even van kwaad naar erger :ie

Iemand nog een goed advies? Helpende hand zou ook zeer gewaardeerd worden.
T4 California 2.5TDI ACV '96
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Instrumentenpaneel display heeft een vlek

Bericht door Multivan Generation »

Oh, je hebt een tellerunit met groene verlichting.
Dan denk ik dat je een golf 3 tellerunit moet hebben.
De units met blauwe teller verlichting hebben die van de Golf 4.

Neem je tijd met de teller naalden.
Zie ook bij de tips en trucs..

https://www.weetjewel.com/tips_en_trucs ... bladen.pdf

https://www.weetjewel.com/tip_en%20_trucs2.htm

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Instrumentenpaneel display heeft een vlek

Bericht door pwhooftman »

Pas nog een print van een tellerunit van een T4 uit 1992 doorgesoldeerd (2.4D motorcode AAB). De drie klokken in zijn geheel eraf gehaald zonder eerst de wijzers voor de wijzerplaten te verwijderen.
JorisenLilian
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Re: Instrumentenpaneel display heeft een vlek

Bericht door JorisenLilian »

pwhooftman schreef: 30 mei 2021, 21:59 Pas nog een print van een tellerunit van een T4 uit 1992 doorgesoldeerd (2.4D motorcode AAB). De drie klokken in zijn geheel eraf gehaald zonder eerst de wijzers voor de wijzerplaten te verwijderen.
Volgens mij zijn die net iets anders dan. Mijn tellerunit is van 1996. Als ik de fotos zie op t4wiki liep pre 96 de verbinding naar de verlichting in de hoek net iets anders. Bedankt voor het meedenken. :jumpklap
Multivan Generation schreef: 30 mei 2021, 21:12 Oh, je hebt een tellerunit met groene verlichting.
Dan denk ik dat je een golf 3 tellerunit moet hebben.
De units met blauwe teller verlichting hebben die van de Golf 4.

Neem je tijd met de teller naalden.
Zie ook bij de tips en trucs..

https://www.weetjewel.com/tips_en_trucs ... bladen.pdf

https://www.weetjewel.com/tip_en%20_trucs2.htm

Groeten Peter
Ik had die tips idd gevonden van het weekend. Ik ga het nog eens rustig proberen om de naald goed te krijgen. Zoals daar ook staat, kan het erg moeizaam gaan :jump
T4 California 2.5TDI ACV '96
Plaats reactie