Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

zonnepaneeltje om accu op peil te houden

vragen over de T4
Brummarbak
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 dec 2011, 19:18

zonnepaneeltje om accu op peil te houden

Bericht door Brummarbak »

Stel dat je ergens lang staat , zijn er dan geschikte zonnepaneeltjes om je accu op peil te houden via je sigarettenaansteker.? Of in elk geval voorkomen dat ie leeg raakt.

Bij zoeken naar dit item kwam ik alleen maar 9 jaar oude info tegen. Ben benieuwd wat de recente ontwikkelingen zijn.

Ben
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3561
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: zonnepaneeltje om accu op peil te houden

Bericht door krekwakwol »

Ik weet dat de action ze een paar jaar geleden in de winkel verkocht, maar weet niet of ze nu nog in het assortiment zitten.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3187
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: zonnepaneeltje om accu op peil te houden

Bericht door J vd Pal »

Welke accu wil je op peil houden en wat verbruik je dan?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Brummarbak
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 dec 2011, 19:18

Re: zonnepaneeltje om accu op peil te houden

Bericht door Brummarbak »

bedankt voor de reacties.

@chris: Ziet er leuk uit op die website maar beetje prijzig.

@jasper: Ik bedoel de start accu. Ik heb geen idee hoe lang je met de start accu kunt "staan" op een mooi plekje met hooguit wat stroomverbruik voor je radio en evt. een cabinelichtje. En ik vroeg me af of zo'n zonnepanelen ding handig zou zijn voor die situatie.

groet,

Ben
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4677
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: zonnepaneeltje om accu op peil te houden

Bericht door Hanz »

Als je op een mooi plekje staat zonder stroomvoorziening dan is dat meestal een plekje dat een beetje buiten de bewoonde wereld ligt. Het laatste wat je wilt is dat je daar niet meer weg kan omdat je startaccu plat is of dat je moet wachten op een beetje zon om de accu weer op peil te krijgen. Ik zou persoonlijk op zo'n plekje nooit verbruikers op de startaccu gebruiken maar alles via de huishoudaccu doen. En dan daar eventueel een, al dan niet mobiel, zonnepaneel aan hangen om de huishoudaccu op peil te houden. Als die accu plat gaat moet je misschien je tanden poetsen in het donker maar je kunt de volgende ochtend nog wel wegrijden.
Niet echt een antwoord op je vraag maar meer bedoeld ter overweging.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Brummarbak
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 dec 2011, 19:18

Re: zonnepaneeltje om accu op peil te houden

Bericht door Brummarbak »

bedankt Hanz voor je suggestie. Daar zit ik zelf ook aan te denken. En doen we ook meestal. Blijft de vraag hoe lang je zou kunnen blijven staan met een goede startaccu. 1 week of nog langer? iemand daar ervaring mee.?

Ben
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3187
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: zonnepaneeltje om accu op peil te houden

Bericht door J vd Pal »

Hoi Ben,

Zeker geen week! Even theoretisch, radio verbruikt 24 watt (?) en verlichting 6 watt. 4 uur per dag radio en 1 uur per dag licht. Je hebt geen telefoons/tablets/fototoestellen/powerbanks oid die opgeladen moeten worden?

Verbruik is dan 4 x 2 = 8Ah voor de radio en 1 x 0,5 = 0,5 Ah in totaal 8,5 Ah/dag. Een startaccu heeft 90 Ah capaciteit beschikbaar waarvan je de helft mag gebruiken als je de accu langer wilt gebruiken. Beschikbaar dus 45 Ah. 45 / 8,5 = 5,3 dagen. Of de resterende capaciteit dan nog voldoende is om te starten durf ik niet te zeggen.

Voor de zekerheid zou ik het oplossen zoals Hanz voorstelt. Geen verbruikers op de startaccu. Denk er dan ook aan dat je de portierverlichting uitzet!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
anananan
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jun 2020, 09:03
Locatie: Zaandam

Re: zonnepaneeltje om accu op peil te houden

Bericht door anananan »

Had zo’n panneeltje (zoals bij Action, maar overal via internet te bestellen) voor enkele tientjes besteld en in de bus liggen, aangesloten op de startaccu via de sigarettenstekker. Het leek helemaal niks te doen. Ik had een stroomlek en moest toch de accubooster steeds gebruiken. Gelukkig nu opgelost. Zag dat in de Engelse facebook groep ook meerdere mensen zich beklaagden over dat ding. Dat ze eerder het idee hadden dat het de accu leegtrok dan wat anders. Gratis af te halen in Zaandam, mocht je het zelf willen testen :knipoog
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: zonnepaneeltje om accu op peil te houden

Bericht door freakyge »

hoioi, ik heb vorige week t setje wat Chris gelinkt had aan geschaft..de 100Watt versie
vanmiddag kreeg ik t spul binnen en ook mn campingkabel/stekkers/220 verloop dus op deze druilerige dag meteen maar wat gaan testen.
Koelkast en standkachel had ik nog niet getest, ik dacht ik wacht tot ik eerst mn 220 verloop kabel binnen heb, gewoon voor de zekerheid om niet met een of 2 lege accu's te staan. dus bij deze, eerst de koelkast aangezet, daarna ook de standkachel erbij aan (ik weet t = op diesel, maar de fan krijgt ook zn 12V voeding)
hier was t vanmiddag licht tot redelijk bewolkt, geen zon gezien, wel wat motregen
de foto's spreken voor zich, ik ben er zéér tevreden mee al.
Máár ik had de solar charge controller rechtstreeks met klemmetjes op de accu staan.
ik vraag mij af of je via je sigaretten aan steker wel uberhaupt bij kan laden :groteogen ik vermoed dat t alleen een power uit is, géén invoer..¿?
Bijlagen
thermometer lag tegen t koelelement
thermometer lag tegen t koelelement
koel/vriezer op 6 ingesteld
koel/vriezer op 6 ingesteld
Dokio 100Watt met bijbehoren
Dokio 100Watt met bijbehoren
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: zonnepaneeltje om accu op peil te houden

Bericht door freakyge »

eind resultaat na 2 uurtjes meten, kouwe biertjes of snowballs en géén winter tenen :yes :peace :proost
Bijlagen
houd t netjes op peil zelfs op n druilerige dag al
houd t netjes op peil zelfs op n druilerige dag al
Chris1974
Berichten: 235
Lid geworden op: 12 okt 2018, 22:39

Re: zonnepaneeltje om accu op peil te houden

Bericht door Chris1974 »

Ik gebruik zelf niet de sigaretten aansluiting, maar heb de laadregelaar rechtstreeks op de accu's gezet. Op de parkeerplaats thuis werkt het prima. Laad de accu op terwijl de koelkast aan staat. Moet nog blijken of de paneeltjes het verbruik kunnen bijbenen op een camping waar ook snachts de koelkast aan staat. Maar goed, het zal allicht de gebruiksduur van de accu verlengen.

Ik heb trouwens de 80W versie. Als ik nu eentje zou kopen zou het de 100W versie zijn voor net iets meer vermogen.
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: zonnepaneeltje om accu op peil te houden

Bericht door pwhooftman »

Mij lijkt de sigarettenaansluiting niet betrouwbaar genoeg, én het advies is ook altijd : eerst accu aansluiten, dan panelen aansluiten/uitklappen. Voor zover de regelaar een laadcyclus volgt (boost, float, etc), dan wordt die verstoord als de sigarettenplug ook maar een beetje even geen contact maakt. Dus ik zou een betere (stekker)verbinding adviseren.
BadBoyNL
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 jun 2021, 02:35
Locatie: Wormer
Contacteer:

Re: zonnepaneeltje om accu op peil te houden

Bericht door BadBoyNL »

Brummarbak schreef: 13 jun 2021, 18:35 Stel dat je ergens lang staat , zijn er dan geschikte zonnepaneeltjes om je accu op peil te houden via je sigarettenaansteker.? Of in elk geval voorkomen dat ie leeg raakt.

Bij zoeken naar dit item kwam ik alleen maar 9 jaar oude info tegen. Ben benieuwd wat de recente ontwikkelingen zijn.

Ben
Ik heb een groter paneel dat ook in mijn motorkoffer past. Had ooit een action paneel. Maar die kon nog geen telefoon opladen 😕 en alarm en gps tracking trokken de accu langzaam leeg.

Ik kan je een optimate reis paneel aanraden. Kwaliteitsding gemaakt voor automotive.
Kan je eventueel wel een tegen kostprijs leveren.
Dus lager dan genoemde prijs.
Degelijk en compleet met echt veel kabels en klemmen.
Na jaren modderen en geloven dat het werkte kan ik nu echt gerust zijn dat ik start zonder dat de gps tracking en alarmsysteem de accu leegtrekt.
https://www.badboy.nl/a-57757515/batter ... anel-10-w/

Als je een deal wil app me dan:
0653119597
Of als invoeren teveel werk is
https://wa.me/+31653119597
4 wheels move the body
2 wheels move the soul
https://www.badboy.nl/
Brummarbak
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 dec 2011, 19:18

Re: zonnepaneeltje om accu op peil te houden

Bericht door Brummarbak »

Allemaal bedankt voor de reacties.
Heb wat om over na te denken nu.


@jasper thanx voor de heldere rekensom.
@badboy, thanx voor je aanbod, ga er over nadenken.

groet,

Ben
Plaats reactie