Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hefdak T4

vragen over de T4
Plaats reactie
Mike54
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 sep 2017, 12:56

Hefdak T4

Bericht door Mike54 »

Gekke vraag misschien, maar is het ook mogelijk de H- steun van het hefdak van mijn T4 te laten zitten en tevens (verderop) toch een set gasdrukveren te plaatsen ? Op deze wijze behoud het dak met tent zijn stevigheid. Maar kan ik toch makkelijker mijn dak (met zonnepaneel) omhoog zetten ?
Is er iemand die dit al eens heeft gemaakt of geprobeerd heeft te maken ?
Mvg Mike54
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hefdak T4

Bericht door Multivan Generation »

De gasveren zijn sterk genoeg om een dak met een zonnepaneel omhoog te krijgen en te houden. Hele volksstammen rijden er zo mee rond.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Mike54
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 sep 2017, 12:56

Re: Hefdak T4

Bericht door Mike54 »

Oké, bedankt voor jouw bemoedigende betoog, dan ga ik ze bestellen. Heb ik straks weer een mooie klus. Ik bewaar de H-beugel overigens maar wel. Ik hoop met de gasdrukveren op mijn leeftijd (66 en nadien) niet meer zoveel kracht hoeft uit te oefenen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Hefdak T4

Bericht door Hanz »

Ik denk dat het ook niet past. Bij het inklappen komt de beugel naar achteren en de gasveren moeten dan wel heel ver naar achter geplaatst worden om niet in de knel te komen met de beugel. En het is inderdaad helemaal niet nodig, het (tent)dak is ook met alleen gasveren stevig genoeg.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Hefdak T4

Bericht door Hanz »

Mike54 schreef: 27 apr 2021, 17:48 Oké, bedankt voor jouw bemoedigende betoog, dan ga ik ze bestellen. Heb ik straks weer een mooie klus. Ik bewaar de H-beugel overigens maar wel. Ik hoop met de gasdrukveren op mijn leeftijd (66 en nadien) niet meer zoveel kracht hoeft uit te oefenen.
Met gasveren kan je het dak zittend vanaf de chauffeursstoel zonder kracht open zetten. De beugel vervangen door gasveren is een van de beste verbeteringen die je bij een California kunt uitvoeren.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Mario van de Velde
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 apr 2021, 17:12

Re: Hefdak T4

Bericht door Mario van de Velde »

Jullie bedoelen deze:
https://www.poptopshop.nl/a-24337515/t4 ... escription

Zou het met deze veren lukken om het hefdak naar boven te krijgen met een koffer en surfplank op het dak?
Ik snap dat dat er uiteindelijk aan ligt hoe zwaar alles weegt. Ik schat zo'n 30 kilo
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Hefdak T4

Bericht door J vd Pal »

Als je sterk genoeg bent wel. Het dak blijft niet overeind met zoveel gewicht erop. Ik schat dat de gasveren ongeveer 15 kg extra gewicht aankunnen, daarna zakt het dak weer terug. 10 cm verse sneeuw was genoeg om het dak te laten zakken.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Hefdak T4

Bericht door Beckontheroad »

J vd Pal schreef: 02 mei 2021, 00:19 Als je sterk genoeg bent wel. Het dak blijft niet overeind met zoveel gewicht erop. Ik schat dat de gasveren ongeveer 15 kg extra gewicht aankunnen, daarna zakt het dak weer terug. 10 cm verse sneeuw was genoeg om het dak te laten zakken.
Bij lagere temperaturen heb je ook minder gasdruk...
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Hefdak T4

Bericht door Hanz »

Mario van de Velde schreef: 01 mei 2021, 21:37 Jullie bedoelen deze:
https://www.poptopshop.nl/a-24337515/t4 ... escription
Bij www.vwbusshop.de overigens een stuk goedkoper.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Hefdak T4

Bericht door Erdem50 »

Ik heb ook de achteraf inbouw gasveren, die dingen zijn behoorlijk sterk. Met dichttrekken moet je flink je best doen.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hefdak T4

Bericht door Multivan Generation »

Erdem50 schreef: 02 mei 2021, 09:53 Ik heb ook de achteraf inbouw gasveren, die dingen zijn behoorlijk sterk. Met dichttrekken moet je flink je best doen.
Dat klopt, maar met 30 kg aan lading er op, is het een heel ander verhaal. Ik denk dat je dat niet zou moeten willen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Mario van de Velde
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 apr 2021, 17:12

Re: Hefdak T4

Bericht door Mario van de Velde »

Ok. Dank je voor de reacties.
Dan ga ik ze daar in ieder geval niet voor aanschaffen
Plaats reactie