Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Acculampje en toerenteller

vragen over de T4
Plaats reactie
Romo
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 jul 2020, 20:31
Locatie: Zevenaar

Acculampje en toerenteller

Bericht door Romo »

Hoi vorige week nog probleemloos met de camper gereden. Vandaag haalde ik hem uit de stalling. Het lampje met de plus en min blijft rood branden en de toerenteller bleef op 0. Begrijp dat dat een dynamo probleem is. Iemand een idee wat het kost om deze te vervangen? VW T4 2.4 diesel AAB. Vast bedankt
:T44EVER
T4 Westfalia 1993
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Acculampje en toerenteller

Bericht door DE KNEU »

Aansluiting op de dynamo maar eens schoonmaken voordat je tot koop overgaat van
een nieuwe :toppie
Romo
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 jul 2020, 20:31
Locatie: Zevenaar

Re: Acculampje en toerenteller

Bericht door Romo »

Dank. Kun je daar een beetje makkelijk bij?
:T44EVER
T4 Westfalia 1993
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Acculampje en toerenteller

Bericht door DE KNEU »

Als je grill in de service stand zet redelijk.
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Acculampje en toerenteller

Bericht door Olaf »

Even de W aansluiting op je dynamo controleren. Is dacht ik een blauw draadje, enkele aansluiting. Je toeren teller haalt daar zijn signaal af.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Jenson
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: Acculampje en toerenteller

Bericht door Jenson »

Naast W aansluiting zou ik ook even spanning meten op de accu met draaiende motor, dan weet je meteen ook of het rode +/- lampje correct aangeeft dat de dynamo geen laadstroom levert. Bij geen laadspanning zou ik de spanningsregelaar op de dynamo controleren (koolborstels).
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Romo
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 jul 2020, 20:31
Locatie: Zevenaar

Re: Acculampje en toerenteller

Bericht door Romo »

Update: toch maar de ANWB gebeld. V-snaar was gebroken. Er is een nieuwe geplaatst en alles werkte weer. Bedankt voor de tips.
:T44EVER
T4 Westfalia 1993
Jenson
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: Acculampje en toerenteller

Bericht door Jenson »

Goed dat die het weer doet. Nog simpeler dan waar we aan dachten. Ook weer een goede les, eerst bij de basis beginnen. Had je nog een multimeter aangesloten op de accu? Dan had je wellicht al kunnen zien dat je dynamo echt niet aan het opladen was en dan had je gerichter naar de dynamo kunnen kijken en misschien kunnen zien dat de riem kapot was. Zelf ga ik nooit meer zonder multimeter op pad met onze bus uit '91. Veel mooie kilometer gewenst.
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Vivian
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2021, 08:37

Re: Acculampje en toerenteller

Bericht door Vivian »

Hoi allemaal,

Gisteren in de T4, zonder iets geks te doen, hoorden we ineens een scheurend/schurend en licht piepend geluid ter hoogte van de wielen of tussen de wielen en de motor. Tijdens dat geluid daalde de toerenteller ook naar 0. Het lampje van de batterij sprong aan en ging heel heftig knipperen. Na 2-3 seconden was alles weer normaal. Dit is ongeveer 5 keer gebeurd gisteren. Het lampje kwam soms ook los van het geluid, maar wel in combinatie met een daling van het toerental. Iemand een idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Groetjes,
Vivian
Jenson
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: Acculampje en toerenteller

Bericht door Jenson »

Hierboven staan al wat suggesties, maar met dat geluid kan je ook nog denken aan de kogellagers van de as van de dynamo of de spanning van de v-snaar naar de dynamo, als je die hebt, misschien heb je een multiriem en dan heb je een spanrol. Ik weet niet welk jaartal je bus komt, bij mij (geen airco '91) kan je heel makkelijk bij de dynamo om riemspanning te controleren en eventueel dynamo verwijderen voor inspectie.
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Plaats reactie