Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gewoon ter info: mijn koelventilatoren deden het niet

vragen over de T4
Plaats reactie
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Gewoon ter info: mijn koelventilatoren deden het niet

Bericht door pwhooftman »

Gewoon ter info, misschien heeft iemand er iets aan:

2002 2.5TDi, AJT, 270000 km.

Ik verhuur mijn T4 campertje (zelfbouw) regelmatig, en recent kreeg ik bericht uit Italië dat 'de bus de berg niet meer op wilde'. Bij doorvragen werd genoemd dat de motor begon te stinken en hij niet wilde optrekken. Het leek op een slippende koppeling, maar telefonisch is dat toch moeilijk te bepalen hè. Na een kwartiertje rust zijn ze verder gegaan en verder geen enkel probleem meer gehad.

Thuis de bus eens flink op zijn donder gegeven, achteruit een helling af laten zakken en toen vol gas er op, volgas in zijn drie, volgas met bewust de voet op het pedaal: niet slippen. Eenmaal thuis dacht ik: toch wel vreemd dat die fans achter de radiateur nog steeds niet aanslaan....., eens de 12V op de rode draad bij de thermoschakelaar in de radiateur checken. 0 Volt dus. A ha, die 50A stripzekering zal er dus wel uitliggen (in de zekeringhouder op de accubevestiging). Maar nee hoor, heel. Ook zekering 19 (30A) heel.

Direct boven het brandstoffilter zit een rode draad met connector, daar kwam 12 volt uit, maar die kwam duidelijk niet aan bij de stekker op de thermoswitch in de radiator. Draadbreuk dus, nieuwe draad getrokken, en voila, de 12V in de thermoswitchstekker doorverbindend naar de andere twee draden deed de fans weer halve en hele kracht draaien.

Dus het zal wel oververhitting geweest zijn in de bergen. Ik heb die fans nog nooit horen draaien en ik heb hem twee jaar. Ding is al in Spanje, Bulgarije, Scandinavië geweest en ik denk dat hij het al die tijd al zonder de fans gedaan heeft. En nog steeds geen koelwater verbruiken, en een half litertje olie verbruikt op 3800 km. Ik denk dat die 2.5TDi's redelijk hufterproof zijn :jumpklap
peetjeadhdtje
Berichten: 992
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Gewoon ter info: mijn koelventilatoren deden het niet

Bericht door peetjeadhdtje »

en de temperatuurmeter ging niet omhoog/ het lampje ging niet branden?
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Gewoon ter info: mijn koelventilatoren deden het niet

Bericht door pwhooftman »

Heb ik ze niet over gehoord.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Gewoon ter info: mijn koelventilatoren deden het niet

Bericht door Endebendebus »

Ook gehad. Bij mij was er een draad van de airco weerstanden afgebroken. In de file bij 36 gr.. :groteogen Koste mij wel een koppakking en een airco poulie.
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Gewoon ter info: mijn koelventilatoren deden het niet

Bericht door Erdem50 »

Endebendebus schreef: 19 jun 2021, 20:45 Ook gehad. Bij mij was er een draad van de airco weerstanden afgebroken. In de file bij 36 gr.. :groteogen Koste mij wel een koppakking en een airco poulie.
Die draad was waarschijnlijk al veel langer stuk alleen als het zo heet wordt zie je pas wat er kan passeren.

De 2 weerstanden van de koelvinnen zijn ondertussen bij iedereen al kasverrot en ik begrijp niet dat men deze niet tijdig vervangt. Ik zie dit als onderhoud en iedereen met een T4 zou eens een blik moeten werpen op die dingen.
Bijlagen
00B03422-8930-4283-8881-F223BF116FC7.jpeg
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Gewoon ter info: mijn koelventilatoren deden het niet

Bericht door DE KNEU »

Na dit bericht zullen ze wel niet aan te slepen zijn :bifun
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Gewoon ter info: mijn koelventilatoren deden het niet

Bericht door pwhooftman »

Heeft een 2002 2.5Tdi AJT ook die weerstanden? Ze zijn mij nog nooit opgevallen (ook niet heel nadrukkelijk naar gezocht), en ik begrijp dat de twee relais er voor zorgen dat de fans serieel (halve snelheid) of parallel (volle kracht) geschakeld worden. ("T4 met 2 ventilatoren zonder airconditioning" op https://www.t4-wiki.de/wiki/L%C3%BCfter )
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Gewoon ter info: mijn koelventilatoren deden het niet

Bericht door Endebendebus »

Erdem50 schreef: 19 jun 2021, 21:11
Endebendebus schreef: 19 jun 2021, 20:45 Ook gehad. Bij mij was er een draad van de airco weerstanden afgebroken. In de file bij 36 gr.. :groteogen Koste mij wel een koppakking en een airco poulie.
Die draad was waarschijnlijk al veel langer stuk alleen als het zo heet wordt zie je pas wat er kan passeren.

De 2 weerstanden van de koelvinnen zijn ondertussen bij iedereen al kasverrot en ik begrijp niet dat men deze niet tijdig vervangt. Ik zie dit als onderhoud en iedereen met een T4 zou eens een blik moeten werpen op die dingen.
Valt best mee, zien er goed uit hoor..Heb bij het verwijderen van de bak onder de motor een van de draden geraakt en zo de soldering gesloopt..Na 12 jaar zelf alles doen gebeurt het je toch :bonk
Ben wel benieuwd wat er dan verrot aan gaat?
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Gewoon ter info: mijn koelventilatoren deden het niet

Bericht door Erdem50 »

De metalen steun waar de weerstanden in zitten word na jaren slecht. Deze steun zit met popnagels vast aan de bumperbalk.

Of de steun is rot, of de popnagels rotten los. De draden op de weerstanden komen ook wel eens los. Gewoon ouderdom dat spul. Dat is wat ik bedoelde.
Bijlagen
846F8DDA-F084-4E18-84FA-EA97BC2840EB.jpeg
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Gewoon ter info: mijn koelventilatoren deden het niet

Bericht door Endebendebus »

Erdem50 schreef: 16 jul 2021, 06:19 De metalen steun waar de weerstanden in zitten word na jaren slecht. Deze steun zit met popnagels vast aan de bumperbalk.

Of de steun is rot, of de popnagels rotten los. De draden op de weerstanden komen ook wel eens los. Gewoon ouderdom dat spul. Dat is wat ik bedoelde.
Bedankt voor het delen, Erdem! Zal er volgende gelegenheid eens kritisch naar kijken :zwaai
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Plaats reactie