Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Geen vermogen meer T4 ‘99, AHY 151 pk

vragen over de T4
jacdevries
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jul 2021, 17:13

Geen vermogen meer T4 ‘99, AHY 151 pk

Bericht door jacdevries »

Goedemiddag allemaal,
Ik ben nieuw hier. Een prachtig forum waar veel kennis is.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb een T4 151 pk AHY met variabele turbo.
De bus start en loopt prachtig. Zonder caravan rijdt hij goed. Ook in de bergen. Maar bij een keer volgas is het daarna klaar. Opnieuw starten en hij doet het weer voor eventjes.
Uitlezen kan ik hier helaas niet. Ik ben in zuid Frankrijk op vakantie.


Wat ik wel hier heb kunnen doen of heb gecontroleerd:
- brandstoffilter vervangen.
- de turbo versteld netjes.
- Ik heb de N75 klep vervangen. Tegen beter weten in.
- Ik heb met de verstelling van de turbo op beide uiterste gereden.
- egr eraf gehaald. Ziet er netjes uit.
- egr slangetjes nu niet aangesloten. (Kan dit?)
- zowel de in als de uitlaat van de turbo afgehaald. Visueel geen bijzonderheden.
- met alleen de voorpijp ronde gereden.
- lmm vervangen (ook een rondje gereden zonder stekker, dit maakt geen verschil)
- map sensor visueel bekeken. (ook een rondje gereden zonder stekker, dit maakt geen verschil)
- geprobeerd de stopklep uit de pomp te verwijderen. Helaas krijg ik deze niet los. (Heeft iemand hier ervaring mee?)


Als je het mij vraagt krijgt hij te weinig brandstof. Onbelast is hij lekker fel met een mooie zwarte rookwolk.
Ga ik bijv in de 1e versnelling op het gas dan bij 3000omw/m is de gang er helemaal uit.
Met de caravan erachter een klim van 12% is om te janken. Ik moet dan terug naar de eerste versnelling.

Ik hoop dat jullie nog ideeën hebben.
Laatst gewijzigd door jacdevries op 31 jul 2021, 17:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Geen vermogen meer

Bericht door Jan anno NU »

Welkom op dit forum
Onbelast is hij lekker fel met een mooie zwarte rookwolk.
Verstook je de nodige olie?
T4 2,5 TDI 2002
jacdevries
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jul 2021, 17:13

Re: Geen vermogen meer

Bericht door jacdevries »

Dankjewel. Nee niet noemenswaardig. Hooguit een liter op de 10.000km
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Geen vermogen meer T4 ‘99, AHY 151 pk

Bericht door raf_construct »

jacdevries schreef: 31 jul 2021, 15:39
Als je het mij vraagt krijgt hij te weinig brandstof.
In deze richting denkend :

-om één en ander uit te sluiten zou je de aanvoerleiding naar de pomp even rechtstreeks in een klein reservoir kunnen leggen, colafles ofzo.
Kijk ook even de kanaalbouten na op vervuiling. als je kan, alles even doorblazen.
jacdevries schreef: 31 jul 2021, 15:39 Maar bij een keer volgas is het daarna klaar. Opnieuw starten en hij doet het weer voor eventjes.
Dat wijst er toch verdacht veel op dat hij in noodloop gaat. Uitlezen als je de kans hebt.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Geen vermogen meer T4 ‘99, AHY 151 pk

Bericht door DE KNEU »

Heb je de slangen van de N75 niet per ongeluk verwisseld? Luchtfilter vuil?roostertje in lmm huis vuil ?plastic aanzuigbuis naar turbo speling?intercooler lek?werking oplooprem sleurhut niet vast?Slangen egr losgekoppeld?Waarom?Je kunt niet uitlezen want je zit in Frankrijk ? :muur
jacdevries
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jul 2021, 17:13

Re: Geen vermogen meer T4 ‘99, AHY 151 pk

Bericht door jacdevries »

Wederom dank voor jullie reacties.

Caravan is het probleem niet.
Inlaat heb ik er volledig afgehaald en gecontroleerd.
Egr heb ik afgekoppeld om uit te sluiten. De stekker zit er gewoon op. Komt er een storing als de slangetjes niet aangesloten zijn?

Idd de noodloop gaat hij in. Want op het moment dat het vermogen weg is kan ik de motor even uitzetten waarna ik, al is het maar voor korte tijd, weer vermogen heb.

Wanneer ik vermogen heb is het gewoon normaal, zoals het hoort bij deze motor. Zeker geen overboost oid.

Als ik dan mijn vermogen heb, en ik benut naar schatting zo’n 110-120 pk, dan gaat het goed. Vraag ik te veel dan gaat hij idd in de noodloop.
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Geen vermogen meer T4 ‘99, AHY 151 pk

Bericht door DE KNEU »

Ja, het blijft toch giswerk op deze manier laat m gewoon( rijdend) uitlezen bij vw dealer en ja dat kost wat,maar meten is weten :zwaai
jacdevries
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jul 2021, 17:13

Re: Geen vermogen meer T4 ‘99, AHY 151 pk

Bericht door jacdevries »

Daar heb je helemaal gelijk in. Als ik daar de uitslag over heb deel ik dat direct.
Vwb de stopklep in de pomp. Is hier ervaring mee met demonteren? Deze zit goed vast met sleutel 24. Echter met een steek komt hij niet los. Zijn er forummers die deze hebben verwijderd?
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Geen vermogen meer T4 ‘99, AHY 151 pk

Bericht door Erdem50 »

Ik heb de pomp nooit defect gezien bij die bussen, lijkt me niet de meest logische plek om te gaan zoeken. Klinkt als noodloop doordat de turbodruk te hoog wordt.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Ilja1974
Berichten: 138
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Geen vermogen meer T4 ‘99, AHY 151 pk

Bericht door Ilja1974 »

Hallo,

Je geeft meerdere keren aan dat je de slangetjes van de EGR los hebt.
Deze zou ik als eerste aansluiten en dan weer eens gaan rijden.
Die slangetjes behoren tot het vacuüm systeem en als deze via die slangetjes vrij lucht kunnen aanzuigen terwijl het systeem werkt op onderdruk van het inlaatsysteem,dan kan ik mij voorstellen dat het een en ander niet helemaal lekker werkt..
Controleer ook meteen de rest van de slangetjes op gebreken.
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Geen vermogen meer T4 ‘99, AHY 151 pk

Bericht door StijnT4 »

Precies wat hierboven wordt gezegd! Alles vacuüm slangen controleren of ze op de goede plaats zitten en of ze niet poreus zijn geworden of scheurtjes vertonen. De slangetjes zijn het werk niet om te vervangen.

Ook met mijn bus gehad. Die mistte de n75 klep. Dus 3 slangetjes op de n18 (egr) klep gezet en reed weer als een trein
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
jacdevries
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jul 2021, 17:13

Re: Geen vermogen meer T4 ‘99, AHY 151 pk

Bericht door jacdevries »

Wederom bedankt voor het meedenken weer.
Ik heb idd bij een plaatselijke garage nieuwe slangetjes gekocht. De egr heb ik buitengesloten door het t-stuk te verwijderen. Er hangen dus geen slangetjes los.
Ik zal hem weer aansluiten. Maar heb er een hard hoofd in dat de egr de boosdoener is.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Geen vermogen meer T4 ‘99, AHY 151 pk

Bericht door sgsdebruijn »

Waar in Zuid-Frankrijk zit je, ik kan eventueel uitlezen
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
jacdevries
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jul 2021, 17:13

Re: Geen vermogen meer T4 ‘99, AHY 151 pk

Bericht door jacdevries »

sgsdebruijn schreef: 04 aug 2021, 17:11 Waar in Zuid-Frankrijk zit je, ik kan eventueel uitlezen
Super attent!! Je hebt pb.
jacdevries
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jul 2021, 17:13

Re: Geen vermogen meer T4 ‘99, AHY 151 pk

Bericht door jacdevries »

Ik heb bij de poging de stopklep in de brandstofpomp te verwijderen deze beschadigd.
Sowieso wil ik deze vervangen bij thuiskomst. Is er iemand die aan het onderdeelnummer kan komen? Ik zit te speuren maar kan het niet vinden. Betreft een AHY 151 pk motor. Busje is uit 1999.
Plaats reactie