Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelkast California koelt matig.

vragen over de T4
BasG
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 apr 2021, 09:52

Koelkast California koelt matig.

Bericht door BasG »

Hallo allemaal.

Wij zijn sinds twee maanden in het bezit van een t4 California uit 1994. Een aantal klussen zijn al gedaan en de eerste vakantiedagen zitten er al op. Het enige waar we nu tegenaan lopen is dat de koelkast vrijwel niet koelt. De plaat in de koelkast is koud en er komen waterdruppels op maar geen ijs.
Ik heb al een aantal uur op de fora gekeken en kom eigenlijk niemand tegen met dit specifieke probleem, of het draadje loopt dood.

De compressor loopt mooi constant en ook de koelventilator draait. De condenser wordt ook warm dus het lijkt dat het systeem in principe werkt.
Ik heb het idee dat er dus mogelijk te weinig koelmiddel in zit, ik zie een vulnippel en braak mij dus af of het niet mogelijk is om het systeem net zoals bij een airco leeg te zuigen en opnieuw te laten vullen.

Zijn er verder nog tips of heeft iemand een advies waar ik het systeem kan laten vullen?

Groeten Bas
T4 California 2.4D
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Koelkast California koelt matig.

Bericht door J vd Pal »

Krijgt de warmtewisselaar bij de compressor wel voldoende koeling? Als ik het goed heb zitten er bij jullie onder de bus twee gaten waar koude lucht wordt aangezogen en warme lucht uit kan. Hier zit een filter in? en zijn deze filters niet verstopt?

In tegenstelling tot een airco zitten in dit systeem geen koppelingen die kunnen lekken, dus koelmiddelverlies zou onmiddellijk leiden tot een niet werkende koelkast volgens mij.

De koelcapaciteit is met ca. 35 watt niet echt groot dus het gebruik van de koelkast heeft veel invloed op de werking. In een keer volstouwen met spullen die op kamertemperatuur zijn zorgt er voor dat het lang duurt (6-8 uur) voordat alles weer koud is.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
peetjeadhdtje
Berichten: 1005
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Koelkast California koelt matig.

Bericht door peetjeadhdtje »

Je weet hoe je de temp op het paneel moet instellen? Het is niet alleen aan en uit.
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 805
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Koelkast California koelt matig.

Bericht door HenkK »

Het beste is het opgenomen vermogen (Ampèrage) even te meten als de koelkast(compressor) loopt. Dat zegt iets over de koeling capaciteit
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
BasG
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 apr 2021, 09:52

Re: Koelkast California koelt matig.

Bericht door BasG »

peetjeadhdtje schreef: 27 apr 2021, 14:32 Je weet hoe je de temp op het paneel moet instellen? Het is niet alleen aan en uit.
Deze heb ik inderdaad op -20 gezet, in dit geval blijft de compressor aan staan. (Bij hoge temp intermittent)
J vd Pal schreef: 27 apr 2021, 13:52 Krijgt de warmtewisselaar bij de compressor wel voldoende koeling? Als ik het goed heb zitten er bij jullie onder de bus twee gaten waar koude lucht wordt aangezogen en warme lucht uit kan. Hier zit een filter in? en zijn deze filters niet verstopt?

In tegenstelling tot een airco zitten in dit systeem geen koppelingen die kunnen lekken, dus koelmiddelverlies zou onmiddellijk leiden tot een niet werkende koelkast volgens mij.

De koelcapaciteit is met ca. 35 watt niet echt groot dus het gebruik van de koelkast heeft veel invloed op de werking. In een keer volstouwen met spullen die op kamertemperatuur zijn zorgt er voor dat het lang duurt (6-8 uur) voordat alles weer koud is.
Het filter kan ik niet vinden(ik zie aan de buitenkant wel een soort afdek plaat). Maar in de kast zelf alleen twee lucht slangen.
Is de locatie van het filter onder de bus? Want dan moet ik die kap even los halen.
HenkK schreef: 27 apr 2021, 14:54 Het beste is het opgenomen vermogen (Ampèrage) even te meten als de koelkast(compressor) loopt. Dat zegt iets over de koeling capaciteit
En ik moet even gaan kijken hoe ik dit ga meten. Maar hij pakt wel voldoende ampere denk ik aangezien het voltage van 14,5 dipt naar 13,5 wanneer de motor draait en de koelkast aan slaat.
T4 California 2.4D
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koelkast California koelt matig.

Bericht door Multivan Generation »

BasG schreef: 27 apr 2021, 16:08

Het filter kan ik niet vinden(ik zie aan de buitenkant wel een soort afdek plaat). Maar in de kast zelf alleen twee lucht slangen.
Is de locatie van het filter onder de bus? Want dan moet ik die kap even los halen.
HenkK schreef: 27 apr 2021, 14:54 Het beste is het opgenomen vermogen (Ampèrage) even te meten als de koelkast(compressor) loopt. Dat zegt iets over de koeling capaciteit
En ik moet even gaan kijken hoe ik dit ga meten. Maar hij pakt wel voldoende ampere denk ik aangezien het voltage van 14,5 dipt naar 13,5 wanneer de motor draait en de koelkast aan slaat.
Die luchtslangen even verwijderen.
Filtertje zit binnen.

Eerst meten en dan pas een aanname doen :knipoog
Want je weet nu niet of de koelkast 1 Ampère pakt of zeg 10 Ampère, of misschien wel 25 Ampère.
Handigste en veiligste is het om een ampère-tang er omheen te doen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
BasG
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 apr 2021, 09:52

Re: Koelkast California koelt matig.

Bericht door BasG »

Zit dat filter normaal in het "zwarte pijpje" wat onderaan de koelkast zit waar de luchtslang aan gekoppeld is? want daar zit niks in bij m’n busje, wat wel onderin het luchtslangetje zit is een soort sponsje. (lijkt niet origineel).
Verder koelt de koelkast nu ik alles open heb wel. Ik denk dus dat het door een vorige eigenaar aagebrachte "custom" luchtfilter de oorzaak van de klachten is geweest.

Dus nu we toch bezig zijn. denk ik dat dit (https://www.amazon.nl/Juwel-Aquarium-Bi ... s=1&sr=8-5) wel een goede optie zou zijn om een nieuw filter te plaatsen. Beetje bij knippen en in het pijpje duwen. Of ben ik nu te simpel aan het denken?


Mocht het in ieder geval werken kunnen we er op het volgende tripje achter komen of dit inderdaad het probleem was.
Afgelopen vakantie was alle handel vanuit huis koud in de koelbox gekomen, dus hoefde hij maar een beetje te werken en ik denk dat hij het net vol hield om alles mooi op temp te houden maar bij het opnieuw vullen met boodschappen kon hij zn warmte niet meer kwijt denk ik omdat de luchtstroom niet optimaal was. (het was niet eens heel warm maar ik denk met de zon op de bus toch wel een graad of 30 in de bus)

Multivan Generation schreef: 27 apr 2021, 16:45
BasG schreef: 27 apr 2021, 16:08

Het filter kan ik niet vinden(ik zie aan de buitenkant wel een soort afdek plaat). Maar in de kast zelf alleen twee lucht slangen.
Is de locatie van het filter onder de bus? Want dan moet ik die kap even los halen.
HenkK schreef: 27 apr 2021, 14:54 Het beste is het opgenomen vermogen (Ampèrage) even te meten als de koelkast(compressor) loopt. Dat zegt iets over de koeling capaciteit
En ik moet even gaan kijken hoe ik dit ga meten. Maar hij pakt wel voldoende ampere denk ik aangezien het voltage van 14,5 dipt naar 13,5 wanneer de motor draait en de koelkast aan slaat.
Die luchtslangen even verwijderen.
Filtertje zit binnen.

Eerst meten en dan pas een aanname doen :knipoog
Want je weet nu niet of de koelkast 1 Ampère pakt of zeg 10 Ampère, of misschien wel 25 Ampère.
Handigste en veiligste is het om een ampère-tang er omheen te doen.
Ik heb helaas geen ampere tang. Maar mocht de koelkast het hierna nog steeds niet doen is dit misschien iets om te overwegen. En heel concreet. Je zou ongeveer 5 ah verwachten neem ik aan, dus een grote afwijking daarvan zou kunnen passen bij een ander probleem.
T4 California 2.4D
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Koelkast California koelt matig.

Bericht door J vd Pal »

Dat "sponsje" is inderdaad het filter. Dat moet een heel open spons zijn om voldoende lucht te laten stromen. Bij vervuiling/vervanging door een te dichte spons is er niet genoeg luchtstroom en koelt de koelkast slechter. De keus van het juiste materiaal voor het filter is dus heel belangrijk.

Fijn te horen dat alles goed werkt als er voldoende luchtstroom is. Wat ook helpt is een extra ventilator in de buis plaatsen om de luchtstroom op gang te houden.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1156
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Koelkast California koelt matig.

Bericht door brugseb »

Er werd wel eens geopperd - als tip - om sponsmateriaal te kopen dat gebruikt wordt voor vijverfilters.
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koelkast California koelt matig.

Bericht door Multivan Generation »

Ikzelf zou er G3 of G4 filterdoek voor nemen.
Als je wilt, dan kan ik wel een stukje opsturen. (even PB sturen voor je adres gegevens).

Ventilator extra werkt prima, ik zou dan wel voor een zogenoemde silent computercase fan gaan..
Lekker stil en veel luchtflow.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
BasG
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 apr 2021, 09:52

Re: Koelkast California koelt matig.

Bericht door BasG »

Multivan Generation schreef: 28 apr 2021, 14:49 Ikzelf zou er G3 of G4 filterdoek voor nemen.
Als je wilt, dan kan ik wel een stukje opsturen. (even PB sturen voor je adres gegevens).

Ventilator extra werkt prima, ik zou dan wel voor een zogenoemde silent computercase fan gaan..
Lekker stil en veel luchtflow.
Ik heb ook nog een luchtfilter van een computerventilator liggen, even kijken of ik dit passend kan krijgen.
En misschien meteen een tweede ventilator plaatsen als ik er toch ben.

Maar hoe wil je het filterdoek plaatsen in dit pijpje? want het is niet echt goed te fixeren lijkt mij.
T4 California 2.4D
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1156
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Koelkast California koelt matig.

Bericht door brugseb »

Bij mijn bus zat er onderaan een metalen clip; en aan beide kanten klein gaatje boren en draadjes tussen hangen?
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
BasG
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 apr 2021, 09:52

Re: Koelkast California koelt matig.

Bericht door BasG »

Momenteel ben ik in ieder geval weer iets verder gekomen met de koelkast. Ik denk dat de vorige eigenaar een soort spons in de buis gestopt heeft, want nadat ik deze heb verwijderd zag ik onderaan nog een soort gaas met een spons. Ik denk dat dit inderdaad het originele filter is. Dit is in ieder geval te voelen van onderaf (wel een beetje vergaan mogelijk.) Maar ik ga hier later als het droog is maar een keer mee aan de gang.
Het verwijderen van de "extra" sponzen en het uitspuiten van de radiator zal denk ik wel een verschil maken maar om dit zeker te weten moet ik natuurlijk eerst een tijdje weg met warm weer.
T4 California 2.4D
peetjeadhdtje
Berichten: 1005
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Koelkast California koelt matig.

Bericht door peetjeadhdtje »

Ik had aan de inlaatzijde bij de t4 cali alleen maar een gaasje van zo een vliegenhor en kan niet zeggen dat het er een stoffige zooi was.
BasG
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 apr 2021, 09:52

Re: Koelkast California koelt matig.

Bericht door BasG »

Na een paar weken in Frankrijk kan ik zeggen dat de koelkast het goed doet. Dus een verminderde luchtstroom zal denk ik het probleem zijn geweest. Maar iedereen bedankt voor de tips.
T4 California 2.4D
Plaats reactie