Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vreemde lucht van de verwarming

vragen over de T4
weeropweg
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:12

vreemde lucht van de verwarming

Bericht door weeropweg »

Heb sinds enige tijd last van een vreemde zoet achtige lucht als ik mijn verwarming aanzet. Heb er geen last van als ik gewoon de ventilator aan heb. Heb afgelopen zaterdag alle filters nagekeken en het ventilator evenals diverse slangen. Er was een slang die blijkbaar niet goed was aangesloten op de turbo na de revisie maar weet niet of dat de oorzaak is. Een week of zes geleden heb ik de koelvloeistof moeten bijvullen ongeveer een kwart liter en nu weer dus hij lekt ergens een kleine hoeveelheid koelvloeistof weg. Ik hoop dat het met de repartie van de slang dat verholpen is maar de vreemde lucht ben ik nog niet kwijt heb ik vandaag bemerkt. En dat is geen probleem in de zomer als het warm is en je de verwarming dan niet nodig hebt.
Heeft iemand van het forum dit probleem weleens gehad of weet iemand waaraan het kan liggen dan weet ik waar ik moet zoeken. Dat scheelt weer misschien tijd en onnodig gesleutel.

M.V.G
Ron Lokhoff
weeropweg
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:12

Re: vreemde lucht van de verwarming

Bericht door weeropweg »

Het gaat om een T4 TDI van 2003. Is er een ergens een tekening van het ventilatiesysteem en hoe de verwarming werkt.

M.v.g.
Ron Lokhoff
Gebruikersavatar
Busfever
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 jun 2019, 19:47
Locatie: gem. Bunnik
Contacteer:

Re: vreemde lucht van de verwarming

Bericht door Busfever »

Denk dat het hetzelfde ruikt als de koelvloeistof uit die fles waar je het koelvloeistof mee hebt bijgevuld. Zo me niets verbazen als je verwarming radiator lekt of leidingen die daar heen lopen.
Laatst gewijzigd door Busfever op 27 mei 2021, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vreemde lucht van de verwarming

Bericht door Multivan Generation »

weeropweg schreef: 26 apr 2021, 16:59 Het gaat om een T4 TDI van 2003. Is er een ergens een tekening van het ventilatiesysteem en hoe de verwarming werkt.

M.v.g.
Ron Lokhoff
Daar is pas nog een heel topic over geweest.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 274
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: vreemde lucht van de verwarming

Bericht door Bas_Caravelle »

Kachelradiateur is lek...

Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: vreemde lucht van de verwarming

Bericht door powerpiep »

Jep, kachelradiator.
Staat hier ook nog op de planning.
Lijkt me geen leuke klus eigenlijk 😅
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
weeropweg
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:12

Re: vreemde lucht van de verwarming

Bericht door weeropweg »

Kan het ook zijn dat de airco lekt en daar de lucht van komt in mijn verwarming/ventilatiesysteem en misschien niet van de verwarmingsradiateur.
Ik heb namelijk inmiddels de verwarmingsradiateur afgesloten van het koelvloeistofsysteem en de slangen door verbonden. Dashboard verwijderd en was van plan om de verwarmingsradiateur komende dagen te demonteren. Ik heb de T4 ondertussen wel nodig voor mijn bedrijf dus rij nu rond zonder dashboard maar wel met alle instrumentenpaneel en tellers werken gewoon. Ik heb vandaag de airco aan gehad vanwege de condens op het vooruit toen ik vandaag verder wilde gaan met het uitbouwen bemerkte ik dat er toch nog koelvloeistof lekte uit de ventilatie unit. Nu kan het zijn dat er nog een restant koelvloeistof in de verwarmingsradiateur heeft gezeten maar dan had ik dat al gisteren moeten zien. Dus daarom de vraag of het ook de airco kan zijn die lekt.

Groetjes Ron
weeropweg
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:12

Re: vreemde lucht van de verwarming

Bericht door weeropweg »

Heb inmiddels de het kachelhuis met verwarminsradiateur gedemonteerd en kan nu opzoek naar een andere.

Groetjes Ron
Vinomarshall
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mar 2020, 12:54

Re: vreemde lucht van de verwarming

Bericht door Vinomarshall »

Hallo Ron, hoe is het nog afgelopen met de kachel unit?
Ik zit namelijk met hetzelfde euvel.

Groeten

Wijnand
Teevier
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 mei 2020, 11:52

Re: vreemde lucht van de verwarming

Bericht door Teevier »

Ja lijkt mij ook de kachelradiateur. Let er wel op dat de 2e verwarming (voor de passagiers 2e rij) een ander type kachelradiateur is. Ik had zelf het hele dashboard eruit liggen, toen bleek ik de andere gekocht te hebben. Wel geleerd hoe je een dashboard moet in- en uitbouwen. Wel gek, ik hou 6 schroefjes over..hmm...
Huidige auto:
VW T4 2.5 TDI AJT 1998
VW Golf 2 1.6 PN
Volvo V50 2.5 D5 2009

Vorige auto's:
Opel Vectra GTS 2004 1.8 benzine
BMW 3 E46 2004 1.9 benzine
Opel Astra 1.6 benzine
Seat Leon 1.6 benzine
weeropweg
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:12

Re: vreemde lucht van de verwarming

Bericht door weeropweg »

Beste Wijnand, Ben inmiddels even een paar weken op pad geweest met mijn LT 28 uit van 1988 dus heeft het project verwarmingsradiator even stil gelegen. Heb inmiddels het hele dashboard eruit en het kachelhuis met de radiator. Het is inderdaad de verwarmingsradiator die lek was en die is nog wel te bestellen. Een ander probleem is dat het interieur van het kachelhuis veel geleden heeft, er zit namelijk twee kleppen in waar een soort schuimrubber opzit en dat er er zo goed als vanaf en dienst vervangen te worden of nieuw schuimrubber erop, hoe weet ik nog niet. Ben opzoek geweest naar een tweedehands maar nog geen gevonden. Ook nieuw is volgens de VW dealer hier niet meer leverbaar maar heb gehoord dat er wel imitatie kachelhuizen maar nog niet naar op zoek geweest. En als je de boven en onderzijde van het kachelhuis van elkaar wilt halen om de kleppen eruit te halen de plastic klemmetjes afbreken waarschijnlijk omdat het plastic te hard is geworden. Dat word dus een oproep op dit forum of iemand iets heeft liggen wat ik kan overnemen tips of adressen weten waar ik een ander kachelhuis of andere kleppen kan bemachtigen om het in orde te krijgen. Gelukkig kan ik er nog wel mee rijden want ik heb hem wel voor mijn werk nodig dus heb ik de slangen aan elkaar gekoppeld met een koperen stukje pijp van 22 en 6 cm lang en alle noodzakelijke instrumenten weer aangesloten. Het lukt me niet om een video te plaatsen dat komt later misschien wel.
alles uit gebouwd
alles uit gebouwd
Kachelhuis
Kachelhuis
https:
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3561
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: vreemde lucht van de verwarming

Bericht door krekwakwol »

Ook schuimrubber is prima te lijmen met goede lijmspray, dat gebruikten we ook altijd bij polstering van stoelen waar een laagje schuimrubber overheen moest. Wel high temperature spuitlijm gebruiken en 2 zijdig inspuiten en even laten drogen voor je het tegenelkaar drukt.

Schuimrubber is ook in hele dunne uitvoering te krijgen, je zou het kunnen vragen bij een bekleder of bij het schuimrubberhuis.
Misschien kun je wat met de tip als de rest van je kachelhuis nog goed is.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Vinomarshall
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mar 2020, 12:54

Re: vreemde lucht van de verwarming

Bericht door Vinomarshall »

Hallo Ron. Bedankt voor je bericht!
Inmiddels heb ik de kachel radiateur vervangen.
Heb ook het kachelhuis gedeeld en de kleppen opnieuw behandeld.
Als voorbeeld heb ik een YouTube video gebruikt van “humble mechanic” en de lucht blaast weer de juiste richtingen op😀
Ook bij onze bus breekt er wel eens wat af, bij het kachelhuis de 2 achterste clips, maar heb het luchtdicht in elkaar gekregen met de rest van de clips en door de hele omtrek van het pasvlak met kneedbare kit te bedekken.
Succes met de bus!
Groeten Wijnand
07B9B3CC-9D30-4283-ADC1-392909C458F9.jpeg
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: vreemde lucht van de verwarming

Bericht door powerpiep »

Heb ik toevallig vorig weekend ook gedaan.
Ik kon niet direct schuimrubber vinden.
Maar bij de bouwmarkt hadden ze zelfklevende radiatorfolie, eigenlijk piepschuim met alu folie op.
3mm dik, werkt perfect.
https://www.brico.be/nl/bouwmaterialen/ ... st/5352532
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
weeropweg
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:12

Re: vreemde lucht van de verwarming

Bericht door weeropweg »

Allereerst allemaal bedankt voor de info en ideeën. Ga eerst is in mijn eigen rommelschuur kijken want daar staat nog ergens een restant vloerisolatie met foam en aluminiumfolie die ik bij klant ooit onder een laminaatvloer heb gelegd en hopelijk bestand is tegen de warmte in het Kachelhuis. Anders even infomeren hier bij het schuimrubberhuis. Ga er in ieder geval mee aan de slag en hoop het voor maandag klaar te hebben want moet de T4 naar de garage voor de grote beurt en keuring. Groetjes Ron
Plaats reactie