Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Volkswagen T4 koelkast - compressor slaat niet aan

vragen over de T4
Plaats reactie
AlexVrees
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2021, 18:16

Volkswagen T4 koelkast - compressor slaat niet aan

Bericht door AlexVrees »

Hallo allemaal,

Wat fantastisch dat dit forum bestaat!

Allereerst even voorstellen. Mijn naam is Alex uit Haarlem en ik heb een aantal weken geleden een Carribbean groene Volkswagen T4 California Tour gekocht uit '93. Goede aankoop! Origineel interieur en als nieuw, voor de leeftijd niet denderend veel op de teller. Motor in fantastische staat, nauwelijks roest en in de originele kleur zonder krasjes of deuken.

http://www.westfaliat4.info/html/1993_v ... _tour.html

Bij aankoop uiteraard even alle elektronica gecheckt, alles werkte en sloeg aan... Enkel bij thuiskomt tot de ontdekking gekomen dat de koelkast wel aanslaat, maar uiteindelijk niet koelt (piep - fan - piep, het bekende probleem)

Via de zoekfunctie op dit forum uiteindelijk bij Henk uitgekomen. Regelunit laten reviseren, maar helaas. Nog steeds een compressor die geen zin heeft.

Nu is mijn vraag. Wat zijn mijn opties om de koelkast weer aan de praat te krijgen? Uiteraard nog even in contact komen met Egbert de Koelkastman. ;)
Maar verder? Een hele nieuwe koelkast-unit aanschaffen of zijn er alternatieven.

Daar zeg ik gelijk even bij - ik ben niet handig. ;)

Alvast superbedankt voor de antwoorden en een prettig weekend.
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 805
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Volkswagen T4 koelkast - compressor slaat niet aan

Bericht door HenkK »

Alex, zoals afgesproken, kijk ik er nog even na. In de test opstelling draaide de unit goed. Anders ook nog even wat testen doen.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Volkswagen T4 koelkast - compressor slaat niet aan

Bericht door Multivan Generation »

Misschien een spanningsissue van een huishoudaccu die het niet helemaal trekt (oude accu)?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 805
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Volkswagen T4 koelkast - compressor slaat niet aan

Bericht door HenkK »

Nog even,

Je klacht komt overeen met een veel voorkomende euvel. De gelijkloop van de Hallsensor in de motor van de BD25 compressor en de elektronica is van slag. Aan de elektronica kant is dat meestal goed op te lossen. Het kan zijn dat er toch iets niet helemaal goed zit in de elektronica, daar kijk ik dan nogmaals graag na.

De volgende mogelijke klacht is dat de motor vaststaat. Dan heb je in principe dezelfde klacht. Elektronica start de motor, Hallsensor wordt niet verwerkt, motor slipt(piep) en stopt. Dat is te meten door de stroompiek tijdens dat opstarten te meten, Als de motor vaststaat is deze 12-14 Amp.
Normaal is dat 7-10Amp

Als er een motor wikkeling onderbroken is, dat is te meten, zie display gebruiksaanwijzing, doet de compressor het ook niet, en start de motor ook niet op.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Plaats reactie